ДУХОВНІСТЬ ОСОБИСТОСТІ ЯК ЦІННІСТЬ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МИСТЕЦЬКИХ ДИСЦИПЛІН

  • Ганна Покатильська Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Анотація

У статті розглянуто поняття «духовність», проаналізовано наявні підходи до нього, висвітлено його зміст і структуру. Духовність особистості представлена як цінність професійної підготовки майбутнього вчителя мистецьких дисциплін, що забезпечує здатність вчителя виконувати різні психолого-педагогічні завдання у процесі педагогічної діяльності. Постать учителя особлива в навчально-виховному процесі. Учитель, який викладає мистецькі дисципліни, повинен бути своєрідним прикладом і носієм високих духовних, етичних і моральних якостей.

Pokatyl’s’ka Ganna. Spirituality as a person value training of the future teacher of art disciplines.

The article deals with the concept of “spirituality”; it provides the analysis of the available approaches to it, its content and structure. Spiritual identity is represented as the value of a future Art teacher’s professional training, which provides the teacher’s ability to solve various psychological and pedagogical tasks in teaching activities. The personality of teacher is special in the educational process. The teacher who teaches art courses ought to be an example of high spiritual, ethical and moral qualities.

Ключові слова:

духовність, особистість, професійна підготовка, педагогічна майстерність.

Key words:

spirituality, personality, professional training, pedagogical skills.

Список використаних джерел

  1. Анисимов С.В. Духовные ценности: производство и потребление / С.В. Анисиомов. – М.: Мысль, 1998. – 253 с.
  2. Бех І.Д. Духовні цінності в розвитку особистості / І.Д. Бех // Педагогіка і психологія. – 1997. – №1(14). – С. 124-129.
  3. Бойко Г.Г. Совершенствование профессиональной подготовки учителя музики / Г.Г. Бойко // Естествознание и гуманизм: сб. науч. тр. / под ред. проф., д.б.н. Ильинских Н.Н. – Т.4.– Томск, 2007 – Вып.3 – С.44-47.
  4. Боришевський М.Й. Духовні цінності в становленні особистості громадянина / М.Й. Боришевський // Педагогіка і психологія. – 1997. – №1(14). – С.147-151.
  5. Гіптерс З. До проблеми духовного виховання студента/ З. Гіптерс // Рідна школа. – 2000. – №11. – С. 15-17.
  6. Дедюхин Б.В. Сердца искушённые: беседы, интервью, очерки о русском православии / Б.В. Дедюхин. – Саратов: Приволжское книжное издательство, 1990. – 416 с.
  7. Закон України “Про Освіту” // Виховна робота в закладах освіти України. Вип. ІІ. – К., 1998.
  8. Зязюн І.А. Неперервна освіта як основа соціального поступу / І.А. Зязюн // Неперервна професійна освіта: теорія і практика: зб. наук. пр.: у 2-х ч. / за ред. І.А. Зязюна та Н.Г. Ничикало. – К., 2001. – Ч1. – 392 с.
  9. Ільїна Т.А. До проблеми формування духовної культури особистості / Т.А. Ільїна// Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики: зб. наук. пр. / ред. кол. Гузій Н.В. та ін. – К.: НПУ, 1999. – Вип.3. – С.112-114.
  10. Киричук О.В. Рівні суб’єктивності та індикатори духовності людини / О.В. Киричук, З.С. Карпенко //Педагогіка і психологія. – 1995. – №3. – С. 3-11.
  11. Матюша І.К. Духовність та її виховання у старшокласників/  І.К. Матюша // Педагогіка і психологія. – 1998. – № 3. – С. 164-170
  12. Михальцова Л.Ф. Профессиональное образование будущих учителей в условиях педагогического вуза / Л.Ф. Михальцова //Педагогическое образование и наука. – Ярославль: Ремдер, 2009. - № 9. – С.56-59.
  13. Помиткін О.Е. Духовний розвиток учнів у системі шкільної освіти / О.Е. Помиткін: науково-метод. посібник, К.: ІЗМН, 1996. – 164 с.
  14. Психология. Словарь. / Под общ. ред. А.В. Петровского, М.Г. Ярошевского. – М.: Политиздат, 1990. – 494 с.
  15. Рашковська В.І. Православна та світська культура у становленні духовності особистості / В.І. Рашковська // Творча особистість учителя. – 1999. – Вип. 3. – С. 159-162.
  16. Рудь О.В. Особливості підготовки спеціалістів викладання курсів духовно-морального спрямування в загальноосвітній школі / О.В. Рудь, Т.П. Верба // Педагогічний пошук. – Луцьк, 2011. – № 4. – С.50-53.
  17. Сагатовський В.М. Феномен духовної атмосфери / В.М. Сагатовський // Філософська та соціологічна думка. – 1992. – № 10. – С.151-161.
  18. Словарь практического психолога / сост. С.Ю. Головин. – Минск: Харвест, 1997. – 800 с.
  19. Тюріна Т. Основи духовної педагогіки: Філософсько-педагогічні нариси. – Львів: ЛДІФК, 1998. – 132 с.
  20. Шевченко Г.П. Духовное развитие учащихся / Г.П. Шевченко // Советская педагогика. – 1989. – № 8 . – С. 26-30.
  21. Юзвак Ж.М. Духовність і психологічні аспекти / Ж.М.Юзвак // Українська психологія і сучасний потенціал. – К., 1996. – Т. 3. – С.373-378.
  22. Яценко Т.С. Психологічні основи групової психокорекції / Т.С. Яценко: навч. посібник. – К.: Либідь, 1996. – 264с.

