СУГЕСТИВНА РОЛЬ МИСТЕЦТВА У ФОРМУВАННІ ЕСТЕТИЧНИХ ТА ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКИХ ЦІННОСТЕЙ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
Анотація
Сучасний світ стрімко змінюється, і мистецтво не оминає ці
зміни. Війна, пандемія, економічні та політичні кризи – все це
впливає на те, як ми сприймаємо світ і як творимо мистецтво.
Виклики сьогодення диктують умови до змін, зокрема в змісті та
функціях мистецтва. Серед них війна в Україні, яка стала одним
із найгостріших викликів для українського мистецтва. Багато
митців втратили близьких, змушені були покинути свої домівки,
пережити окупацію. Багато культурних закладів були закриті,
митці не могли виставляти свої роботи, спілкуватися з публікою.
Це призвело до кризи в мистецькому середовищі. Війна в
Україні стала поворотним моментом для українського
мистецтва. Все це знаходить відображення в їхніх творах. Є
категорія митців, які «зображують» війну, в першу чергу, через
призму свого внутрішнього особистого ставлення до цього
антигуманного явища. І моральні сенси та змісти використаних
художніх образів у цих творах не завжди відповідають ідеалам
соціуму та загальнолюдським цінностям людства.
Таким чином, визначено мету статті: на основі
компаративістичного аналізу з’ясувати сугестивну роль
сучасного мистецтва у формуванні естетичних і
загальнолюдських цінностей дітей старшого дошкільного віку
(на прикладі читання та розглядання ілюстрацій двох книжок
сучасних авторів: «Warum?» (2022) Nikolai Popov («Навіщо?»
Микола Попов) та «Der Krig» (2022) Andre Letria (Illustrationen),
Jose Jorge Letria (Text) («Війна» Андре Летріа (ілюстрації), Жозе
Жорге Летріа (текст). Методологію дослідження було
сформульовано у працях українських дослідниць О. Бровко та
Р. Гром’як (теорія та історія літературознавчої
компаративістики, рецептивна естетика, інтертекстуальність,
герменевтика); З. Шавіт (ефективність використання дитячої
літератури для викладання науки дітям, методи вибору дитячих
книг, що підходять для викладання конкретних наукових тем);
Р. Якобсон (концепція шести функцій мови). Мистецтво завжди
відігравало важливу роль у житті суспільства. Сьогодні, в
умовах складних викликів, воно стає ще більш важливим.
Мистецтво допомагає нам осмислити сьогодення, знайти
відповіді на складні питання, зберегти віру в майбутнє.
Незалежно від сфер життєдіяльності, особистість має
орієнтуватися на вимоги сучасного світу. Митці, які через
художній образ мають вплив на широке коло споживачів та
формування їхніх естетичних та загальнолюдських цінностей,
повинні враховувати як можливості читача-дитини, так і освітні
ідеали соціуму в конкретно-історичних умовах.