The essence and substance of the humanitarian expert review of university lecturer’s professiogenesis

  • Наталя Сегеда Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Abstract

The article deals with the problem of humanitarian essence of professional development of  a university lecturer. The humanitarian essence is seen as a mutual enrichment of teaching profession and personality with human meanings. Such technology determines the humanitarian expert review which implies a method of learning of pedagogical reality based on humanitarian values and realized in order to determine and interpret humanitarian and humanistic effects of professional development of a university lecturer. While determining parameters of the hunmanitarian expert review the object is seen as professional development of a university lecturer, the subject is technologies of his professional genesis, the aim is to reveal the integrity of dynamics of the personal and professional resource, strategies of professional development and of professional pedagogical quality as factors of professionalization-transfessionalization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Наталя Сегеда, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького
Сегеда Наталя Анатоліївна – доктор педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри диригентського і вокального мистецтва Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького (м. Мелітополь)

References

Братусь Б. С. Аномалии личности : монография / Б. С. Братусь. — М. : Мысль, 1988. — 301 c.

Братченко С. Л. Введение в гуманитарную экспертизу образования [Электроний ресурс] / Братченко С. Л. — Режим доступу : www.koob.ru/bratchenko/ (10.03.13)

Введенский В. Н. Развитие педагогической про-фессии как социального института : дис. д-ра пед. наук : 13.00.01 / В. Н. Введенский. — СПб, 2005. — 419 с.

Гура О. І. Педагогіка вищої школи : вступ до спеціальності. Навчальний посібник / О. І. Гура. — К. : Центр навчальної літератури, 2005. — 224 с.

Каган М. С. Синергетика и культурология / М. С. Каган // Синергетика и методы науки / Под ред. М. А. Басина. — СПб. : Наука, 1998. — С. 201–219.

Коростылева Л. А. Психология самореализации личности: затруднения в профессиональной сфере / Л. А. Коростылева. — СПб. : Речь, 2005. — 222 с.

Кулюткин Ю. Н. Ценностные ориентиры и когнитивные структуры деятельности учителя / Ю. Н. Кулюткин, В. П. Бездухов. — Самара : Са-мГПУ, 2002. — 400 с.

Післядипломна педагогічна освіта України : сучасність і перспективи розвитку : наук.-метод. посібн. / За заг. ред. В. В. Олійника, Л. І. Даниленко. — К. : Міленіум, 2005. — 230 с.

Слободчиков В. И. Основы психологической антропологии. Психология человека : Введение в психологию субъективности : учеб. пособ. для вузов / В. И. Слободчиков, Е. И. Исаев. — М. : Школа-Пресс, 1995. — 384 с.

Технологии гуманитарной экспертизы и социального аудита : учебно-методический комплекс / Под ред. В. В. Тимченко. — СПб. : Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2008. — 228 с.

Тульчинский Г. Л. Гуманитарность против гума-низма? / Г. Л. Тульчинский // Философские нау-ки. — 2008. — № 8. — С. 7–19.

Філософські засади трансформації вищої освіти в Україні на початку ХХІ століття : монографія / АПН України, Інститут вищої освіти ; [авт. кол.: В. Андрущенко (керівник), Л. Горбунова, Л. Зязюн та ін. ; ред. кол. : В. Кремень, В. Андрущенко, В. Луговий та ін.]. — К. : Педагогічна думка, 2007. — 352 с.

Шадриков В. Д. Происхождение человечности : учеб. пособия для студ. вузов / В. Д. Шадриков. — 2—е изд., перераб. и доп. — М. : Логос, 2001. — 296 с.

Юдин Б. Г. Технонаука, человек, общество : актуальность гуманитарной экспертизы / Б. Г. Юдин // Век глобализации. — 2008. — № 2. — С. 146—154.

References

Bratus’, B. S. (1988). Abnormalities of a personality. Moscow : Mysl’. [in Russian]

Bratchenko, S. L. (1999). Introduction into the humanitarian inspection of education. Retrieved from : www.koob.ru/bratchenko/. [in Russian]

Vvedenskiy, V. N. (2005). Development of the teaching profession as a social institution. Thesis of Doctor of pedagogical sciences : 13.00.01. St. Petersburg. [in Russian]

Gura, О. І. (2005). Pedagogy of the tertiary school. Introduction into the speciality. Teaching guidebook. Kyiv : Centre of educational literature. [in Ukrainian]

Kagan, М. S. (1998). Synergetics and culture studies. In : Basina, М. А. (Ed.). Synergetics and methods of science. St.-Petersburg : Nauka. [in Russian]

Korostyleva, L. А. (2005). Psychology of the personality’s self-realization : difficulties in the professional area. St.-Petersburg : Rech’. [in Russian]

Kulyutkin, Y. N. and Bezdukhov, V. P. (2002). Value orientations and cognitive structures of the teacher’s activity. Samara : SamSPU. [in Russian]

Oliynyk, V. V. and Danylenko, L. І. (2005). Post-graduate pedagogical education of Ukraine : modernity and prospects of development : scientific and methodological guide. Kyiv : Milenium. [in Ukrainian]

Slobodchikov, V. I. and Isaev, Е. I. (1995). Basics of psychological anthropology. Human psychology : Introduction into the psychology of subjectivity. Moscow : Shkola-Press. [in Russian]

Timchenko, V. V. (2008). Technologies of the humanitarian inspection and social audit : teaching materials. St.-Petersburg : Publishing house RSPU after А. I. Herzen. [in Russian]

Tul’chinskiy, G. L. (2008). Humanitarian against humanism? Philosophical sciences, 8, 7—19. [in Russian]

Andrushchenko, V. and Gorbunova, L. and Zyazyun, L. (2007). Philosophical grounds of transformation of the higher education in Ukraine at the beginning of the 21st century. (V. Kremen’, Ed.). Kyiv : Pedagogichna dumka. [in Ukrainian]

Shadrikov, V. D. (2001). Origin of the humanness : teaching guide for university students. Moscow : Logos. [in Russian]

Yudin, B. G. (2008). Technical science, the man and society : relevance of the humanitarian inspection. In : Epoch of globalization, 2, 146—154. [in Russian]

Published
2013-04-04
Section
Articles