https://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/issue/feedНауковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка2025-08-29T17:44:27+00:00Дубяга Світлана / Dubiaha Svitlanasvetlana_107@ukr.netOpen Journal Systems<p><strong>Про журнал</strong></p> <p>Збірник присвячений актуальним проблемам гуманітаризації і гуманізації освіти. Автори розглядають освітні феномени та явища у філософсько-антропологічному вимірі, порушують проблеми творчого розвитку суб’єктів навчання і виховання, висвітлюють концептуальні позиції та експериментальні методики щодо вдосконалення сучасної педагогічної освіти.</p> <p>Випуск призначений для педагогічних і науково-педагогічних працівників, здобувачі вищої освіти.</p> <p>Свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації: Серія КВ № 22131-12031 ПР від 16.05.2016 р.</p> <p>Збірник наукових праць входить до Переліку наукових фахових видань України (категорія «Б») з педагогічних наук (спеціальності: 011 Освітні, педагогічні науки, 012 Дошкільна освіта, 013 Початкова освіта, 014 Середня освіта, 015 Професійна освіта відповідно до Наказу МОН України від 02.07.2020 №886. http://nfv.ukrintei.ua/view/5b1925e27847426a2d0ab4b6</p>https://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/article/view/3398Соціальні мережі в навчанні англійської мови2025-08-29T17:23:50+00:00Гостіщева Наталя, Харченко Тетянаgosnat06@gmail.com<p>У статті розглядаються питання використання соціальних<br>мереж у навчанні іноземних мов. Реалії сучасного світу<br>показують, що молодь надає перевагу не реальному, а<br>віртуальному спілкуванню у соціальних мережах. Таким<br>чином, використання смартфона для вивчення іноземних мов<br>можна перетворити на інструмент навчання. Стаття<br>спрямована на аналіз можливостей використання соціальних<br>мереж у процесі вивчення іноземних мов. Окреслено<br>переваги соціальних мереж як засобу вивчення англійської<br>мови для вдосконалення іншомовних навичок студентів <br>читання, аудіювання, говоріння та письма, а також сприяє<br>розвитку креативності, критичного мислення, співпраці, тощо.<br>Приділено увагу дидактичним особливостям сучасних<br>популярних соціальних мереж, таких як Lang-8,<br>Mylanguageexchange, Interpals, Youtube, Facebook, Instagram, TikTok</p>2025-08-28T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2025 Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогікаhttps://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/article/view/3399ТВОРЧИЙ ПОТЕНЦІАЛ ФІЛОСОФІЇ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНОЇ УНІВЕРСИТЕТСЬКОЇ ОСВІТИ2025-08-29T17:25:03+00:00Людмила Афанасьєва, Наталя Глебова, Людмила Глинськаlyulmila.csr@gmail.com<p>У статті здійснено теоретичний аналіз особливостей<br>творчого підходу до викладання філософії у вищій<br>школі в контексті глобалізації та соціальної<br>невизначеності. <br>Встановлено, <br>завданням <br>викладача <br>що <br>філософії <br>ключовим<br>стає <br>не<br>передавання канонів, а створення умов для<br>самостійного мислення. Для цього важливо<br>оновлювати методичний інструментарій, активно<br>використовувати кейс-методи, діалогічні підходи,<br>філософське есе як форму вільного міркування, а<br>також інструменти цифрової гуманітаристики.<br>Творчий викладач не боїться експериментувати з<br>формами подачі матеріалу, залучати нетрадиційні<br>джерела та стимулювати нестандартне мислення<br>студен<br>тів. Упр<br>овадженн<br>я творчих пі<br>дході<br>в у<br>філософську освіту сприяє розвитку в студентів<br>гнучкого та критичного мислення, здатності до<br>самостійного аналізу складних проблем та<br>прийняття обґрунтованих рішень у різноманітних<br>життєвих ситуаціях. Стверджується, що особливу<br>роль творчий підхід відіграє у розвитку<br>комунікативних навичок студентів. Участь у дебатах,<br>дискусіях, групових проєктах та філософських<br>діалогах сприяє вдосконаленню їхньої здатності<br>чітко та аргументовано висловлювати власні думки,<br>слухати та розуміти позицію інших, вести<br>конструктивну полеміку та знаходити компромісні<br>рішення. Ці навички є незамінними для успішної<br>соціальної взаємодії та професійної комунікації в<br>сучасному світі.