ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ЯК ФАКТОР РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ БІОЛОГІЇ

  • Тетяна Логвіна-Бик Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Анотація

Взаємодія особистості й середовища характеризується багаторівневістю та складними взаємозв’язками, оскільки ефективний і повноцінний розвиток особистості у вищому навчальному закладі відбувається через залучення студентів до активної, динамічної, спрямованої на певний результат індивідуальної та самостійної компоненти інтелектуально-творчої праці. Типи освітнього середовища реалізуються у її структурі. У статті розглянуто складники освітнього середовища: гуманістичне та психологічно-безпечне освітнє середовище.

Logvina-Byk Tetiana. Educational environment as the factor of the personality development of the future teacher of biology.

Interaction of the personality and the environment is multileveled and complicated because effective and complete development of the personality in the higher educational establishment is realized through involving the students into active, dynamic, directed at the proper results, individual and intellectually-creative work. The types of the educational environment are realized through its structure. Such components of the educational environment as humanistic and psychologically safe environment are considered in the article. Ключові слова:

освітнє середовище, комунікативний дискурс, академічний простір, типи освітнього середовища, структура освітнього середовища.

Key words:

educational environment, communicative discourse, academic space, types of the educational environment, structure of the educational environment.

Список використаних джерел

  1. Бобиенко О.М. Ключевые компетенции личности как образовательный результат системы профессионального образования / О.М. Бобиенко: Дис. канд. пед. н. / Казанский гос. технол. университет. – Казань, 2005. – 186 с.
  2. Гончаренко С.У. Методика як наука / С.У.Гончаренко // Шлях освіти. – 2000. – № 1. – С. 2-7.
  3. Грицай Н. Лекції з методики навчання біології як основа формування індивідуального методичного стилю майбутніх педагогів/ Наталя Грицай/ http://do.gendocs.ru/docs/index-189381.html
  4. Зимняя И.А. Ключевые компетенции — новая парадигма результата современного образования / И.А.Зимняя // Интернет-журнал «Эйдос». – 2006. – 5 мая. – http://www.eidos.ru/journal/2006/0505.htm.
  5. Исаев Е.И. Психология в высшей школе: проблемы проектирования психологического образования педагога / Е.И. Исаев // Вопросы психологии. – 1997. – № 6. – С. 48-57.
  6. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / За заг. ред. О.В. Овчарук. – К.: «К.І.С.», 2004.  – 112 с.

 

  1. Корчак Я. Право ребенка на уважение / Я. Корчак. – М., 1990. – С. 175-194. (Педагогическое наследие).
  2. Логвина-Бык Т.А. Система подготовки будущих учителей биологии / Т.А. Логвина-Бык/ Педагогика и психология в контексте современных исследований проблем развития личности: сборник материалов 1-й международной научно-практической конференции, 31 января 2013 года. – Часть1./ Научно-Исследовательский Центр «Апробация». – Москва: Издательство Перо, 2013. – С. 148-151.
  3. Мацевко-Бекерська Л. Гармонійне середовище як дискурс особистісно-орієнтованого фахового розвитку студентів / Л.Мацевко-Бекерська / – Львів: Вісник Львівського університету. – Серія пед. – 2006. – Вип. 21. – Ч. 1. – С.204-211.
  4. Мешко Г.М. Психологічно – безпечне освітнє середовище у школі як умова збереження і зміцнення психічного здоров’я учнів та вчителів http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/pspo/2008_19_2/doc_pdf/Meshko_st.pdf
  5. Равчина Т. Організація взаємодії студентів з освітнім середовищем у вищій школі / Т. Равчина // Львів: Вісник Львів. ун-ту. – Сер. педагог. – 2005. – Вип. 19. – Ч. 2. – С. 3-16.
  6. Тарасов С.В. Школьник в современной образовательной среде / С.В.Тарасов. – СПб.: Образование-Культура, 2001. – 151 с.
  7. Форняк Н.М. Фізіологія вищої нервової діяльності: навч. посіб. / Н.М.Форняк. – Рівне: МЕГУ ім. акад. Степана Дем’янчука, 2011. – 240 с.
  8. Яблонська Т.М. Освітнє середовище у підвищенні якості педагогічної підготовки майбутніх учителів філології / Т.М.Яблонська / http://archive.nbuv.gov.ua/portal/SOC_Gum/pptp/2012_5/Jablon.pdf
  9. Ясвин В.А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию / В.А. Ясвин. – М.: Смысл, 2001. – 356 с.
  10. Ясперс К. Ідея Університету // Ідея Університету: Антологія / К.Ясперс. – Львів, 2002. – С. 111-165.

References

  1. Bobienko, О. М. (2000). Key personality competences as educational result of the professional education system. Thesis of the Candidate of pedagogical sciences. Kazan’: Kazan’ State Technological University. [in Russian].
  2. Honcharenko, S. U. (2000). Methodics  as science. Slyakh osvity. 1. 2-7. [in Ukrainian].
  3. Hrytsai, N. Lectures on biology teaching techniques as a basis of formation of individual methodical style of future teachers. Retrieved from http://do.gendocs.ru/docs/index-189381.html [in Ukrainian].
  4. Zimnyaya, I. А. (2006). Key competences as a new paradigm of the modern education result. Retrieved from http://www.eidos.ru/journal/2006/0505.htm. [in Russian].
  5. Isaev, Е. I. (1997). Psychology in higher education: problems of projecting of teacher’s psychological education. Psychology issues. 6. 48-57. [in Russian].
  6. Ovcharuk, О. V. (Ed.). (2004). Competence approach in modern education: world experience and Ukrainian prospects: rary of educational policy. Kyiv: «К.І.С.». [in Ukrainian].
  7. Korchak, Y. (1990). Child’s right for respect. Moscow. [in Russian].
  8. Logvina-Byk, Т. А. (2013). System of training of future Biology teachers. Paper presented at the 1st International scientific and practical conference.  Moscow: Publishing House Pero. [in Russian].
  9. Matsevko-Bekers’ka, L. (2006). Harmonious environment as a discourse of personally-oriented professional development of students. L’viv: Reporter of L’viv University, issue 21. P. 1. 204-211. [in Ukrainian].

10.  Meshko, H. М. Psychologically safe educational environment at school as a condition of preserving and improving of pupils’ and teachers’ psychic health. Retrieved from  http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/pspo/2008_19_2/doc_pdf/Meshko_st.pdf. [in Ukrainian].

11.  Ravchina, Т. (2005). Organization of students’ interaction with educational environment in higher education. L’viv: Reporter of L’viv University. Issue 19. P. 2.  3-16. [in Ukrainian].

12.  Tarasov, S. V. (2001). Pupil in contemporary educational environment. St. Petersburg: Obrazovanie-Kul’tura. [in Russian].

13.  Forniak, N. М. (2011). Physiology of higher nervous activity: study guide. Rivne: MEGU after academic Stepan Dem’yanchuk. [in Ukrainian].

14.  Yablons’ka, Т. М. Educational environment in improving the quality of pedagogical training of future teachers of philology. Retrieved from  http://archive.nbuv.gov.ua/portal/SOC_Gum/pptp/2012_5/Jablon.pdf. [in Ukrainian].

15.  Yasvin, V. А. (2001). Educational environment: from modeling to projecting. Moscow: Smysl. [in Russian].

16.  Yaspers, К. (2002). Idea of University. L’viv. [in Ukrainian].

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Тетяна Логвіна-Бик, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри ботаніки і садово-паркового господарства
Опубліковано
2013-09-25
Номер
Розділ
Статьи