Особистісно орієнтована освіта в умовах полікультурного середовища освітнього закладу
Анотація
У статті проаналізовано погляди вчених на проблему особистісно орієнтованого навчання, наголошено на значущості індивідуалізованого навчання в полікультурному середовищі. Акцентовано на тому, що світова педагогіка, пропонуючи визначення поняття «полікультурна освіта», виходить з того, що воно означає, по-перше, визнання соціальних, політичних та економічних реалій культурно різноманітної та складної взаємодії людей і, по-друге, важливість урахування у виховному процесі культурних, расових, гендерних і релігійних факторів. Показано, що концепції полікультурної освіти ґрунтуються на таких загальнопедагогічних засадах, як виховання людської гідності та високих моральних якостей; виховання співіснування з соціальними групами різних рас, релігій, етнічних груп тощо; виховання готовності до співробітництва; визнання взаємної відповідальності за позитивний характер міжнаціонального та міжкультурного спілкування. З огляду на це, в Україні, як і в інших багатонаціональних спільнотах, однією з головних педагогічних цілей є виховання людей із підвищеним почуттям самосвідомості, здатних до ефективного життя в полікультурному середовищі, які вміють з розумінням та повагою ставитися до інших культур, жити в мирі та злагоді з представниками різних національностей, рас, вірувань. Ця мета передбачає виконання українськими педагогами таких завдань виховання та навчання: оволодіння культурою свого народу; виховання культурного плюралізму, позитивного ставлення до культурних відмінностей; створення педагогічних умов для інтеграції культур; розвиток навичок поведінкового спілкування у носіїв різних субкультур; освіта в дусі миру та співпраці. Іншими словами, метою полікультурної освіти є виховання людини з широкими поглядами та широкою полікультурною спрямованістю, здатної надати сенсу індивідуальній національній та культурній ідентичності та цінувати культурне розмаїття інших народів та їхні досягнення.