МОДЕЛЮВАННЯ ПРОЦЕСУ ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПІД ЧАС ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ У ГАЛУЗІ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Анотація
Статтю присвячено дослідженню моделювання процесу
використання ІКТ у змішаному навчанні шляхом
проєктування інтерактивної моделі, яка інтегрує цифрові
інструменти та інноваційні методи для забезпечення
адаптивності, гнучкості освітнього процесу й формування
професійних компетенцій ІТ-фахівців відповідно до
сучасних вимог ринку праці. Методологія дослідження
ґрунтується на системному підході до моделювання, який
включає такі етапи: аналіз потреб і цілей навчання,
розробка структури моделі, етапи її впровадження
(підготовка, реалізація, оцінювання). Новизна методології
полягає в інтеграції педагогічних підходів (конструктивізму,
проєктно-орієнтованого навчання, перевернутого класу,
адаптивного навчання) із цифровими інструментами (LMS,
хмарні сервіси, симуляції, середовища розробки) та
розробці чіткої послідовності їхнього впровадження у
навчальний
процес.
Особлива
увага
приділена
забезпеченню персоналізації, гнучкості й оперативного
зворотного зв’язку. Результати включають розробку моделі
використання ІКТ із цільовим, технологічним, педагогічним,
організаційним та оціночним компонентами для змішаного
навчання. Визначено ключові компетенції ІТ-фахівців і
засоби їхнього формування через платформи (Moodle,
Canvas), інструменти співпраці (Google Workspace, Microsoft
Teams), симуляції (Labster, Cisco Packet Tracer) та
середовища розробки (Visual Studio Code, PyCharm).
Впроваджено методи, такі як перевернутий клас,
гейміфікація, проєктне та адаптивне навчання, а також
створено інструменти моніторингу прогресу студентів із
використанням LMS для автоматизованого оцінювання та
індивідуального
зворотного
зв’язку.
Висновками
підтверджено, що моделювання процесу використання
засобів ІКТ у змішаному навчанні дозволяє інтегрувати
сучасні педагогічні та технологічні рішення для формування
технічних, аналітичних і комунікаційних компетенцій
студентів. Модель сприяє ефективній підготовці студентів
до роботи в умовах цифрової економіки, забезпечуючи їхню
конкурентоспроможність на ринку праці. Перспективами
подальших досліджень визначено розвиток адаптивних
платформ,
дослідження
ефективності
віртуальних
лабораторій і симуляцій, інтеграцію ІКТ у дуальну освіту,
аналіз впливу змішаного навчання на формування м’яких
навичок (soft skills). Це дозволить вдосконалити
запропоновану модель і розширити можливості її
практичного застосування.