ЕКОЛОГІЧНА КУЛЬТУРА ЯК ПРОФЕСІЙНА ЦІННІСТЬ ДУХОВНОГО СВІТУ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА

  • Лариса Добровольська Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького
  • Олена Лобода Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького
  • Ірина Третякова Інститут психології ім. Г.С.Костюка НАПН України

Анотація

Автори розглядають проблему формування екологічної культури як професійної цінності духовного світу майбутнього педагога, зумовлену глобальною екологічною, духовною кризою всіх сфер діяльності, зокрема розривом зв’язку між культурою, духовністю, наукою та освітою в сучасному суспільстві. У  статті зроблено спробу визначити соціальні, психолого-педагогічні чинники, які суттєво впливають на розвиток і формування екологічної культури у процесі професійної підготовки освітян. Подано аналіз найважливіших характеристик духовного розвитку майбутніх педагогів, з’ясовано найбільш значущі термінальні та інструментальні життєві цінності, які демонструють низький рівень сформованості екологічної культури, а також окреслено можливі шляхи екологізації навчально-виховного процесу в університеті.

The authors consider the problem of formation of ecological culture as a professional value of intending teacher’s spiritual world, which is caused by global ecological crisis in all spheres of activities, namely by breakage of connection in modern society: between culture, spirituality, science and education. The attempt has been made to define social, psychological and pedagogical factors, which considerably influence the development and formation of ecological culture in the process of the professional training of teachers. The authors gave an analysis of the most important features of future teachers’ spiritual development, they expose the most significant terminal and instrumental values, which demonstrate a low level of ecological culture formation and also they describe the possible ways of ecologization of educational process at the university.

Ключові слова:

екологічна культура, сталий розвиток, гармонізація в педагогічній освіті, принцип «усе пов’язано з усім», характеристики духовного розвитку, ціннісні орієнтації.

Key words:

ecological culture, sustained development, harmonization in pedagogical education, the principle “all is connected with everything”, features of spiritual development, value orientations.

Список використаних джерел

  1. Баталіна А.Я. Цивилизационно-антропологический подход как методологический инструментарий в решении педагогических проблем / Баталіна А.Я. // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. / [Редкол.: Т.І. Сущенко (відп. ред) та ін.]. – Київ – Запоріжжя. – Вип. 18. – 300 с. – С.10
  2. Боришевський М. Дорога до себе: Від основ суб‘єктності до вершин духовності: [монографія] / М. Боришевський. – К.: Академвидав, 2010. – 416 с.
  3. Вернік О.Л. Деякі питання психології екозбереження і сталого розвитку / Вернік О.Л. // Збірник наукових праць. Психологічні науки. Том 2. Випуск 7. – С. 63-67.
  4. Вінник Н.Д. Методика „Духовна культура особистості педагога” / Вінник Н.Д. // Практична психологія та соціальна робота. – № 10 (163) – 2012. – С. 36-41.
  5. Галян О.І. Діалогічна парадигма міжособистісної педагогічної взаємодії / Галян О.І. // Психологія: Зб. наук. праць. – Вип. 1 (4). – К.: НПУ, 1999. – С. 82-88.
  6. Л.П. Добровольська, І.С. Третякова. Феномен психологічного клімату: від антропологічних принципів до андрагогічної емпірики / Л.П. Добровольська, І.С. Третякова. // Антропологічний вимір якості сучасної вищої освіти: проблеми методології, досвід, рецепції [Монографія]. / [Авт. кол. за загальною редакцією І.П. Аносова, Т.С. Троїцької]. – Мелітополь: ТОВ „Видавничий будинок ММД”, 2010. – 488 с. – С. 301-361 .
  7. Екологізація економіки і перехід до сталого розвитку / [Буднік О.А., Васюков Д.О., Бугаєць А.В., Шалугін В.С.] // Екологічна безпека. – № 4. – 2009 (8). – С. 77-82.
  8. Карамушка Л.М. Вплив психологічного клімату в освітніх закладах на становлення духовності особистості / Карамушка Л.М. // Сучасна гуманітарна освіта: стан і перспективи: Збірник наукових праць. – Чернівці, 1996. – С. 181-186.
  9. Киреєва І.В. Особистісно-орієнтоване навчання в аспекті гуманізації педагогічної освіти / Киреєва І.В. // Теорія і практика особистісно-орієнтованої освіти. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Київ-Запоріжжя: Просвіта, 2003. – С.77-81.
  10. Мальцева І.А. Екологічний імперетив в антропологічному вимірі // Освіта, наука і людина в ХХІ столітті: багатоаспектність антропологічного пізнання. [Монографія] / [Авт.кол. за заг. ред. І.П. Аносова, Т.С.Троїцької]. – Сімферополь: Таврія, 2008. – 300 с. – С. 161-189.
  11. Мартинюк О.Б. Сучасні підходи до проблеми ціннісних орієнтацій майбутнього вчителя / Мартинюк О.Б. // Теорія і практика особистісно-орієнтованої освіти. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції / Київ-Запоріжжя: Просвіта, 2003.-122 с. – С.118-124.
  12. Помиткін Е.О. Психологія духовного розвитку особистості: [Монографія]. / Е.О. Помиткін. – К.: Наш час, 2005. – 280 с.
  13. Радул В.В., Дослідження особливостей самореалізації особистості: [Монографія] / Радул В.В., Краснощок І.П., Лебедик І.В. – К.: „Імекс-ЛТД”, 2009. – 352 с.
  14. Семиченко В.А. Проблемы мотивации поведения и деятельности человека / Семиченко В.А.– К.: Миллениум, 2004. – 521 с.
  15. Скиба Ю. Дидактичні принципи підготовки майбутніх екологів до управлінської діяльності на засадах збалансованого розвитку / Скиба Ю. // Рідна школа № 3 (987) 2012. – С.13-17.
  16. Сущенко А.В. Проблема психолого-педагогічного забезпечення навчальних стосунків / Сущенко А.В. // Психолого-педагогічне забезпечення навчально-професійної діяльності: Зб. наук. праць ЗОІВВ Випуск 10. [Наукові редактори: Е.М.Павлютенков, В.М.Сисоєв]. – Запоріжжя, 1997. – 236 с. – С. 224-227.
  17. Цибенко Л.Б. Духовний світ особистості в умовах транзитивності суспільства // Гілея: науковий вісник. Збірник наукових праць / [Гол. ред. В.М. Вашкевич]. – К.: ВІР УАН, 2012. Випуск 66 (№ 11). – 736 с. – С.355-361.

