Стан сформованості сімейних цінностей в учнів 5-9 класів закладів загальної середньої освіти
Анотація
У статті порушено проблему стану сформованості традиційних сімейних цінностей в учнів основної школи закладів загальної середньої освіти. Проаналізовано теоретичні праці вітчизняних і зарубіжних учених з питань сім’ї, шлюбу, подружніх стосунків. На підставі досліджень, присвячених розробленню критеріальної бази, визначено критерії та відповідні їм показники сформованості сімейних цінностей в учнів основної школи: когнітивно- мотиваційний (вияв мотивації до пізнання сім’ї, її типу, стилю спілкування, стилю взаємин між її членами; мотивація щодо пізнання сутності духовних і матеріальних сімейних цінностей; обізнаність із сімейними цінностями та готовність ураховувати їх у майбутньому житті); ціннісно-емоційний (позитивні установки на пізнання сімейних цінностей, відчуття емоційного благополуччя (комфорту) під час спілкування з членами сім’ї, чутливість до виявлення проблем у сім’ї); діяльнісний (уміння розпізнавати конфлікти, які стаються між членами сім’ї, і відповідно реагувати на них; уміння піклуватися про себе і про членів власної сім’ї, допомагати їм та приносити радість; здатність до вияву активності в домогосподарських справах). За цими критеріями і показниками схарактеризовано рівні сформованості сімейних цінностей в учнів основної школи (високий, середній, низький). Проаналізовано теоретико-методичні аспекти проблеми вимірювання сімейних цінностей в учнів основної школи. З’ясовано загальний стан рівня сформованості сімейних цінностей в учнів основної школи (за результатами констатувального експерименту). Доведено, що основна школа найбільше сприяє формуванню в учнів сімейних цінностей.