ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ ПОВСЯКДЕННОСТІ У ШКІЛЬНІЙ ІСТОРИЧНІЙ ОСВІТІ
Анотація
У статті аналізується стан проблеми та визначаються особливості вивчення історії повсякденності у шкільних курсах історії в контексті компетентнісного підходу.
Fedchynyak Arthur. Peculiarities of studying the history of everyday life in the school historical education.
The author of the article examines the state of study of the problem and defines the peculiarities of studying the history of everyday life in the school course of history in the context of the competence-based approach.
Ключові слова:
історія повсякденності, компетентність, уявлення, поняття, навчально-пізнавальні вміння, емоційно-оцінні судження.
Key words:
history of everyday life, competence, perception, concept, teaching cognitive skills, emotional and value judgements.
Список використаних джерел
- Акіншева І.П. Методика викладання соціальної історії в країнах Ради Європи: метод. посіб. для студ. спец. “Історія і правознавство”. – Луганськ: Вид-во ДЗ “ЛНУ імені Тараса Шевченка”, 2008. – 153 с.
- Баханов К.О. Оновлення змісту сучасної шкільної історичної освіти: [монографія] / К.О. Баханов. – Донецьк : ТОВ "Юго-Восток, Лтд", 2005. – 384 с.
- Історіографічний словник: навч. посібник для студ. іст. ф-тів ун-тів. – Х.: Східно-регіональний центр гуманітарно-освітніх ініціатив, 2004. – С.201.
- Коляструк О.А. Історія повсякденності як об’єкт історичного дослідження: історіографічний і методологічні аспекти. – Х.: Вид-во “Курсор”, 2008. – С.61.
- Короткова М.В. Повседневность на уроках истории // История и обществознание в школе. – 2004. – № 5. – С.20.
- Осипенко Н.Н. История повседневности как фактор мотивации обучения истории в 9 классе (на материале истории России XX в.): дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. – Санкт-Петербург, 2007. – 176 с.
- Пушкарева Н.Л. Предмет и методы изучения истории повседневности // Этнографическое обозрение. – 2004. – № 1. – С.14.
- Пометун О. Методика навчання історії в школі / О. Пометун, Г. Фрейман. – К.: Генеза, 2006. – 328 с.
- Тихонова С.Антропологический подход к истории через изучение повседневности [Электронный ресурс] // История. – 2001. – № 13. – Режим доступа: http://his.1september.ru/2001/13/14.htm
- Удод О.А. Історія повсякденності як методологічна проблема. За людинознавчу історію України (про актуальність історії повсякденності) // Доба. – 2002. – № 3. – С. 4.
References
- Akinsheva, І. P. Methods of teaching Social history in the countries of the Council of Europe (2008). Luhansk: “LNU named after Taras Shevchenko”. [in Ukrainian].
- Bakhanov, К. О. (2005). Renewal of content of modern school historical education: [monograph]. – Donetsk: Yugo-Vostok, Ltd. [in Ukrainian].
- Historiographic dictionary. (2004). Kharkiv: Eastern region centre of humanitarian and educational initiatives. [in Ukrainian].
- Kolyastruk, О. А. History of everyday life as an object of historical research: historiographic and methodological aspects. (2008). Kharkiv: Kursor. [in Ukrainian].
- Korotkova, М. V. (2004) Everyday life at History lessons. History and Social studies at school. 5. 20. [in Russian].
- Osypenko, N. N. (2007). History of everyday life as a factor of motivation for teaching History in the 9th form (on the grounds of History of Russia of the 20th century): Thesis for the degree of Candidate of pedagogical sciences: 13.00.02. St. Petersburg. [in Russian].
- Pushkareva, N. L. (2004). Subject and methods of study of history of everyday life. Ethnographic review. 1. 14. [in Russian].
- Pometun, О. (2006). Methods of teaching History at school. Kyiv: Geneza. [in Ukrainian].
- Tykhonova, S. (2001). Anthropological approach to History through the study of everyday life. Retrieved from http://his.1september.ru/2001/13/14.htm [in Russian].
- Udod, О. А. (2002). History of everyday life as a methodological problem. For humanologic History of Ukraine (on the importance of History of everyday life). 3. 4. [in Ukrainian].