Methodological reflection of the development of the conceptions of moral education in domestic pedagogy at the end of the 20th – the beginning of the 21th centuries
Abstract
The article deals with the scientific and pedagogical reflection on theoretical-methodological principles, based on the main trends of the development of the ideas of moral education in the educational conceptions of Ukraine at the end of the 20th -the beginning of the 21th centuries. It is suggested to define three stages of establishment and development of pedagogical conceptions and moral education within the given chronological period. In the author’s opinion it can provide the possibility to scrutinize specific and characteristic only for certain years and decades signs of development of the ideas of moral education in domestic pedagogy in the context of political, economic, and socio-cultural changes, and hence it will provide concreteness, substantiality and accuracy of the phenomena and processes which are studied.
Downloads
References
Список використаних джерел
Білоусова В. О. Теорія і методика гуманізації відносин старшокласників у позаурочній діяльності загальноосвітньої школи : монографія / В. О. Білоусова. — К. : ІЗМН, 1997. — 192 с.
Киричук О. В. Духовно-катарсична активність особи : сутність, ґенеза, функції / О. В. Киричук // Реабілітаційна педагогіка на межі ХХІ століття : науково-методичний збірник : у 2-х част. — К. : ІЗМН, 1988. — Ч. 1. — С. 26.
Концептуальні засади демократизації та рефор-мування освіти в Україні / Ред. рада : А. Погрібний, А. Алексюк, О. Вишневський та ін. — К. : Школяр, 1997. — 149 с.
Освітній простір: очікування та виклики часу й життя : монографія / Б. І. Коротяєв, В. С. Курило. — Луганськ : ДЗ «ЛНУ ім. Тараса Шевченка», 2009. — 308 с.
Сухомлинська О. Концептуальні засади форму-вання духовності на основі християнських моральних цінностей / О. Сухомлинська // Шлях освіти. — 2002. — № 4. — С. 13—18.
Сухомлинський В. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості : вибрані твори : у 5-ти т. / В. Сухомлинський. — К. : Рад. шк., 1976. — Т. 1. — 654 с. ; Т. 2. — 670 с. ; Т. 3. — 670 с. ; Т. 4. — 640 с. ; Т. 5. — 639 с.
Fouts J. T. Education for Moral Laving: Guidelines for School Programs / J. T. Fouts // Symposium on Curriculum Reform in Education. — Kiev, 19—21 May, 1993. — PP. 123—183.
References
Bilousova, V. О. (1997). Theory and techniques of humanization of the high school students’ relations in the extracurricular activity at the comprehensive school : monograph. Kyiv : IZMN. [in Ukrainian]
Kyrychuk, О. V. (1988). Spiritual and catharticactivity of a person : the essence, genesis, functions. In : Rehabilitative pedagogy on the verge of the 21st century : scientific and methodical collection. Kyiv : IZMN. [in Ukrainian]
Pogribnyi, А. and Aleksyuk, А. and Vyshnevs’kyi, О. (1997). Conceptual grounds of democratization and reforming of education in Ukraine. Kyiv : Shkolyar. [in Ukrainian]
Korotyaev, B. I. and Kurylo, V. S. (2009). Educa-tion space : expectations and challenges of the time and life. Luhans’k : DZ «LNU after Taras Shevchenko» [in Ukrainian]
Sukhomlyns’ka, О. (2002). Conceptual grounds of spirituality formation on the basis of the Christian moral values. In : The way of educa-tion, 4, 13–18. [in Ukrainian]
Sukhomlyns’kyi, V. (1976). Problems of upbring-ing of the all-round personality : selected works. Kyiv : Radyans’ka shkola. [in Ukrainian]
Fouts, J. T. (1993). Education for Moral Laving : Guidelines for School Programs. In : Symposium on Curriculum Reform in Education. Kiev. pp. 123–183.