ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ IT-ТЕХНОЛОГІЙ ЗАСОБАМИ ПРОЄКТНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ
Анотація
Метою статті є аналіз зарубіжних освітніх практик у США,
Канаді, Європі та Азії, де використовуються проєктні методи
навчання для підготовки IT-фахівців, а також визначення
кращих освітніх моделей і підходів, які можуть бути адаптовані
до
національної освітньої системи для підвищення
конкурентоспроможності випускників. Методи і методологія
дослідження базуються на порівняльному аналізі
, що
дозволяє дослідити та зіставити основні освітні моделі у
провідних країнах, а також аналізі наукових статей і публікацій,
які висвітлюють особливості та результати застосування
проєктних методів у навчанні ІТ-фахівців. Використано
підходи якісного аналізу, що включають розгляд таких
аспектів, як інтеграція студентів у реальні проєкти, співпраця з
компаніями для створення партнерських програм, розвиток
міждисциплінарних компетенцій і застосування сучасних
цифрових інструментів для управління проєктами (GitHub,
Jira, Slack тощо). Результати дослідження свідчать, що
зарубіжний досвід формування інформаційно-цифрової
компетентності у студентів IT-напрямку підтверджує
ефективність проєктного навчання. Зокрема, впровадження
практико-орієнтованих проектів, які відповідають реальним
потребам бізнесу, допомагає студентам застосовувати
теоретичні знання на практиці, розвивати критичне мислення
та здатність до вирішення проблем. Інтеграція з індустрією
через стажування та співпрацю з ІТ-компаніями дозволяє
студентам отримати безпосередній досвід у професійному
середовищі, розвивати командні навички та знайомитися з
корпоративною культурою. Міждисциплінарні підходи,
популярні в європейських і канадських університетах,
сприяють розвитку гнучкості та здатності працювати в команді
з представниками інших спеціальностей, що є важливим у
сучасних умовах. Висновки дослідження підкреслюють, що
проєктне навчання є ефективним засобом формування
інформаційно-цифрової компетентності, оскільки поєднує
розвиток технічних навичок із "м’якими" компетенціями,
такими як комунікація, лідерство та критичне мислення.
Важливим кроком є інтеграція зарубіжного досвіду в
національні освітні програми, зокрема через впровадження
партнерських програм, використання цифрових інструментів
управління проєктами та елементів гейміфікації.