</p>2025-08-28T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2025 Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогікаhttps://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/article/view/3400ВІРТУАЛЬНІ СУБКУЛЬТУРИ ЯК ФЕНОМЕН СУЧАСНОГО ЦИФРОВОГО СУСПІЛЬСТВА2025-08-29T17:26:03+00:00Ірина Батарейна, Орина Воробйоваsolonska_alona@mdpu.org.ua<p>У статті розглянуто віртуальні<br>субкультури як важливий аспект<br>сучасного цифрового суспільства.<br>Проаналізовано причини їхнього<br>виникнення та вплив на формування<br>цифрової ідентичності особистості у<br>віртуальному просторі. Окреслено<br>особливості комунікації, соціальної<br>взаємодії та поведінкових змін під<br>впливом онлайн-середовища.<br>Досліджено як позитивні, так і негативні<br>наслідки участі у віртуальних<br>субкультурах, зокрема їхню роль у<br>процесах соціалізації, самовираження та<br>об’єднання людей за інтересами,<br>незалежно від фізичного місця<br>перебування. Зроблено висновок, що<br>субкультури стали невіддільною<br>частиною життя молоді та суттєво<br>впливають на сучасну цифрову<br>комунікацію.</p>2025-08-28T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2025 Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогікаhttps://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/article/view/3401КОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОГО УСПІХУ: МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД ДО НАВЧАННЯ2025-08-29T17:27:05+00:00Ольга Борідко, Ульяна Чайковськаolga.boridkoo@gmail.com<p>У статті розглянуто значення<br>комунікативної компетентності як<br>ключової складової професійного успіху<br>сучасного фахівця. Особливу увагу<br>приділено міждисциплінарному підходу<br>до формування комунікативних навичок,<br>що передбачає інтеграцію знань із різних<br>галузей, таких як лінгвістика, психологія,<br>риторика, соціологія, педагогіка та<br>професійні дисципліни. Визначено<br>основні чинники, що впливають на<br>розвиток ефективного спілкування,<br>зокрема когнітивні й емоційні аспекти,<br>особистісні характеристики та<br>соціокультурний контекст.<br>Проаналізовано основні напрями та<br>практичні рекомендації щодо<br>впровадження міждисциплінарного<br>підходу в освітній процес. Зокрема,<br>розглянуто використання сучасних<br>освітніх технологій, інтерактивних<br>методів навчання, проєктного навчання,<br>рефлексивних практик тощо.</p>2025-08-28T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2025 Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогікаhttps://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/article/view/3402ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ ЗАПОРІЗЬКОГО КРАЮ: ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ВЕКТОР2025-08-29T17:30:54+00:00 Ольга Гончарова, Марія Масловаgoncharoo82@gmail.com<p>У <br>статті <br>розглянуто <br>важливу <br>роль<br>євроінтеграційних процесів в українській освіті<br>у світлі потенційного вступу України до<br>Європейського Союзу. Авторами окреслено<br>коло переваг, які надає євроінтеграція<br>українському суспільству в умовах воєнного<br>стану. У статті досліджено ставлення учнів 9<br>11 класів навчальних закладів Запорізької<br>області <br>до <br>демократичних <br>цінностей<br>об’єднаної Європи. Автори надано детальний<br>аналіз <br>наукових робіт вітчизняних та<br>зарубіжних <br>учених, <br>які <br>досліджують<br>європейські цінності та їхній вплив на<br>суспільство і освіту. Наведено результати<br>онлайн анкетування, проведеного серед учнів<br>9–11 класів ЗЗСО Запорізької області, які<br>показують, що більшість учасників опитування<br>вважають інтеграцію Україні до Європейського<br>Союзу позитивним процесом, а серед<br>найбільш важливих для старшокласників<br>цінностей є свобода, права людини та<br>справедливість. Авторами підкреслено, що<br>отримані результати можуть стати основою<br>для визначення тематики й змісту уроків,<br>спрямованих на формування ціннісних<br>орієнтацій і компетентностей школярів.