References

  1. Batalina, А. Y. Civilization and anthropological approach as a methodological tool for pedagogical problems solving. In Т.І. Sushchenko. Pedagogy and psychology of the creative personality’s formation: problems and researches: Collection of scientific works. Kyiv – Zaporizhya. 18. 10. [in Russian].
  2. Boryshevs’kyi, М. (2010). The way to oneself: From the grounds of subjectness to the top of spirituality: [monograph]. Kyiv: Akademvydav. [in Ukrainian].
  3. Vernik, О. L. A few issues of psychology of ecosaving and steady development. Collection of scientific works. Psychological sciences. 2(7). 63-67. [in Ukrainian].
  4. Vinnyk, N. D. (2012). Methodics „Spiritual culture of the teacher’s personality. Practical psychology and social work. 10 (163). 36-41. [in Ukrainian].
  5. Galyan, О. І. (1999). Dialogical paradigm of interpersonal pedagogical interaction. Psychology: Collection of scientific works. Kiev: NPU. 1 (4). 82-88. [in Ukrainian].
  6. Dobrovol’s’ka, L. P., Tretyakova, І. S. (2010). Phenomenon of psychological climate: from anthropological principles to adragogical empirics. In І. P. Anosov, Т. S. Troits’ka. Antropological assessment of modern higher education quality: problems of methodology, experience, receptions. [Monograph]. Melitopol: Company “Publishing house MMD” . [in Ukrainian].
  7. Budnik, О. А., Vasiukov, Д. О., Buhaets’, А. V., Shaluhin, V. S. (2009). Ecologization of economics and transition to steady development. Ecological safety. 4. 77-82. [in Ukrainian].
  8. Karamushka, L. М. (1996). Influence of psychological climate on personality spirituality development in educational establishments. Modern humanitarian education: state and prospects: Collection of scientific works. Chernivtsi. 181-186. [in Ukrainian].
  9. Kyreeva, І. V. (2003). Personally-oriented study in the aspect of humanization of pedagogical education. Paper presented at the All-Ukrainian scientific and practical conference. – Kyiv-Zaporizhya: Prosvita. [in Ukrainian].
  10. Maltseva, І. А (2008). Ecological imperitive in anthropological assessment. In І. P. Anosov, Т. S. Troits’ka. Education, science and man in ХХІ century: poly-aspectness of anthropological learning. Simferopol’: Tavria. [in Ukrainian].
  11. Martyniuk, О. B. (2003). Modern approaches to the problem of future teacher’s value orientations. Paper presented at the All-Ukrainian scientific and practical conference. – Kyiv-Zaporizhya: Prosvita. [in Ukrainian].
  12. Pomytkin, Е. О. (2005). Psychology of personality’s spiritual development: [Monograph]. – Kiev: Nash chas. [in Ukrainian].
  13. Radul, V. V. (2009). Research of peculiarities of personality self-realization: [Monograph]. In V. V. Radul, І. P. Krasnoshchok, І. V. Lebedyk. Kyiv: „Imeks-LTD”. [in Ukrainian].
  14. Semychenko, V. А. (2004). Problems of motivation of man’s behavior and activity. Kiev: Millenium. [in Russian].
  15. Skyba, Y. (2012). Didactic principles of future ecologists’ training to managing activity on the grounds of well-balanced development. Ridna shkola. 3(987). 13-17. [in Ukrainian].
  16. Sushchenko, А. V. (1997). Problem of psychological and pedagogical assuarance of studying relations. In Е. М. Pavliutenkov, V. М. Sysoev. Psychological and pedagogical assuarance of learning and professional activity: Collection of scientific works ZOIVV.  Zaporizhya. 10. 224-227. [in Ukrainian].
  17. Tsybenko, L. B. (2012). Spiritual world of personality in conditions of transitiveness of society. In V. М. Vashkevich. Gilea: scientific reporter. Collection of scientific works. Kiev: VIR UAN. 66(№11). 355-361. [in Ukrainian].

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Лариса Добровольська, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри загальної психології
Олена Лобода, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького
кандидат психологічних наук, асистент кафедри загальної психології
Ірина Третякова, Інститут психології ім. Г.С.Костюка НАПН України
аспірантка
Опубліковано
2013-09-25
Номер
Розділ
Статьи