ФОРМУВАННЯ ДУХОВНО-МОРАЛЬНИХ ЦІННОСТЕЙ СТУДЕНТІВ ЯК СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА

  • Таніта Люріна Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Анотація

У статті розглянуто деякі аспекти соціально-педагогічної проблеми формування духовно-моральних цінностей студентів. Проаналізовано моральний компонент навчальної діяльності, який передбачає наявність моральних норм і принципів, культурних надбань і соціально-морального досвіду. Висвітлено питання дослідження ціннісних орієнтирів особистості студентів, зумовлених трансформацією політичної, економічної систем, соціально-психологічною ситуацією в суспільстві.

Моральні цінності особистості визначаються як один зі способів нормативної регуляції дій людини в усіх сферах суспільного життя, вираження його індивідуальної свідомості та вчинків, у яких інтегруються цінності добра, справедливості, обов’язку, совісті та щастя. З’ясовано, що для забезпечення ефективності навчання та якості професійної підготовки необхідно, щоб організація педагогічного процесу та управління ним стимулювали високі рівні мотиваційної сфери студентів, актуалізували стійкі потреби в пізнанні, самоорганізації та моральній самоактуалізації.

Lyurina Tanita. Formation of spiritual and moral values of students as social and pedagogical problems.

In the article some aspects of a social and pedagogical problem of formation of spiritual and moral values of students are considered. The author analyzes the moral component of educational activity, which supposes the presence of moral norms and principles, cultural achievements and social-moral experience. The article reveals the problems of formation of students’ personality value orientations caused by transformation of political and economic systems, by a social and psychological situation in society.

The moral values of personality are determined as one of the methods of the normative regulation of the human actions in all spheres of public life, expression of man’s individual consciousness and actions, which integrate the values of good, justice, debt, conscience and happiness. It is found out that for ensuring learning efficiency and quality of vocational training it is necessary that the organization of pedagogical process and its management should stimulate high levels of the students’ motivational sphere, actualize steady needs for learning, self-organization and moral self-actualization.

Ключові слова:

духовно-моральні цінності, моральний компонент навчальної діяльності, освітній процес, моральна самоактуалізація студентів.

Key words:

spiritual and moral values, the moral component of training activities, educational process, moral self-actualization of students.

Список використаних джерел

  1. Абрамов В.І. Духовність суспільства: Методологія системного вивчення: монографія / В.І. Абрамов. – К.: КНЕУ, 2004. – 236 с.
  2. Библер В.С. Нравственность. Культура. Современность / В.С. Библер. –М.: Знание, 1990. – 64 с.
  3. Дубасенюк О. А. Теоретичні і методичні основи виховної діяльності педагога: дис… д-ра пед. наук : 13.00.04 / О.А. Дубасенюк. - К., 1996.- 527 с.
  4. Здравомыслов А.Г. Потребности. Интересы. Ценности / А.Г. Здравомыслов. – М.: Политиздат, 1986. – 233 с.
  5. Климов Е.А. Психология профессионала / Е.А. Климов. – М.: Институт практической психологии, 1996. – 174 с.
  6. Романюк Л.В. Ціннісні орієнтації студентів: сутність, структура і психологічні механізми розвитку / Л.В. Романюк. – Кам’янець-Подільський: Абетка-Нова, 2004. – 188 с.

References

  1. Abramov, V. І. (2004). Spirituality of society: Methodology of systemic study: monograph. Kyiv: KNEU. [in Ukrainian].
  2. Bibler, V. S. (1990). Morality. Culture. Modernity. Moscow: Znanie. [in Russian].
  3. Dubaseniuk, О. А. (1996). Theoretical and methodical grounds of teacher’s educational activity: Thesis fro the degree of Doctor of pedagogical sciences : 13.00.04. Kyiv. [in Ukrainian].
  4. Zdravomyslov, А. G. (1986). Needs. Interests. Values. Moscow: Politizdat. [in Russian].
  5. Klimov, Е. А. (1996). Psychology of the professional. Moscow: Institute of Practical Psychology. [in Russian].
  6. Romaniuk, L. V. (2004). Value orientations of students: essence, structure and psychological mechanisms of development. Kam’yanets-Podil’skyi: Abetka-Nova. [in Ukrainian].

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Таніта Люріна, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького
кандидат педагогічних наук, професор кафедри початкової освіти
Опубліковано
2013-09-25
Номер
Розділ
Статьи