</p>2025-08-28T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2025 Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогікаhttps://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/article/view/3403РОЗВИТОК ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА У ПРОСТОРІ ОСВІТИ УКРАЇНИ НА ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ2025-08-29T17:32:32+00:00Ірина Калько, Павлюк Оленаirina.kalko2@gmail.com<p>В статті розкрито особливості розвитку<br>педагогіки партнерства у просторі<br>закладів освіти України на початку ХХІ<br>століття. У роботі визначено принципи та<br>характеристики <br>педагогіки<br>партнерства <br>рівноправність,<br>взаємопідтримку та відповідальність.<br>Вказано на важливість того, щоб усі<br>учасники освітнього процесу (вчителі,<br>учні, <br>батьки) <br>були <br>рівноправними<br>партнерами, а відносини будувалися на<br>довірі, <br>взаємоповазі та співпраці.<br>Схарактеризовано Концепцію «Нова<br>українська <br>школа», <br>яка <br>містить<br>педагогіку партнерства як один із<br>основних компонентів. Розкрито роль<br>учителя у рамках педагогіки партнерства<br>як коуча, фасилітатора та тренера, який<br>сприяє розвитку учнів, допомагаючи їм<br>формулювати питання та знаходити на<br>них відповіді. Доведено, шо педагогіка<br>партнерства сприяє розвитку системи<br>освіти, роблячи її більш відкритою,<br>демократичною та орієнтованою на<br>потреби учні<br>в і їхній розвиток у<br>сучасному світі.</p>2025-08-28T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2025 Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогікаhttps://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/article/view/3404ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД З РОЗРОБКИ ГЕЙМІФІКАЦІЙНИХ СТРАТЕГІЙ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ФАХІВЦІВ З ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ2025-08-29T17:34:01+00:00 Владислав Круглик, Віталій Чихунkrugvs@mdpu.org.ua<p>У статті систематизовано існуючі підходи до тлумачення<br>поняття «гейміфікація»: психологічний підхід, навчальний<br>підхід, соціальний підхід, технологічний підхід, економічний<br>підхід, когнітивний підхід. У кожному з перелічених підходів<br>підкреслено <br>різні <br>аспекти та переваги поняття<br>«гейміфікація». Також у статті визначено особливості<br>запровадження гейміфікаційних стратегій у процесі<br>навчання фахівців з цифрових технологій у різних країнах:<br>США, Великій Британії, Швеції, Норвегії, Австралії, Канаді та<br>Японії. <br>Крім того, у дослідженні наголошено, що<br>гейміфікація в освіті за кордоном робить навчальний процес<br>більш інтерактивним, залучаючи студентів та підвищуючи їх<br>мотивацію. Аналізуючи зазначену інформацію, визначено,<br>що <br>спільною <br>характеристикою <br>використання<br>гейміфікаційних стратегій у навчанні фахівців з цифрових<br>технологій є обов’язкове застосування різноманітних<br>цифрових технологій, а саме: Coursera та edX, Codecademy,<br>Khan Academy, Google Digital Garage, Microsoft Learning<br>Pathways, Hackathons, в також змагання та віртуальні<br>симуляції. <br>Водночас використання гейміфікаційних<br>стратегій в процесі навчання фахівців з цифрових<br>технологій передбачає існування ряду проблем: різні<br>навчальні цілі, технологічні бар’єри, відсутність належної<br>підготовки викладачів, психологічний тиск, невизначеність у<br>мотивації, обмежена адаптація, складність у вимірюванні<br>ефективності, ігри не для всіх, витрати ресурсів, культурні<br>відмінності. З метою визначення ефективних методів, за<br>допомогою яких доцільно оцінювати вплив гейміфікації на<br>навчальний процес підготовки фахівців з цифрових<br>технологій було визначено такі методи: кількісні методи,<br>якісні методи, спостереження, порівняльний аналіз, аналіз<br>даних з навчальних платформ, методи самооцінки.<br>Зроблено висновок, що вказані методи дозволяють<br>отримати комплексне уявлення про вплив гейміфікації на<br>навчальні результати, враховуючи як кількісні, так і якісні<br>аспекти навчального процесу.