Стратегічні підходи до дослідницької самокритичної діяльності як умова формування професійного мислення музиканта

  • Галина Нагорна Одеська національна музична академія ім. А. В. Нежданової

Анотація

У статті розглянуто проблему організації самокритичної діяльності музиканта в умовах сучасної системи вищої музичної освіти в Україні.

В основу методології музичної освіти покладено дослідження формування професійного мислення майбутніх музикантів, а також множини відношень цілісного процесу розвитку музичного мистецтва, що є неповторними і постійно змінюваними.

З огляду на таку настанову, потрібно було розробити раціонально-творчий підхід до цієї освіти, що здійснювалась за кількома напрямами. Насамперед дослідження як методологічна основа музичної освіти актуалізувало процес становлення й розвитку професійного мислення музиканта. З іншого боку, самокритична діяльність студентів, наповнюючись дослідним контекстом, забезпечувала досягнення раціональної творчості. У такий спосіб дослідження зумовило впровадження раціонально-творчого підходу, і на його основі – системного, критеріально-ціннісного та особистісно-діяльнісного підходів до розгляду професійного мислення музиканта, а також явищ і процесів розвитку музичного мистецтва.

Аналіз і узагальнення результатів проведеного дослідження дали змогу вивести закономірності формування професійного мислення в музикантів у процесі залучення їх до самокритичної діяльності зі знаходження і творчого вибудовування системи відношень між об’єктами, суб’єктами, фактами, явищами, обставинами розвитку музичного мистецтва. Чим ясніше, чіткіше й усвідомленіше була ціннісно-методологічна стратегія дослідження об’єктів, суб’єктів, фактів, явищ і обставин розвитку музичного мистецтва в їх складності (через знаходження і творче вибудовування відношень «частини-ціле» й «засоби-мета»), тим активніше здійснювався процес самоуправління формуванням узагальнених розумових дій, спрямованих на становлення і розвиток професійного мислення майбутніх музикантів у його критичній і творчій формах. Чим інтенсивніше відбувалось самоуправління формуванням критичного і творчого мислення студентів, тим глибше вони розкривали ціннісний зміст самокритичної діяльності з вивчення предметів музично-теоретичного дослідження, що забезпечило досягнення професійної розумності особистості як мети їхньої підготовки в процесі здобуття вищої музичної освіти.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.
Опубліковано
2020-11-29