ФОРМУВАННЯ МЕРЕЖІ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ЛІВОБЕРЕЖНОЇ УКРАЇНИ НАПРИКІНЦІ ХVІІІ СТ. (ДЛЯ ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ НА ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТТЯХ УЧНІВ 8 КЛАСУ)
Анотація
У статті розглянуто перебіг формування
мережі навчальних закладів Лівобережної
України наприкінці ХVIII ст.,
охарактеризовано законодавчі вимоги
щодо обов’язкового відкриття шкіл
(училищ) в усіх без винятку губернських і
повітових містах і факультативного в
найбільших селищах, представлено
картину реального процесу відкриття
статутових училищ лише в губернських і
незначному числі повітових лівобережних
міст, визначено об’єктивні обмеження
щодо реалізації законодавчих вимог
(конкуренція з боку церковнопарафіяльного шкільництва, культурний
консерватизм, непристосованість
навчальних програм до реальних станових
потреб, бідність місцевого населення),
особливу увагу звернено на такі причини
розбіжностей між реформаторськими
планами і освітніми реаліями як
неусталений адміністративний поділ,
включно зі змінюваними статусами
окремих населених пунктів, і брак
будівель, придатних для розміщення
навчальних закладів.