ГОТОВНІСТЬ ЗДОБУВАЧІВ ПЕДАГОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ДО ФОРМУВАННЯ ТОЛЕРАНТНОСТІ ЯК ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ЦІННОСТІ У ДІТЕЙ В ІНКЛЮЗИВНОМУ КЛАСІ

  • Юлія Шевченко, Валентина Кондратенко Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Анотація

Статтю присвячено аналізу рівня готовності здобувачів
педагогічних спеціальностей до формування толерантності як
європейської цінності у молодших школярів в умовах
інклюзивного навчання. Європейська інтеграція України
актуалізує потребу у розвитку в майбутніх педагогів умінь і
переконань, що забезпечують прийняття різноманітності,
повагу до гідності кожної дитини та створення безпечного
інклюзивного середовища. Теоретичним аналізом наукових
праць
підтверджено,
що
готовність
педагога
має
багатокомпонентну структуру: мотиваційний, когнітивний,
діяльнісний і рефлексивний аспекти, доповнені морально
ціннісною
та
емоційно-емпатійною складовими. Для
емпіричного вивчення проведено опитування 56 здобувачів
спеціальностей «Початкова освіта» та «Спеціальна освіта».
Результатами засвідчено високий рівень мотиваційної
готовності (100% визнали важливість толерантності) та
достатній рівень теоретичної обізнаності (87,5% повністю
розуміють сутність принципу толерантності). Водночас
виявлено недостатній рівень практичної підготовленості: лише
46% респондентів упевнені у володінні методами формування
толерантності, а 68% наголосили на потребі в розвитку
практичних навичок. Найефективнішими формами підготовки
визначено тренінги, практичні заняття та моделювання
ситуацій інклюзивного навчання. Зроблено висновок про
необхідність посилення практико-орієнтованої складової
змісту педагогічної освіти, інтеграції європейських цінностей
та
розвитку емоційно-комунікативних компетентностей
майбутніх педагогів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.
Опубліковано
2025-12-09