Educational self-consciousness and imperatives of institute of education:socio-philosophical analysis.
Abstract
Alteration of institute of education from the instrument of socialization to the institute which reproduces social statuses causes a change of the individual’s main social strategies in the educational field. The author of the article analyses changes in educational self-consciousness singling out the factors that serve as indicators of coordination for professional orientations of educational space subjects with the renewed imperatives of institute of education. It is marked that in practice of educational interaction former models of collective perception of “due” and “desired” have lost the ability to execute the functions fixed on them. The transience of changes and a number of administrative reforms determine the study of “vulnerability points” of public consciousness in the educational field.Downloads
References
Дубицкий В. В. Философско-социологические основания теории воспитания / В. В. Дубицкий. –– М. : Изд-во филос. и психол. лит-ры, 2003. – 212 с.
Дюркгейм Э. Педагогика и социологии // Э. Дюркгейм. Социология. Ее предмет, метод, предназначение ; пер. с фр. А. Б. Гофмана. –– М. : Канон, 1995. – 352 с.
Гессен С. И. Основы педагогики. Введение в прикладную философию / С. И. Гессен ; отв. ред. и сост. П. В. Алексеев. –– М. : Школа-Пресс, 1995. – 448 с.
Гирусов Э. В. Мир в поисках концепции устойчивого развития / Э. В. Гирусов, В. Г. Платонов // Вестник Московского ун-та. –– Сер. 7 (Философия). –– 1996. – № 1. –– С. 3––14.
Непрерывное образование в политическом и экономическом контекстах / Отв. ред. Г. А. Ключарев. –– М. : ИС РАН, 2008. –– 400 с.
Хабермас Ю. Отношения между системой и жизненным миром в условиях позднего капитализма / Ю. Хабермас // Теоретическая социология : антология ; пер. с нем. –– Ч. 2. –– М. : Книжный дом «Университет», 2002. –– С. 352––372.