References

  1. Anisimov, S. V. (1998). Moral values: production and consumption. Moscow: Mysl’. [in Russian].
  2. Bekh, І. D. (1997). Moral values in the development of personality. Pedagogy and psychology. 1(14). 124-129. [in Ukrainian].
  3. Boiko, G. G. (2007). Improving of the professional training of a Music teacher. In Ilinskhikh N. N.Natural sciences and humanism. Tomsk 3. [in Russian].
  4. Boryshevs’kyi, М. Y. (1997). Moral values in the development of a citizen’s personality. Pedagogy and psychology. 1(14). 147-151. [in Ukrainian].
  5. Hipters,Z. (2000).  To the problem of moral education of student. Ridna shkola. 11. 15-17. [in Ukrainian].
  6. Dediukhin, B. V. (1990). Tempted hearts: disputes, interviews, essays on Russian Orthodoxy. Saratov: Publishing House Privolzhskoe. [in Russian].
  7. Law of Ukraine “On Education”. (1998). Educational work in educational establishments of Ukraine. Issue ІІ. Kiev. [in Ukrainian].
  8. Zyaziun, І. А. (2001). Continuous education as a basis of social tread. In  І. А. Zyaziun,  N. G. Nichikalo. Continuous professional education: theory and practice: collection of scientific works: in 2 parts. Kiev 1. [in Ukrainian].
  9. Ilina, Т. А. (1999). To the problem of a person’s moral culture formation. In  Guziy, N. V. Teacher’s creative personality: problems of theory and practice: collection of scientific works. Kiev: NPU. 3.  112-114. [in Ukrainian].

10. Kyrychuk, О. V. (1995). Levels of subjectiveness and indicators of man’s spirituality. Pedagogy and psychology.  3. 3-11. [in Ukrainian].

11. Matiusha, І. К. (1998). Morality and its development in high school students. Pedagogy and psychology. 3. 164-170. [in Ukrainian].

12. Mikhal’tsova, L. F. (2009). Professional education of future teachers in conditions of pedagogical establishment. Pedagogical education and science.  Yaroslavl’: Remder. 9. 56-59. [in Russian].

13. Pomytkin, О. Е. (1996). Moral development of pupils in the system of schooling. Kiev: IZMN. [in Ukrainian].

14. Psychology. (1990). Dictionary. In  А. V. Petrovsky, М. G. Yaroshevsky. Moscow: Politizdat. [in Russian].

15. Rashkovs’ka, V. І. (1999). Orthodox and secular culture in the development of person’s morality. Teacher’s creative personality. 3. 159-162. [in Ukrainian].

16. Rud’, О. V. (2011). Peculiarities of specialists’ training in teaching courses of spiritual and moral direction in comprehensive school. Pedagogical research. Lutsk, 2011. 4.  50-53. [in Ukrainian].

17. Sagatovs’ky, V. М. (1992). Phenomenon of moral atmosphere. Philosophical and sociological thought. 10. 151-161. [in Russian]. [in Ukrainian].

18. Dictionary of practical psychologist. (1997). In S. Y. Golovin. Minsk: Kharvest. [in Russian].

19. Tiurina, Т. (1998). Fundamentals of moral peadagogy: Philosophical and pedagogical essays. L’viv: LDIFK. [in Ukrainian].

20. Shevchenko, G. P. (1989). Moral development of pupils. Soviet pedagogy. 8. 26-30. [in Russian].

21. Yuzvak, Zh. М. (1996). Spirituality and psychological aspects. Ukrainian psychology and modern potential. Kiev. Т. 3. 373-378. [in Ukrainian].

22. Yatsenko, Т. S. (1996). Psychological grounds of a group psychocorrection. Kiev: Lybid’. [in Ukrainian].

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Ганна Покатильська, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького
аспірантка
Опубліковано
2013-09-25
Номер
Розділ
Статьи