ФОРМУВАННЯ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНИХ ПОНЯТЬ ТА УЯВЛЕНЬ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ: ОСОБЛИВОСТІ ТА ЗНАЧЕННЯ
Анотація
У статті досліджено процес формування морально-етичних
понять та уявлень молодших школярів. Моральний
розвиток на початковому етапі навчання відіграє ключову
роль у становленні світогляду дитини, її поведінки та
взаємин із соціальним оточенням. Підкреслено, що
молодший шкільний вік є сенситивним періодом для
розвитку моральної свідомості, оскільки саме в цьому віці
діти активно засвоюють соціальні норми й цінності шляхом
спостереження, наслідування та спілкування. У статті
проаналізовано психологічні та педагогічні особливості
молодших школярів, що визначають специфіку їхнього
морального становлення, зокрема емоційну чутливість,
сугестивність та потребу в схваленні. Розглянуто
поетапність засвоєння морально-етичних понять: від
емоційно-чуттєвого
сприймання до осмислення й
інтеріоризації моральних норм, а також їхнього практичного
застосування у поведінці. Особливу увагу приділено ролі
вчителя у цьому процесі: його особистому моральному
прикладу, використанню виховних ситуацій, організації
ціннісно-орієнтованого спілкування та співпраці з родинами
учнів. Наголошено на необхідності створення морально
збагаченого
освітнього
середовища та інтеграції
морального виховання в усі сфери шкільного життя.
Зроблено висновок, що цілеспрямована й послідовна
педагогічна робота є передумовою формування моральної
свідомості та соціально відповідальної особистості.