ЦІННІСНИЙ АСПЕКТ МІСІЇ ТОП-УНІВЕРСИТЕТІВ
Анотація
Топ-університети слугують важливим критеріальним маркером стану справ і перспектив розвитку в освітній сфері з двох причин: по-перше, цей університетський рівень найбільш оперативно й виразно висвітлює магістральні тенденції освітньої генези, по-друге, університети найвищого рейтингового щабля значною мірою самі визначають пріоритети та преференції розвитку освіти в усіх її значеннєвих аспектах. Цілеспрямована, структурована й ієрархізована діяльність топ-університетів надає ціннісний аспект їх функціонуванню, цільовій місії.
Sliusarenko Olena. Value aspect of top-universities mission
Top-Universities serve as an important criterion marker of the state of affairs and prospects of education development in general, for two reasons: first, the university level most quickly and clearly reflects the main trends of educational genesis, secondly, universities of the highest ranking level largely determinate priorities and preferences of the education development in all its essential aspects. Structured and hierarchy-like characteristics of top-universities activities provide value aspect of their operation and their purposeful mission. Ключові слова:
топ-університети, освітня сфера, функціональна місія, ціннісний аспект, тенденції освітньої генези, пріоритети і преференції розвитку освіти, образ людини.
Key words:
top-universities, educational sphere, functional mission, value aspect, trends of the educational genesis, priorities and preferences of education development, the image of person.
Список використаних джерел
- Абишева А.К. О понятии «ценность» // Вопросы философии. – 2002. – №3. – С. 138–146.
- Андрущенко В., Лутай В. Філософія освіти в Україні: стан, проблеми та перспективи розвитку /В.Андрущенко, В.Лутай // Наукові записки АН ВШ України. – 2004. – Вип. 6. – С. 59–72.
- Анохин П.Г. Опережающее отражение действительности / П.Г.Анохин // Вопросы философии. – 1962. – № 7. – С. 103–109.
- Байденко В.И. Образовательный стандарт: теоретический и концептуальный основы (Опыт системного исследования): Дис. … доктора пед. наук: 13.00.01 / Байденко Валентин Иванович. – М., 1999. – 298 с.
- Бурдье П. Основы теории символического насилия / П. Бурдье, Ж.-К. Пассрон // Вопр. образования. – 2006. – № 2. – С. 39–60.
- Виндельбанд В. Прелюдии. Философские статьи и речи. – СПб, 1904. – 342 с.
- Гобозов И.А. Кризис современной эпохи и философия постмодернизма. Философия и общество. – 2000. – № 2. – С. 82–90.
- Гомілко О. Болонська реформа: сучасні виклики університету // Філософія і методологія розвитку вищої освіти України в контексті євроінтеграційних процесів: / [авт. кол.: В. Андрущенко (керівник), М. Бойченко, Л. Горбунова, В. Лутай, та ін.] – К.: Педагогічна думка, 2011. – 320 с.
- Достоевский Ф.М. Полн. собр. соч. – В 30 т. – Л.: Наука, 1974. – Т. 25. – 386 с.
10. Кремень В. Філософія національної ідеї. Людина. Освіта. Соціум / В. Кремень. – К.: Грамота, 2007. – 575 с.
11. Лотман Ю.М. Воспитание души. – Санкт-Петербург: Искусство-СПБ, 2005. – 624 с.
12. Луговий В.І. Чинники і умови забезпечення якості вищої освіти в Україні в процесі Євроінтеграції / В.І. Луговий, Ж.В. Таланова // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. – 2010. – № 94-96. – С. 98–103.
13. Лук’янець В.С., Кравченко О.М., Озадовська Л.В. Сучасний науковий дискурс: Оновлення методологічної культури /В.С. Лук’янець, О.М. Кравченко, Л.В. Озадовська. – К.: Центр практ. філософії, 2000. – 304 с.
14. Морен Э. Метод. Природа Природы. – M.: Прогресс-Традиция, 2005. – 464 с.
15. Морен Э. Образование в будущем: семь неотложных задач // Синергетическая парадигма. Синергетика образования. – М.: Прогресс-Традиция, 2007. – С. 24–96.
16. Предборська І., Ганаба С. Творчість як концептуальна складова якості освіти // Філософсько-методологічні засади підвищення якості вищої освіти України: європейський вимір. Колективна моногр. – К.: Педагогічна думка, 2012. – 220 с.
17. Пролеєв С., Шамрай В. Освітній проект модерну та сучасний університет // Філософія і методологія розвитку вищої освіти України в контексті євроінтеграційних процесів: / [авт. кол.: В. Андрущенко (керівник), М. Бойченко, Л. Горбунова, В. Лутай, та ін.] – К.: Педагогічна думка, 2011. – 320 с.
18. Риккерт Г. Науки о природе и науки о культуре. – М.: Республика, 1998. – 413 с.
19. Риккерт Г. Философия истории. – К.: Ника-Центр, 1998. – 512 с.
20. Сталь Ж. де. О литературе, рассмотренной в связи с общественными установками. – М.: Искусство, 1989. – 476 с.
21. Франкл В. Доктор и душа. – СПб.: Ювента, 1997. – 288 с.
22. Шиллер Ф. Письма об эстетическом воспитании. – Соч.: В 6 т. – М.: Искусство, 1957. – Т. 6. – 318 с.
