Musical education as a factor of human dimensional sense of development and social significance of the art of music

  • Анатолій Мартинюк Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Abstract

The research is devoted to the analysis of ideological and social components of methodology in musical education.  The author gives grounds for the conceptual basics of modern musical pedagogy as a socio-cultural factor of preservation of the human dimensional senses of the modern musical art development, and the upbringing of a harmonious person within the context of contemporary issues in the liberal arts education. Main theoretical ideas and practical pedagogical demands for the organization of the musical educational process are connected with a chance for everybody to get musical education despite their gender, nationality and religion with equal conditions for everybody in order to develop his or her musical abilities and all-round development, with priority of intellectual values common to all mankind in musical education, connection with national and world culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Анатолій Мартинюк, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Мартинюк Анатолій Кирилович – кандидат мистецтвознавства, доцент, доцент кафедри диригентського і вокального мистецтва Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького (м. Мелітополь)

References

Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс / Б. Асафьев. –– М. : Музыка, 1971. –– 376 с.

Барт Р. Избранные работы : Семиотика. По-этика / Р. Барт ; пер. с фр. ; сост., общ. ред. и вступ. ст. Г. К. Косикова. –– М. : Прогресс : Универс : Рея, 1994. –– 615 с.

Ганслик Э. О. О музыкально-прекрасном. Опыт поверки музыкальной эстетики / Э. О. Ганслик. –– М. : П. Юргенсон, 1895. –– 181 с.

Гегель Г. Ф. Сочинения / Г. Ф. Гегель. Сочи-нения. Том XIV. Лекции по эстетике. Книга третья. –– М. : Изд-во социально-экономической литературы, 1958. –– 440 с.

Лутай В. С. Філософія сучасної освіти / В. С. Лутай. –– К. : Центр «Магістр-S» Творчої спілки, 1996. –– 256 с.

Масол Л. Концепція загальної мистецької освіти / Л. Масол // Мистецтво та освіта. – 2004. –– № 1. –– С. 2––5.

Маркус С. История музыкальной естетики : в 2-х т / С. Маркус. –– Том I. –– М. : Музгиз, 1959. –– 416 с.

Раппопорт С. Природа искусства и специфика музыки / С. Раппопорт // Эстетические очерки. Избранное / Моск. гос. конс. им. П. И. Чайковского. –– М. : Музыка, 1980. –– С. 63––102.

Ростовський О. Я. Лекції з історії західноєвропейської музичної педагогіки : навч. посібн. / О. Я. Ростовський. –– Ніжин : Вид-во НДПУ ім. М. Гоголя, 2003. –– 193 с.

References

Asafiev, B. (1971). Musical form as a process. Moscow : Muzyka. [in Russian]

Bart, R. (1994). Selected works : Semiotics. Poet-ics. Moscow : Progress. [in Russian]

Ganslik, E. О. (1895). On musical and beautiful. Experience of examination of musical aesthet-ics. Moscow : P. Yurgenson. [in Russian]

Hegel, G. F. (1958). Lectures on aesthetics. In : Oeuvre. V. XIV. Moscow : Publishing house of social and economic literature. [in Russian]

Lutai, V. S. (1996). Philosophy of modern educa-tion. Kyiv : Centre «Magistr-S» of the Creative society. [in Ukrainian]

Masol, L. (2004). Conception of general art education. In : Art and education, 1, 2–5. [in Ukrainian]

Markus, S. (1959). History of musical aesthetics : in 2 vol. Moscow : Muzgiz. [in Rus-sian]

Rappoport, S. (1980). Nature of art and speci-ficity of music. In : Aesthetic essays. Selection. Moscow : Muzyka. [in Russian]

Rostovs’kyi, О. Y. (2003). Lectures on History of West European musical pedagogy : teaching guide. Nizhyn : Publishing house NSPU after M. Gogol’. [in Ukrainian]

Published
2013-04-30
Section
Articles