ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ САМОСВІДОМОСТІ ФАХІВЦІВ СПЕЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ
Анотація
В статті розглянуто питання удосконалення фахової
підготовки вчителів спеціальної освіти через процеси
осмислення і усвідомлення ними ефективності проведеної
корекційно-реабілітаційної роботи. З’ясовано, що на відміну
від наукових доробок в області педагогічної психології, в
царині наукових досліджень і публікацій є лише окремі праці
з проблеми професійної самосвідомості фахівців
спеціальної та інклюзивної освіти.
Виявлено психологічні показники професійної
компетентності, напрями та особливості роботи педагогів
над собою в разі їхніх переживань, у разі виникнення
внутрішнього конфлікту, в ситуації, коли фахівець не
справляються з дитиною із особливими освітніми
потребами, виснажує себе думками про свою професійну
недосконалість, екстраполює свій панічний стан до колег, які
мають спільні психологічні проблеми.
Визначено причину такого стану, що полягає у ігноруванні в
минулому під час навчання в університеті проблеми
становлення особистості фахівців, які працюють з дітьми із
особливими освітніми потребами. Автором розроблено рівні
психологічного сприймання педагогами власної корекційнокомпенсаторної та реабілітаційної професійної діяльності.
За результатами проведеного емпіричного дослідження
встановлено необхідність створення програми розвитку
професійної самосвідомості педагогічних працівників мережі
закладів спеціальної та інклюзивної освіти. Виявлено
труднощі в роботі з учнями, що мають первинні та інші
патологічні нашарування в інтелектуальному,
мовленнєвому, аутистичному, кінестетичному,
комунікативному розвитку, як низку неусвідомлених
труднощів педагога під час взаємодії з такими дітьми, як
психологічні чинники дискомфорту вчителя, невротичних
реакцій, байдужості до результату власної корекційнопедагогічної праці.
Запропоновано у подальшому досліджені напрями
психологічної роботи з розвитку професійної самосвідомості
фахівців спеціальної освіти: когнітивний, мотиваційний,
фаховий, що входять до блоку системно-функціональної
моделі психологічної готовності.