Psychological and didactic service as a condition of development of the personality with natural-scientific thinking

  • Світлана Яланська Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

Abstract

The author points out that one of the requirements of reforming in modern natural sciences education is to improve the creative potential of the study. In its turn it implies a high level of natural scientific learning which is determined by discourse-driven logical thinking, intuitive comprehension of natural reality, and its relationship with society. Systematization of knowledge about nature must be held in a  deductive-inductive way: from facts to empirical observations through empirical dependence to specific laws and their systems, all the time relying on the knowledge of the fundamental laws of nature. The aim of the article is to carry out psychological and pedagogical analysis of the problem of the development of the personality with natural- scientific thinking, and to find the main ways to solve it in the general education and higher education institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Світлана Яланська, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

Яланська Світлана Павлівна – доктор психологічних наук, доцент, професор кафедри психології Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка (м. Полтава)

References

Гриньова М. В. Формування мислення у підлітків при викладанні зоології : Навч.-метод. посіб. / М. В. Гриньова, С. В. Страшко, Л. А. Животовська, С. П. Пескун. — Полтава : АСМІ, 2002. — 336 с.

Гуріненко Н. О. Явища в неживій та живій природі. Навчально-методичний посібник / Н. О. Гуріненко, С. П. Пескун ; за ред. проф. М. В. Гринькової. — Полтава, 2006. — 98 с.

Дерябо С. Д. Экологическая педагогика и психология / С. Д. Дерябо, В. А. Ясвин. — Ростов-н/Д. : Феникс, 1996. — 480 с.

Яланська С. П. Психологічні засади розвитку творчості майбутніх учителів біологічних дисциплін : теорія і практика : монографія / С. П. Яланська ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України, Полтав. нац. пед. ун-т ім. В. Г. Короленка. — Полтава : ПНПУ ім. В. Г. Короленка, 2010. — 332 с.

References

Hryn’kova, М. V. and Strashko, S. V. and Zhyvotovs’ka, L. А. and Peskun, S. P. (2002). Development of teenagers’ thinking in the course of zoology : study guide. Poltava : АСМІ. [in Ukrainian]

Hurinenko, N. О. and Peskun, S. P. (2006). Phenomena in animated and inanimate nature. Study guide. Poltava : АСМІ. [in Ukrainian]

Deryabo, S. D. and Yasvin, V. А. (1996). Environmental pedagogy and psychology. Rostov-on-Don : Phoenix. [in Russian]

Yalans’ka, S. P. (2010). Psychological grounds of creative development of the future teachers of biology courses : theory and practice. Poltava : PNPU after V. G. Korolenko. [in Ukrainian]

Published
2013-04-30
Section
Articles