</p>2025-08-28T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2025 Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогікаhttps://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/article/view/3405СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД ДІТЕЙ ІЗ РОДИН ВПО В УМОВАХ ВІЙНИ2025-08-29T17:35:25+00:00Анна Маслова, Анастасія Криворотькоannamaslova1312@gmail.com<p>Розглянуто особливості соціально<br>педагогічного супроводу дітей із сімей<br>внутрішньо переміщених осіб в умовах<br>соціальної нестабільності, спричиненої<br>війною в соціальні, Україні. <br>Проаналізовано психологічні <br>та виховні виклики, з якими стикаються діти<br>переселенці, акцентовано на<br>необхідності цілісної та персоніфікованої<br>підтримки. Обґрунтовано технологію<br>соціально-педагогічного супроводу як<br>багатоетапного процесу, спрямованого на <br>формування компетентності, громадянської <br>позиції, соціальної відповідальної лідерських<br>якостей, позитивної взаємодії в дитячих<br>колективах та інтеграції в нові соціальні<br>середовища. Особливу увагу приділено<br>організації змістовного дозвілля, що<br>сприяє адаптації, особистісному <br>соціалізації зростанню та дітей. Запропонована <br>технологія містить<br>дев’ять етапів – від діагностики потреб<br>дитини до моніторингу ефективності<br>впровадження.</p>2025-08-28T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2025 Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогікаhttps://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/article/view/3406 АКТУАЛЬНИЙ МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ НАУКОВИЙ ДИСКУРС КОНЦЕПТА «ОСОБИСТІСНА ЕФЕКТИВНІСТЬ»2025-08-29T17:37:28+00:00Наталя Сегеда, Євген Топаловsehedanatalia@mspu.edu.ua<p>У статті розглянуто поняття особистісної<br>ефективності. Здійснено контент-аналіз<br>концепту «особистісна ефективність» та<br>визначено заявлені в сучасних наукових<br>рефлексіях загальнонаукові (системно<br>кібернетичний, міждисциплінарний),<br>конкретнонаукові (психологічний,<br>психофізіологічний) та структурно<br>операціональні (суб’єктний, компетентнісний,<br>особистісно-діяльнісний) підходи до<br>визначення поняття сучасними українськими<br>та зарубіжними науковцями. Серед важливих<br>теоретичних засад увагу зосереджено на<br>концепції самоефективності, запропонованій<br>А. Бандурою (1997), яка має суттєве значення<br>для розуміння цього явища. В статті<br>обґрунтовано, що застосування когнітивного<br>методу концептуалізації дає змогу виявити<br>багатошарову природу поняття, а також<br>наявність синонімів як ключових його<br>концептуальних ознак.</p>2025-08-28T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2025 Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогікаhttps://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/article/view/3407РОЗВИТОК ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ЯК НАПРЯМОК ПСИХОЛОГІЧНОГО КОНСУЛЬТУВАННЯ В ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ2025-08-29T17:38:44+00:00Наталія Волік, Валентина Ляпуноваvolikn@dano.dp.ua<p>У статті висвітлено питання психологічного<br>консультування дошкільників у закладі<br>дошкільної освіти (ЗДО). Проаналізовано<br>наукові <br>дослідження з проблематики<br>психологічного консультування з питань<br>розвитку <br>дітей <br>Встановлено, <br>дошкільного <br>що <br>віку.<br>відносно<br>психоконсультування дошкільників існують<br>розбіжності між дослідниками цього питання.<br>Визначено, що існує три види психологічного<br>консультування в закладі дошкільної освіти:<br>власне дошкільників, батьків (опікунів)<br>дошкільників та педагогів. Визначено, що<br>одним із напрямків психоконсультування<br>дошкільників може бути розвиток емоційного<br>інтелекту, що дає змогу комплексно підійти<br>до вирішення низки запитів до практичного<br>психолога <br>ЗДО. <br>Надано <br>відповідні<br>рекомендації для проведення психологічної<br>консультації.