СУТНІСТЬ І ЗМІСТ ГУМАНІТАРНОЇ ЕКСПЕРТИЗИ ПРОФЕСІОГЕНЕЗУ ВИКЛАДАЧА ВИЩОЇ ШКОЛИ
Анотація
Гуманітарна сутність професійного розвитку викладача вищої школи розглядається як взаємозбагачення людськими смислами педагогічної професії та особистості. Такою технологією визначено гуманітарну експертизу – метод пізнання педагогічної реальності, що ґрунтується на гуманітарних цінностях і здійснюється з метою виявлення й осмислення гуманітарно-гуманістичних ефектів професійного розвиту викладача вищої школи. Об’єктом при визначенні параметрів порядку гуманітарної експертизи визначено професійний розвиток викладача вищої школи, предметом – технології його професіогенезу, метою – виявлення цілісності динаміки індивідуально-професійного ресурсу, стратегій професійного зростання та професійної педагогічної якості як чинників професіоналізації-трансфесіоналізації.
Ключові слова:
гуманітарний підхід, реінтеграція, гуманітарні ефекти, гуманітарна експертиза, професійний розвиток, викладач.
Завантаження
Посилання
Братусь Б. С. Аномалии личности : монография / Б. С. Братусь. — М. : Мысль, 1988. — 301 c.
Братченко С. Л. Введение в гуманитарную экспертизу образования [Электроний ресурс] / Братченко С. Л. — Режим доступу : www.koob.ru/bratchenko/ (10.03.13)
Введенский В. Н. Развитие педагогической про-фессии как социального института : дис. д-ра пед. наук : 13.00.01 / В. Н. Введенский. — СПб, 2005. — 419 с.
Гура О. І. Педагогіка вищої школи : вступ до спеціальності. Навчальний посібник / О. І. Гура. — К. : Центр навчальної літератури, 2005. — 224 с.
Каган М. С. Синергетика и культурология / М. С. Каган // Синергетика и методы науки / Под ред. М. А. Басина. — СПб. : Наука, 1998. — С. 201–219.
Коростылева Л. А. Психология самореализации личности: затруднения в профессиональной сфере / Л. А. Коростылева. — СПб. : Речь, 2005. — 222 с.
Кулюткин Ю. Н. Ценностные ориентиры и когнитивные структуры деятельности учителя / Ю. Н. Кулюткин, В. П. Бездухов. — Самара : Са-мГПУ, 2002. — 400 с.
Післядипломна педагогічна освіта України : сучасність і перспективи розвитку : наук.-метод. посібн. / За заг. ред. В. В. Олійника, Л. І. Даниленко. — К. : Міленіум, 2005. — 230 с.
Слободчиков В. И. Основы психологической антропологии. Психология человека : Введение в психологию субъективности : учеб. пособ. для вузов / В. И. Слободчиков, Е. И. Исаев. — М. : Школа-Пресс, 1995. — 384 с.
Технологии гуманитарной экспертизы и социального аудита : учебно-методический комплекс / Под ред. В. В. Тимченко. — СПб. : Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2008. — 228 с.
Тульчинский Г. Л. Гуманитарность против гума-низма? / Г. Л. Тульчинский // Философские нау-ки. — 2008. — № 8. — С. 7–19.
Філософські засади трансформації вищої освіти в Україні на початку ХХІ століття : монографія / АПН України, Інститут вищої освіти ; [авт. кол.: В. Андрущенко (керівник), Л. Горбунова, Л. Зязюн та ін. ; ред. кол. : В. Кремень, В. Андрущенко, В. Луговий та ін.]. — К. : Педагогічна думка, 2007. — 352 с.
Шадриков В. Д. Происхождение человечности : учеб. пособия для студ. вузов / В. Д. Шадриков. — 2—е изд., перераб. и доп. — М. : Логос, 2001. — 296 с.
Юдин Б. Г. Технонаука, человек, общество : актуальность гуманитарной экспертизы / Б. Г. Юдин // Век глобализации. — 2008. — № 2. — С. 146—154.
References
Bratus’, B. S. (1988). Abnormalities of a personality. Moscow : Mysl’. [in Russian]
Bratchenko, S. L. (1999). Introduction into the humanitarian inspection of education. Retrieved from : www.koob.ru/bratchenko/. [in Russian]
Vvedenskiy, V. N. (2005). Development of the teaching profession as a social institution. Thesis of Doctor of pedagogical sciences : 13.00.01. St. Petersburg. [in Russian]
Gura, О. І. (2005). Pedagogy of the tertiary school. Introduction into the speciality. Teaching guidebook. Kyiv : Centre of educational literature. [in Ukrainian]
Kagan, М. S. (1998). Synergetics and culture studies. In : Basina, М. А. (Ed.). Synergetics and methods of science. St.-Petersburg : Nauka. [in Russian]
Korostyleva, L. А. (2005). Psychology of the personality’s self-realization : difficulties in the professional area. St.-Petersburg : Rech’. [in Russian]
Kulyutkin, Y. N. and Bezdukhov, V. P. (2002). Value orientations and cognitive structures of the teacher’s activity. Samara : SamSPU. [in Russian]
Oliynyk, V. V. and Danylenko, L. І. (2005). Post-graduate pedagogical education of Ukraine : modernity and prospects of development : scientific and methodological guide. Kyiv : Milenium. [in Ukrainian]
Slobodchikov, V. I. and Isaev, Е. I. (1995). Basics of psychological anthropology. Human psychology : Introduction into the psychology of subjectivity. Moscow : Shkola-Press. [in Russian]
Timchenko, V. V. (2008). Technologies of the humanitarian inspection and social audit : teaching materials. St.-Petersburg : Publishing house RSPU after А. I. Herzen. [in Russian]
Tul’chinskiy, G. L. (2008). Humanitarian against humanism? Philosophical sciences, 8, 7—19. [in Russian]
Andrushchenko, V. and Gorbunova, L. and Zyazyun, L. (2007). Philosophical grounds of transformation of the higher education in Ukraine at the beginning of the 21st century. (V. Kremen’, Ed.). Kyiv : Pedagogichna dumka. [in Ukrainian]
Shadrikov, V. D. (2001). Origin of the humanness : teaching guide for university students. Moscow : Logos. [in Russian]
Yudin, B. G. (2008). Technical science, the man and society : relevance of the humanitarian inspection. In : Epoch of globalization, 2, 146—154. [in Russian]