ГОТОВНІСТЬ ВИПУСКНИКА ПЕДАГОГІЧНОГО ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ ДО МАЙБУТНЬОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК УМОВА ЙОГО КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ
Анотація
У статті авторами висвітлено питання готовності випускника
ЗВО до професійної діяльності як умова
конкурентоспроможності на ринку праці. Адже, однією з
проблем, що постали перед сучасним суспільством, є
підготовка конкурентоспроможних спеціалістів. Під готовністю
до майбутньої професійної діяльності ми будемо розуміти
інтегративну характеристику, яка включає необхідний набір
компетентностей та наявність стійких ціннісних орієнтацій
щодо майбутньої професійної діяльності, сформованість
певних особистісних якостей.
У публікації закцентовано увагу, що для ефективної
професійної діяльності молодому фахівцю необхідно, щоб у
нього було сформовано такі ключові професійні
компетентності як організаційна, комунікативна, дослідна,
інформаційна, а також такі особисті якості як вміння
відстоювати свою точку зору, відповідальність, уміння
працювати з інформацією, уміння здійснювати самоконтроль,
старанність, ініціативність. У статті висвітлено та
проаналізовано різні точки зору на проблему дослідження. З
аналізу літератури було виокремлено найбільш значущі
підходи щодо формування конкурентоспроможного
спеціаліста: компетентнісний, контекстний, проблемний та
особистісно-орієнтований. Однак, ніхто з авторів не розглядав
ці підходи як єдине ціле, як можливість здійснити взаємодію
вище перерахованих підходів для побудови ефективної
моделі процесу навчання у вищій школі, спрямованій на
формування необхідних роботодавцям та відповідних вимог
освітнього стандарту, особистісних якостей та ціннісних
відносин майбутніх спеціалістів до професійної діяльності.
Авторами звернено увагу на те, що при організації
ефективного освітнього процесу необхідно враховувати
ціннісні орієнтації здобувачів вищої освіти. Цінності
формуються у людини ще в дитинстві, потім під впливом
різних факторів видозмінюються протягом усього життя.
Виявляючи ціннісні орієнтації людини в певний період життя,
можна визначити, які цінності в даний момент керують її
поведінкою, чого вона прагне. Відповідно, методи навчання
мають враховувати існуючу систему цінностей. У зв'язку з
цим, для підготовки випускника до професійної діяльності й
формування конкурентоспроможного спеціаліста, необхідно
вивчити вимоги роботодавців до наявності компетентностей
та особистісних якостей, які, на їхню думку, необхідні
сучасному випускнику, а також вивчити ціннісні орієнтації, що
впливають на готовність випускника до своєї майбутньої
професійної діяльності.