ДИНАМІКА РОЗУМОВОЇ ПРАЦЕЗДАТНОСТІ СТУДЕНТІВ В УМОВАХ СУЧАСНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ ВИЩОЇ ШКОЛИ

  • Світлана Шевченко Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Анотація

У статті розглянуто особливості динаміки розумової працездатності студентів в умовах сучасного освітнього простору вищої школи, наведено результати теоретичного аналізу наукової літератури щодо змін працездатності студентів протягом навчального дня, тижня, місяця та року. З’ясовано чинники змін розумової працездатності сучасних студентів, якими є: втома, що виникла внаслідок тривалої роботи; емоційний і фізичний стан; умови зовнішнього середовища. Окреслено перспективи подальшого вивчення порушеної у статті проблеми, зокрема проведення експериментального дослідження показників розумової працездатності студентів вищого навчального закладу.

Shevchenko Svitlana. Dynamics of intellectual efficiency of students in the conditions of modern educational space of the higher school.

The article deals with the peculiarities of the dynamics of intellectual efficiency of students in conditions of the modern educational space of higher school, it presents the results of theoretical analysis of the scientific literature on changes in the performance of students during the school day, week, month, and year. The author concludes that changes in mental abilities of modern students can be caused by various factors: fatigue, which occurs as a result of the long work; emotional and physical conditions; conditions of external environment. It is believed to be promising to carry out further experimental study of indicators in the mental performance of students of higher educational institutions.

Ключові слова:

розумова працездатність, динаміка працездатності, інтелектуальні навантаження, оптимальна працездатність, втома, освітній простір, студент.

Key words:

mental performance, dynamics of efficiency, mental load,optimum performance, fatigue, educational space, a student.

Список використаних джерел

  1. Вадзюк С.Н. Розумова працездатність: методики дослідження, зміни та корекція / С.Н. Вадзюк, Т.Б. Шуган [За ред. В.Г.Шевчука]. – Тернопіль: Богдан, 2000. – 170 с.
  2. Гудима С. Эффективность средств и методов повышения работоспособности студентов / С. Гудима // Фізична культура, спорт та здоров'я нації. Збірник наукових праць. – 2006. – № 1. – C 81-84.
  3. Іванова О.І. Особливості адаптації студентів-першокурсників до навчання в умовах сучасного освітнього закладу / О.І. Іванова, Л.М. Басанець // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Науковий журнал. – 2008. – № 3. – С. 335-343.
  4. Лефтеров В.О. Психологічні аспекти проблеми адаптації курсантів до навчального простору [Електронний ресурс] / В.О. Лефтеров. – Режим доступу: URL: http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/Vnadps/2010_4/10lvodnp.pdf. – Назва з екрану.
  5. Малхазов О.Р. Динаміка індивідуально-психологічних та психофізіологічних характеристик студентської молоді (1976–2000 pp.) /О.Р. Малхазов // Актуальні проблеми сучасної української психології. До 60-річчя від дня народження академіка С.Д.Максименка : Наук. зб. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. Н.В.Чепелєвої. – К. : Нора-прінт, 2002. – Вип. 22. – С. 173-181.
  6. Морозова Е.Н. Работоспособность и психологическое состояние студентов в течение учебного года и факторы, их определяющие / Е.Н. Морозова, Д.А. Жуйко, А.Л. Гринько // Слобожанський науково-спортивний вісник. – 2009. – № 3. – С. 307-310.
  7. Овчинникова О.В. Экспериментальное исследование эмоциональной напряженности в ситуации экзамена / О.В. Овчинникова, Э.Ю. Пунг // Психологические исследования. – Вып. 4. – М., 1973. – С. 49-56.
  8. Партико Т.Б. Працездатність студентів-першокурсників з різною динамікою академічної саморегуляції / Т.Б. Партико// Проблеми загальної та педагогічної психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Т. ХІІ, част. 1. – К., 2010. – С. 467-478.
  9. Партико Т.Б. Розумова працездатність студентів-першокурсників з різною тенденцією до самоактуалізації / Т.Б. Партико // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. – Київ, 2011. – T. XIII, ч.3 . – С. 293 – 301. – Сер. Проблеми загальної та педагогічної психології.
  10. Семиченко В.А. Психические состояния: модульный курс для преподавателей и студентов / В.А. Семиченко. – К.: Магістр-S, 1998. – 207с.
  11. Фетискин Н.П. Развитие монотонии при простой интеллектуальной деятельности у школьников и студентов / Н.П.Фетискин // Психофизиологическое изучение учебной и спортивной деятельности. – Л., 1981. – С. 76-82.
  12. Шевчук М.О. Шлях до скарбу знань: навч. посіб. / М.О.Шевчук, Т.В.Андрущенко. – Ніжин, 2009. – 114 с.

References

  1. Vadziuk, S. N. (2000). Mental capacity: research techniques, changes and correction. Ternopil’: Bohdan. [in Ukrainian].
  2. Gudyma, S. (2006). Efficiency of means and methods of improving of students’ working capacity. Physical culture, sport and the health of nation. Collection of scientific works. 1. 81-84. [in Russian].
  3. Ivanova, О. І. (2008). Peculiarities of first-year students’ adaptation to the process of study in conditions of modern educational establishment. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies.  3. 335-343. [in Ukrainian].
  4. Lefterov, V. О. Psychological aspects of the problem of cadets’ adaptation to educational space. Retrieved from http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/Vnadps/2010_4/10lvodnp.pdf. [in Ukrainian].
  5. Malkhazov, О. R. (2002). Dynamics of individual-psychological and psychophysiological characteristics of students (1976–2000 pp.). Important problems of modern Ukrainian psychology. To the 60th birthday anniversary of academician S. D. Maksymenko: Scientific digest of the Institute of psychology named after H.S. Kostiuk APS Ukraine. Kyiv: Nora-print. 22. 173-181. [in Ukrainian].
  6. Morozova, Е. N. (2009). Working capacity and psychological state of students during the academic year and the factors which define them. Slobozhansky scientific and sport reporter. 3. 307-310. [in Russian].
  7. Ovchynnikova, О. V. (1973). Experimental research of emotional tension in the situation of an examination. Psychological researches. Moscow. [in Russian].
  8. Partiko, Т. B. (2010). Working capacity of the first-year students with different dynamics of academic self-regulation. Collection of scientific works of the Institute of psychology named after H.S. Kostiuk APS Ukraine. Kyiv. [in Ukrainian].
  9. Partiko, Т. B. (2011). Mental capacity of the first-year students with different tendency for self-actualization. Collection of scientific works of the Institute of psychology named after H.S. Kostiuk APS Ukraine. Kyiv. [in Ukrainian].
  10. Semichenko, V. А. (1998). Psychic conditions: module course for teachers and students. Kiev: Magistr-S. [in Russian].
  11. Fetiskin, N. P. (1981). Development of monotonia at simple intellectual activity in schoolchildren and students. Lvov. [in Russian].
  12. Shevchuk, М. О. (2009). The way to the treasure of knowledge: study guide. Nizhyn. [in Ukrainian].

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Світлана Шевченко, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

 

аспірантка кафедри теоретичної та консультативної психології, Інститут соціології, психології та управління Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова
магістр педагогічної освіти, асистент кафедри практичної психології, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Опубліковано
2013-09-25
Номер
Розділ
Статьи