Упровадження STEM-освіти в початковій школі в умовах науково- педагогічного проєкту «Інтелект України».

  • Гавриш Ирина, Ушмарова Виктория Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

Анотація

У статті проаналізовано світові та вітчизняні тенденції розвитку STEM- освіти. Встановлено, що загальноцивілізаційною тенденцією ХХІ століття, яка визначає розвиток людства, є NBIC-конвергенція (конвергенція нано-, біо-, інформаційних і когнітивних технологій), що становить ядро 6-го технологічного укладу. З’ясовано, що NBIC-конвергенція розглядається світовою політичною та науковою елітою як нова домінанта науково-технічного прогресу. Вказано заходи, які здійснюються в країнах із потужною економікою і спрямовані на становлення й розвиток 6-го технологічного укладу. Обґрунтовано тезу про те, що освіта покликана задовольняти замовлення економіки й виробництва на підготовку принципово нових, універсальних STEM-освічених кваліфікованих фахівців, що зумовило модернізацію освітніх систем провідних країн світу на засадах STEM-освіти. Висвітлено питання реалізації STEM- освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти в Україні. Визначено теоретико-методологічні засади STEM- освіти в початковій школі в умовах науково-педагогічного проєкту «Інтелект України»: постнекласична парадигма освіти, що передбачає органічне поєднання технократизму з гуманістичними пріоритетами та культуроцентричністю, – як методологічна база; засвоєння учнями основ інноваційності, математичної, інформаційно-комунікаційної, екологічної компетентностей, а також набуття ними компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій – як концептуальна мета; фундаменталізація освіти, неперервність, інтегроване навчання за темами на засадах міждисциплінарного та проєктного підходів, навчання на основі власних відкриттів та його практична спрямованість, поглиблене вивчення англійської мови – як характерні властивості. Висвітлено результати експериментальної реалізації STEM- освіти в початковій школі в умовах науково-педагогічного проєкту «Інтелект України», спрямованої на формування взаємопов’язаних STEM- компетентностей школярів (математичної, дослідницької і винахідницької, технологічної, інформатичної компетентності) як єдності наскрізних концептуальної, стратегічної, когнітивної, операційної, аксіологічної компетентностей. Наведено освітні програми математичної і природничоїосвітніх галузей, що становлять змістовий блок експериментальної роботи; освітні технології, що дають змогу реалізувати предметний зміст STEM- освіти в початковій школі в умовах освітнього середовища науково- педагогічного проєкту «Інтелект України» (технологія міждисциплінарної інтеграції, технологія збагачення освітнього процесу, технологія цілковитого засвоєння навчальних одиниць, інтерактивні освітні технології та технології критичного мислення, технологія раціонального читання).

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.
Опубліковано
2022-11-12