</p>2025-08-28T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2025 Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогікаhttps://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/article/view/3408ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ПРОБЛЕМИ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО І МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ2025-08-29T17:39:47+00:00Володимир Гузьvv24.org@ukr.net<p>Статтю присвячено дослідженню<br>теоретичних засад проблеми пізнавальної<br>активності дітей дошкільного і молодшого<br>шкільного віку. У науковій роботі<br>проведено аналіз теоретико<br>методологічних підходів до визначення<br>понять «активність», «діяльність»,<br>«пізнавальна діяльність», «пізнавальна<br>активність», охарактеризовано структурні<br>компоненти й рівні пізнавальної<br>активності. Розглянуто проблему<br>формування пізнавальної активності дітей<br>дошкільного та молодшого шкільного віку<br>як важливого чинника успішного навчання<br>та розвитку особистості. Висвітлено<br>взаємозв’язок між пізнавальною<br>активністю, мотивами, потребами,<br>інтересами та самостійністю дитини.<br>Проаналізовано вікові особливості<br>розвитку пізнавальної активності,<br>акцентовано увагу на педагогічних умовах<br>її формування в освітньому процесі.<br>Представлено типи й форми пізнавальної<br>активності, а також їхній прояв у<br>навчальній діяльності. Матеріали статті<br>можуть бути корисними для науковців,<br>педагогів і практиків у сфері дошкільної та<br>початкової освіти.</p>2025-08-28T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2025 Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогікаhttps://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/article/view/3409ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ СУЧАСНОГО ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ НА ЗАНЯТТЯХ ДИРИГЕНТСЬКО-ХОРОВОГО ЦИКЛУ2025-08-29T17:40:52+00:00Лариса Мержева, Ганна ВрубельLarisamer2018@gmail.com<p>У статті описано та обґрунтовано потреби щодо<br>формування <br>здоров’язбережувальної<br>компетентності майбутніх педагогів-музикантів.<br>Розроблено класифікацію здоров’язбережувальних<br>технологій, запропоновано модель формування<br>культури здоров’язбереження як світоглядної<br>орієнтації майбутніх фахівців та шляхів їхнього<br>впровадження у закладах вищої освіти України, а<br>також <br>застосування <br>Концепції <br>формування<br>інноваційного здоров’язбережувального освітнього<br>простору та пропаганда здорового способу життя<br>шляхом маркетингових заходів і прийомів.<br>Авторками <br>сформованості <br>розкрито <br>основні <br>положення<br>здоров’язбережувальної<br>компетентності майбутніх фахівців. Виокремлено<br>головні <br>підходи <br>у <br>процесі <br>формування<br>здоров’язбережувальної компетентності майбутніх<br>педагогів-музикантів. Визначено роль музикотерапії<br>як складової різноманітних психолого-педагогічних<br>та психотерапевтичних методик. Розкрито вплив<br>музики <br>трьома <br>чинниками: <br>вібраційним та психологічним.</p>2025-08-28T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2025 Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогікаhttps://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/article/view/3410ПРОФЕСІЙНЕ ЗРОСТАННЯ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ЯК КЛЮЧ ДО ЕФЕКТИВНОГО НАВЧАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ2025-08-29T17:42:01+00:00Крістіна Черкашина, Світлана Дубягаkris.cherkashyna@gmail.com<p>У статті розглянуто професійне зростання вчителя початкової школи як<br>ключовий компонент успішного функціонування сучасної освітньої<br>системи та формування якісного освітнього середовища для молодших<br>школярів. Проаналізовано сутність професійного зростання як цілісного<br>процесу, що включає формування професійних компетентностей,<br>педагогічної <br>майстерності, <br>розвитку <br>критичного <br>мислення,<br>рефлексивних здібностей та готовності до постійного вдосконалення. У<br>контексті реформування Нової української школи (НУШ) професійний<br>розвиток педагога набуває стратегічного значення, оскільки визначає<br>якість реалізації освітніх стандартів, забезпечення інклюзивного<br>підходу та особистісно орієнтованого навчання.<br>У статті зазначено, що професійне зростання не обмежується участю в<br>обов’язкових курсах підвищення кваліфікації, а включає також<br>неформальні та інформальні форми навчання, менторство,<br>саморефлексію, обмін досвідом у професійних спільнотах, участь у<br>дослідницькій та проєктній діяльності. Звертається увага на<br>необхідність розвитку гнучких навичок (soft skills), емоційного інтелекту,<br>цифрової грамотності та комунікативної компетентності, які є<br>необхідними для ефективної педагогічної взаємодії в умовах<br>швидкозмінного суспільства та освітнього середовища.