23. Шлейермахер Ф. Речи о религии. Монологи. – М.; К.: «REFL-book»-«ИСА», 1994. – 432 с.
24. Ярошовець В. Глобальні трансформації соціо-гуманітарного дискурсу в сучасній парадигмі філософії освіти // Філософсько-методологічні засади підвищення якості вищої освіти України: європейський вимір. Колективна моногр. – К.: Педагогічна думка, 2012. – 220 с.
25. Ясперс К. Смысл и назначение истории. – М.: Республика, 1994. – 527 с.
26. Beck C. Postmodernism, Pedagogy, and Philosophy of Education / Clive Beck [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://commhum.mccneb.edu/PHILOS/phileduc.htm.
27. Dilthey W. Das Erlebnis und Dichtung: Lessing, Goethe, Nowalis, Holderlin. – Leipzig, 1906. – 294 s.
References
- Abysheva, А. К. (2002). On the concept “value”. Issues of philosophy. 3. 138–146. [in Russian].
- Andrushchenko, V., Lutai, V. (2004). Philosophy of education in Ukraine: state, problems and prospects of development. S [in Ukrainian].cientific notes AS HS Ukraine. 6. 59–72.
- Anokhin, P. G. (1962). Outrunning reflection of reality. Issues of philosophy. 7. 103–109. [in Russian].
- Baidenko, V. I. (1999). Educational standard: theoretical and conceptual grounds (Experience of systemic research): Thesis for the degree of Doctor of pedagogical sciences: 13.00.01. – Moscow. [in Russian].
- Bourdieu, P. (2006). Fundamentals of symbolic violence. Issues of education. 2. 39–60. [in Russian].
- Windelband, W. (1904). Overtures. Philosophical articles and speeches. SPb, 1904. [in Russian].
- Gobozov, I. А. (2000). Crisis of modern epoch and philosophy of post-modernism. Philosophy and society. 2. 82–90. [in Russian].
- Homilko, О. (2011). Bologna reform: modern challenges to university. Philosophy and methodology of development of higher education in Ukraine in the context of eurointegration processes. Kyiv: Pedagogichna dumka. [in Ukrainian].
- Dostoevsky, F. М. (1974). Complete collection of works in 30 vol. Lvov: Nauka. Vol. 25. [in Russian].
- Kremen’, V. (2007). Philosophy of the national idea. Man. Education. Socium. Kyiv: Hramota. [in Ukrainian].
- Lotman, Y. М. (2005). Education of spirit. St-Petersburg: Iskusstvo-SPB. [in Russian].
- Luhovyi, V. І. (2010). Reasons and conditions for providing quality of higher education in Ukraine in the course of Eurointegration. Reporter of Kyiv National University named after Taras Shevchenko. 94-96. 98–103. [in Ukrainian].
- Luk’yanets’, V. S., Kravchenko, О. М., Ozadovs’ka, L. V. (2000). Modern scientific discourse: Renewal of methodological culture. Kyiv: Practical philosophy centre. [in Ukrainian].
- Morin, E. (2005). Method. Nature of the nature. Moscow: Progress-Traditsia. [in Russian].
- Morin, E. (2007). Education in future: seven urgent tasks. Synergetic paradigm. Synergy of education. Moscow: Progress-Traditsia. [in Russian].
- Predbors’ka, І., Ganaba, S. (2012). Creativity as a conceptual constitutive part of quality of education. Philosophical and methodological reasons of improving quality of higher education in Ukraine: European dimension. Collective monograph. Kyiv: Pedagogichna dumka. [in Ukrainian].
- Proleev, S., Shamrai, V. (2011). Educational project of modernity and contemporary university. Philosophy and methodology of development of higher education in Ukraine in the context of eurointegration processes. Kyiv: Pedagogichna dumka, 2011. – 320 p. [in Ukrainian].
- Rickert, H. (1998). Sciences on nature and sciences on culture. Moscow: Respublika. [in Russian].
- Rickert, H. (1998). Philosophy of history. Kiev: Nika-Centre. [in Russian].
- Stael G. de. (1989). On literature, considered in association with social guideposts. Moscow: Iskusstvo. [in Russian].
- Frankl, V. (1997). Doctor and soul. SPb.: Yuventa. [in Russian].
- Schiller, F. (1957). Letters on aesthetic education. Moscow: Iskusstvo. [in Russian].
- Schleiermacher, F. (1994). Speeches on religion. Monologues. Moscow-Kiev: «REFL-book»-«ISA». [in Russian].
- Yaroshovets’, V. (2012). Global transformations of socio-humanitarian discourse in the modern paradigm of philosophy of education. Philosophical and methodological reasons of improving quality of higher education in Ukraine: European dimension. Collective monograph. Kyiv: Pedagogichna dumka. [in Ukrainian].
- Yaspers, К. (1994). Meaning and role of history. Moscow: Respublika. [in Russian].
- Beck, C. Postmodernism, Pedagogy, and Philosophy of Education. Retrieved from http://commhum.mccneb.edu/PHILOS/phileduc.htm [in English].
- Dilthey, W. (1906). Das Erlebnis und Dichtung: Lessing, Goethe, Nowalis, Holderlin. Leipzig. [in English].
- Retrieved from http://www.unian.net/ukr/news/337755-eks-ministr-osviti-vasil-kremen-navischo-rozpovidati-dityam-pro-chesnu-konkurentsiyu.html. [in Ukrainian].