НООСФЕРНИЙ ПІДХІД ДО ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГО-ВАЛЕОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ У ПОЗАШКІЛЬНОМУОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ

  • Тетяна Шаповалова Бердянський державний педагогічний університет

Анотація

У статті обґрунтовано ноосферний підхід як концептуальну основу формування еколого-валеологічної культури в позашкільному освітньому просторі. Розкрито ноосферну сутність понять ековалеології та еколого-валеологічної культури дітей і молоді в позашкільному навчальному закладі еколого-натуралістичного профілю. Розглянуто організацію позашкільного закладу на основі пріоритетних принципів, його відмінність від загальноосвітнього закладу, особливості формування еколого-валеологічної культури в позашкільному освітньому просторі.

Shapovalova Tetiana. Noospheric approach to formation of ecological and valeological culture in extracurricular educational environment.

The article substantiates a noospheric approach as a conceptual base to formation of ecological and valeological culture in extracurricular educational environment.  It reveals the noospheric essence of the concept of ecovaleology and ecological and valeological children and adolescent’s culture at extracurricular educational institutions of ecological and naturalist profile. The article also considers organization of extracurricular education based on priority principles, their difference from general education institution and features of ecological and valeological culture formation in extracurricular educational environment.

Ключові слова:

ноосфера, ековалеологія, еколого-валеологічна культура, позашкільний освітній простір, позашкільний навчальний заклад, здоров’я, екологічна криза, навколишнє природне середовище

Key words:

noosphere, ecovaleology, ecological and valeological culture, extracurricular educational environment, extracurricular educational institutions, health, ecological crisis, environment.

Список використаних джерел

  1. Бойчук Ю.Д. Еколого-валеологічна культура майбутнього вчителя: теоретико-методичні аспекти: монографія / Ю.Д.Бойчук. – Суми: Університетська книга, 2008. – 357 с.
  2. Гончаренко М.С. Валеологічні основи духовності: навч. посіб. / М.С. Гончаренко. – Х.: ХНУ імені В.Н.Каразіна, 2008. – 332 с.
  3. Горащук В.П. Теретичні та методичні засади формування культури здоров’я школярів: дис. … доктора пед. наук: 13.00.01 / Горащук Валерій Павлович. – Х., 2004. – 414 с.
  4. Завидівська Н.Н. Ноосферна педагогічна парадигма як концептуальна основа фундаменталізації фізкультурно-оздоровчої освіти студентів / Н.Н. Завидівська // Педагогіка. Психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2012. – № 1. – С. 68 – 71.
  5. Карпенко В.Є. Методологічна роль гуманістично-ноосферної концепції у розв’язанні глобальних проблем сучасності: дис. … канд. філос. наук : 09.00.09 / В.Є.Карпенко. – Суми, 2008. – 172 с.
  6. Мягченко А.П. Экология и валеология человека / А.П. Мягченко, О.Д. Гречишкина. – Бердянск: АРИУ, 1999. – 142 с.
  7. Нейсбит Д. Мегатренды / Джон Нейсбит; пер. с англ. М.Б.Левина. – М.: АСТ: Ермак, 2003. – 380с.
  8. Суравегина И.Т. Здоровье человека как экологическая проблема (образовательный аспект) / И.Т. Суравегина // Экология и жизнь. – 2006. – № 1. – С. 34 – 38.
  9. Тюмасева З.И. Валеология и образование: проблемы и решения / З.И. Тюмасева, Б.Ф. Кваша. – СПб. : МАНЭБ, 2002. – 380 с.
  10. Шаповалова Т.Г Соціалізація особистості гуртківця через здоров'язберігаючі освітні технології / Т.Г. Шаповалова // Позашкілля Запоріжжя. – 2011. – № 2. – С. 37 – 39.

References

  1. Boichuk, Y. D. (2008). Ecological and valeological culture of a future teacher: theoretical and methodical aspects: monograph. Sumy: Universytets’ka knyha. [in Ukrainian].
  2. Honcharenko, М. S. (2008). Valeological fundamentals of morality. Kharkiv: KNU named after V.N. Karazin. [in Ukrainian].
  3. Horashchuk, V. P. (2004). Theoretical and methodical grounds of the pupils’ health culture formation: Thesis of Doctor of pedagogical sciences: 13.00.01. Kharkiv. [in Ukrainian].
  4. Zavydivs’ka, N. N. (2012). Noospheric pedagogical paradigm as a conceptual ground of fundamantalization of students’ physical culture and health-improving education. Pedagogy. Psychology and medico-biological problems of physical education and sport. 1. 68 – 71. [in Ukrainian].
  5. Karpenko, B. Y. (2008). Methodological role of humanistic and noospheric conception in solving contemporary global problems: Thesis for the degree of Candidate of philosophical sciences: 09.00.09. Sumy. [in Ukrainian].
  6. Myagchenko, А. P. (1999). Ecology and valeology of man. Berdyansk: ARIU. [in Russian].
  7. Neisbit, D. (2003). Megatrends. Moscow: AST: Yermak. [in Russian].
  8. Suravegina, I. Т. (2006). Health of man as an ecological problem (educational aspect). Ecology and life. 1. 34 – 38. [in Russian].
  9. Tiumaseva, Z. I. (2002). Valeology and education: problems and solutions. St. Petersburg: MANEB. [in Russian].

10. Shapovalova, Т. H. (2011). Socialization of a circle-member personality through health-preserving educational technologies. Pozashkillya Zaporizhya. 2. 37 – 39. [in Ukrainian].

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Тетяна Шаповалова, Бердянський державний педагогічний університет

докторант Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри біології, екології та безпеки життєдіяльності

Опубліковано
2013-09-25
Номер
Розділ
Статьи