<br>У статті окреслено основні виклики, що постають перед сучасними<br>вчителями початкових класів, серед яких: недостатній доступ до якісних<br>програм професійного розвитку в регіонах, низька мотивація до<br>самонавчання <br>через <br>відсутність <br>системного <br>заохочення,<br>перевантаженість адміністративними функціями, відсутність чіткої<br>системи професійного супроводу на різних етапах педагогічної кар’єри.</p>2025-08-28T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2025 Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогікаhttps://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/article/view/3411МОРАЛЬНЕ ВИХОВАННЯ ПІДЛІТКІВ ЗАСОБАМИ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА2025-08-29T17:43:11+00:00 Юлія Шевченкоshevchenko_yuliia@mdpu.org.ua<p>У статті досліджено проблему морального виховання підлітків<br>засобами музичного мистецтва. Акцентовано увагу на<br>значущості підліткового віку як періоду формування<br>моральних якостей особистості та вказано на необхідність<br>використання мистецтва як ефективного інструменту<br>педагогічного впливу. Музичне мистецтво розглянуто як<br>потужний виховний засіб, здатний впливати на емоційну<br>сферу, формувати естетичні смаки, духовні цінності,<br>розвивати моральну чутливість та гуманістичні орієнтири.<br>Представлено огляд психолого-педагогічних аспектів впливу<br>музики на особистість підлітка, висвітлено можливості<br>шкільної музичної освіти та позакласної роботи у сфері<br>формування моральних якостей. Підкреслено необхідність<br>цілеспрямованої діяльності педагога, яка передбачає не лише<br>ознайомлення з музичними творами, а й обговорення їхнього<br>морально-етичного змісту. Запропоновано низку методичних<br>підходів до організації морального виховання через музику,<br>зокрема інтеграцію з літературою, історією, використання<br>методів розвитку емоційного інтелекту, музичної рефлексії та<br>проєктної діяльності. Окрему увагу приділено застосуванню<br>елементів <br>музикотерапії <br>для <br>формування емпатії,<br>доброзичливості та здатності до співпраці. Матеріал<br>базується на теоретичних засадах вітчизняних і зарубіжних<br>учених. Стаття має практичну цінність для педагогів,<br>вихователів, музичних керівників, які працюють з підлітками, а<br>також для дослідників у галузі педагогіки, мистецтвознавства<br>та психології.</p>2025-08-28T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2025 Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогікаhttps://magazine.mdpu.org.ua/index.php/nv/article/view/3412Розкриття потенціалу: використання систем досягнень для натхнення на навчання школярів у цифрову епоху2025-08-29T17:44:27+00:00Обозний Владислав, Маслова Алінаmrundexpented@gmail.com<p>У <br>статті <br>досліджено <br>трансформаційний<br>потенціал гейміфікації навчальних досягнень<br>здобувачів середньої освіти, що може бути<br>використаний на уроках англійської мови та<br>географії. <br>Дослідженням <br>запропоновано<br>систему «досягнень», натхненну популярними<br>ігровими платформами, такими як Steam,<br>PlayStation<br>Network<br>та<br>Xbox<br>Live,<br>переосмислюючи навчальні завдання як<br>мотиваційні виклики. У статті наведено<br>практичні приклади застосування навчальних<br>досягнень <br>та <br>покрокові <br>стратегії <br>їх<br>впровадження.<br>Авторами підкреслено, що пропонована<br>система навчальних досягнень, адаптована до<br>ключових компетентностей – таких як читання,<br>письмо, говоріння, аудіювання та цифрова<br>грамотність для уроків англійської мови, а також<br>робота з картами, культурна обізнаність і<br>дослідження навколишнього середовища для<br>географії – <br>може <br>розвивати <br>внутрішню<br>мотивацію та відчуття успіху серед школярів.</p>2025-08-28T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2025 Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка