Проблема професійного вигоряння в учителів початкових класів в умовах війни
Аннотация
У статті актуалізовано проблематику професійного вигоряння педагогічних працівників як проблему сучасних освітніх закладів країни в умовах повномасштабної війни. Проведено детальний аналіз теоретичних, прикладних, практичних, наукових досліджень, присвячених феномену професійного вигоряння як психологічного явища, що негативно впливає на спихофізичне здоров’я та феективність діяльності фахівця. Розкрито сутність синдрому професійного вигоряння та його взаємозв’язок з професійним стресом. На підставі теоретичного аналізу підходів до иввчення проблеми професійного вигоряння визначено зміст поняття «синдром професійного вигоряння вчителя» як стан фізичного, психічного і, передусім, емоційного виснаження, зумовленого тривалим перебуванням в емоційно перевантажених ситуаціях спілкування і турботою про когось. Розкрито основні теоретико-практичні підходи до вивчення детермінованих чинників професійного вигоряння. Проаналізовано особливості проявів і чинників що зумовлюють виникнення синдрому «професійного вигоряння» у вчителів. Зазначено, що вчителі початкових класів – саме та категорія професіоналів, яка найбільш схильна до вигоряння внаслідок специфіки професійної діяльності. Охарактеризовано умови й особливості професійної діяльності працівників освіти в період повномасштабної війни. Визначено прямі і довготривалі негативні впливи, які зазнає система освіти в результаті війни. Зазначено стресогенні фактори в діяльності педагога початкової школи в сучасних умовах. Наголошено на необхідності удосконалення діяльності психологів та психологічних служб в системі освіти щодо роботи з освітянами, а саме – надання відповідної психологічної допомоги в опануванні педагогічними працівниками негативних психологічних станів та профілактики подолання професійного та емоційного вигоряння.