Сучасні стратегії та методики формування критичного мислення у здобувачів освіти
Анотація
У статті визначено підходи до тлумачення поняття «критичне мислення». Зокрема запропоновано: загальне визначення, психологічний підхід, філософський підхід, навчальний підхід, соціальний підхід, когнітивний підхід, освітній підхід, педагогічний підхід, логічний підхід, емоційний підхід, стратегічний підхід, етичний підхід, інтерактивний підхід, науковий підхід, креативний підхід, практичний підхід, інтеграційний підхід, самостійний підхід. Також у статті рекомендовано розглядати критичне мислення як складову особистісного розвитку, яка забезпечує уміння взаємодіяти з інформацією, оцінювати її на різних рівнях та з різних перспектив, приймати обґрунтовані рішення та бути відкритим до нових ідей. Крім того, визначені такі ефективні стратегії формування критичного мислення у здобувачів освіти: стратегія активного навчання, стратегія проблемного навчання, стратегія запитань та відповідей, стратегія використання візуальних інструментів, стратегія рефлексії, стратегія «А що як?», стратегія «Критичний аналіз», стратегія співпраці та дискусій, стратегія зворотного зв’язку. Особливу увагу у статті приділено методам формування критичного мислення у здобувачів освіти. Зокрема розглянуті актуальні методи, які мають широке застосування в закордонній практиці та чи є їхнє застосування доцільним в Україні. Сократівський метод, який базується на питанні-відповіді та сприяє розвитку критичного мислення через постановку відкритих питань, на які немає однозначних відповідей. Метод мозкового штурму, який дозволяє студентам вільно генерувати ідеї, які потім піддаються оцінці та аналізу. Метод кейс-стаді, який включає аналіз реальних або вигаданих ситуацій, де студенти повинні вирішити проблему, застосовуючи знання та навички. Метод аналізу аргументів, який фокусується на розборі і оцінці аргументів, зокрема визначенні їх сили, логічності та обґрунтованості. Метод «Техніка 6 капелюхів» Едварда де Боно, який полягає в тому, щоб студенти розглядали проблему з різних точок зору, кожна з яких символізується певним кольором капелюха. Метод «Пошук альтернатив», який допомагає студентам розвивати навичку пошуку альтернативних рішень при розв’язанні складних проблем. Метод «Групова робота», який дозволяє студентам спільно обговорювати та вирішувати проблеми, що також стимулює критичне мислення через взаємодію та обговорення різних точок зору. Метод проблемного навчання, який спрямований на вирішення реальних або вигаданих проблем, які стимулюють студентів до пошуку рішень, аналізу та прийняття обґрунтованих рішень.