СТВОРЕННЯ ТВОРЧОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА НА ЗАСАДАХ СУБ’ЄКТ-СУБ’ЄКТНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ВИКЛАДАЧА ТА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ-СЛОВЕСНИКІВ
Анотація
Анотація:
Аннотация:
Resume:
У статті висвітлено особливості проектування і створення творчого особистісно зорієнтованого освітнього середовища на основі суб’єкт-суб’єктної взаємодії викладача і студентів-філологів із метою підготовки майбутніх фахівців до організації позакласної роботи з обдарованими учнями в системі літературної освіти, розвитку їхнього творчого потенціалу. Проаналізовано погляди науковців на поняття «творче освітнє середовище», наведено власну розробку компонентної структури творчого особистісно зорієнтованого освітнього середовища на засадах суб’єкт-суб’єктної взаємодії викладача та майбутніх учителів-словесників.
Петрович Ольга. Создание творческой образовательной среды на принципах субъект-субъектного взаимодействия преподавателя и будущих учителей-словесников.
В статье освещены особенности проектирования и создания творческой личностно-ориентированной образовательной среды на основе субъект-субъектного взаимодействия преподавателя и студентов с целью подготовки будущих специалистов к организации внеклассной работы с одаренными учащимися в системе литературного образования, развития их творческого потенциала. Проанализированы взгляды ученых на понятие «творческая образовательная среда», представлена собственная разработка компонентной структуры творческой личностно-ориентированной образовательной среды на основе субъект-субъектного взаимодействия преподавателя и будущих учителей-словесников.
Petrovych Olha. Creation of creative educational environment on the basis of subject-subject interaction between the tutor and the future teachers of philology.
The article deals with the features of designing and creating the creative, individually oriented educational environment which is based on the subject-subject interaction between the tutor and the students-philologists and is directed to prepare these future professionals to organize the extracurricular activities with gifted students in the system of literary education, and on developing their creative potential. The views of scientists are analyzed, and the essential characteristics of the concept of «creative learning environment» are presented, and our own development of the component structure of the creative, individually oriented educational environment based on the subject-subject interaction between the tutor and the future teachers-philologists is presented.
Ключові слова:
Ключевые слова:
Key words:
творче освітнє середовище, суб’єкт-суб’єктна взаємодія, творчий потенціал, компонентна структура.
творческая образовательная среда, субъект-субъектное взаимодействие, творческий потенциал, компонентная структура.
the creative educational environment; the subject-subject interaction; the creative potential; component structure.