ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ПРЕВЕНТИВНОГО ВИХОВНОГО СЕРЕДОВИЩА

  • Ольга Єжова Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України

Анотація

У статті розглянуто теоретичні підходи до визначення превентивного виховного середовища. Показано, що превентивне виховне середовище супідрядне щодо виховного середовища й частково збігається з освітнім. Превентивне виховне середовище визначено як упорядкована цілісна сукупність організаційно-педагогічних умов, взаємодія та інтеграція яких запобігає негативним впливам соціуму, сприяє виробленню ціннісного ставлення до себе, природи й суспільства, допомагає розкриттю внутрішнього потенціалу й самореалізації особистості. Виокремлено такі рівні превентивного виховного середовища, як: превентивне виховне середовище навчального закладу, превентивне виховне середовище ближнього оточення, превентивне виховне середовище населеного пункту, превентивне виховне середовище держави.

Yezhova Ol’ga. Theoretical approaches to determination of the preventive educational environment

The article deals with theoretical approaches to the definition of preventive educational environment. It is shown that preventive educational environment is subdued to educational environment and partly overlaps with learning environment. Preventive educational environment is defined as an ordered and integrated set of organizational and pedagogical conditions, interaction and integration which prevents negative influences of society, promotes the production of the value attitude to itself, nature and society, helping to disclose the internal potential and personal self-realization. The author highlighted such levels of preventive educational environment as preventive educational environment of the educational institution, preventive educational environment of near environment, preventive educational environment of the place of residence, preventive educational environment of the state.

Ключові слова:

превентивне виховне середовище, освітнє середовище, рівні превентивного виховного середовища.

Key words:

preventive educational environment, learning environment, levels of preventive educational environment.

Список використаних джерел

  1. Бех І.Д. Виховання особистості / І.Д. Бех. – К.: Либідь, 2008. – 848 с.
  2. Бим-Бад Б.М. Обучение и воспитание через непосредственную среду: теория и практика / Б.М. Бим-Бад // Труды кафедры педагогики, истории образования и педагогической антропологии Университета РАО. – 2001. – № 3. – С. 28-48.
  3. Великий тлумачний словник сучасної української мови / [уклад. і гол. ред. В.Т. Бусел]. – К., Ірпінь: Перун, 2003. – 1440 с.
  4. Концепція превентивного виховання дітей і молоді / Оржеховська В.М., Пилипенко О.І., Кириленко С.В. // Превентивна педагогіка / В.М. Оржеховська, О.І. Пилипенко. – Черкаси: Чабаненко Ю., 2007. – С. 231-242.
  5. Рубцов В.В. Проектирование развивающей образовательной среды школы / В.В. Рубцов, Т.Г. Ивошина. – М.: МГППУ, 2002. – 271 с.
  6. Слободчиков В.И. Образовательная среда: реализация целей образования в пространстве культуры / В.И. Слободчиков // Новые ценности образования: культурные модели школ. – 1997. – Вып. 7. – С. 174-184.
  7. Тлумачний словник сучасної української мови / за ред. В.С. Калашника. – Х.: Белкар-книга, 2005. – 800 с.
  8. Философский энциклопедический словарь / [Гл. редакция: Л. Ильичев, П. Федосеев, С. Королев, В. Панов] – М.: Сов. Энциклопедия, 1983. – 840с.
  9. Ясвин В.А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию / В.А. Ясвин. – М.: Смысл, 2001. – 366 с.
  10. Bronfenbrenner U. The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design / Urie Bronfenbrenner. – Cambridge, MA: Harvard University Press, 1979. – 330 р.

References

  1. Bech, I.D. (2008). Personality upbringing. Kyiv : Lybid’, 2008. [in Ukrainian].
  2. Bim-Bad, B. M. (2001). Education and upbrining by means of immediate surroundings: theory and practice. Works of the Department of pedagogy, history of education and pedagogical anthropology of University RAE. 3. 28-48. [in Russian].
  3. Busel, V. Т. (2003). Great defining dictionary of the modern Ukrainian language. Kiev: Perun. [in Ukrainian].
  4. Orzhekhovs’ka, V. M., Pylypenko, О. I., Kyrylenko, S. V. (2007). (Ed.). Conception of the preventive upbrining of children and youth. Preventive pedagogy. Cherkasy: Chabanenko Y. 231-242. [in Ukrainian].
  5. Rubtsov, V. V. (2002). Projecting of developmental educational environment at school. In V. V. Rubtsov, T. G. Ivoshyna.  Moscow: MSPPU. [in Russian].
  6. Slobodchykov, V. I. (1997). Educational environment: realization of educational aims in the field of culture. New values of education: cultural models of schools. 7. 174-184. [in Russian].
  7. Kalashnyka, V. S. (2005). Defining dictionary of the modern Ukrainian language.Kharkov: Belkar-kniga. [in Ukrainian].
  8. Ilichev, L., Fedoseev, P., Korolev, S., Panov, V. (1983). (Ed.). Philosophic encyclopedical dictionary. [in Russian].
  9. Yasvin, V. A. (2001).  Educational environment: from modeling to projecting. Moscow: Smysl. [in Russian].

10. Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. MA: Harvard University Press. [in English].

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Ольга Єжова, Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України
доктор педагогічних наук, провідний науковий співробітник лабораторії превентивного виховання, доцент
Опубліковано
2013-09-25
Номер
Розділ
Статьи