Освітньо-виховна діяльність духовенства Галичини: історичний екскурс
Анотація
У статті зазначено, що в історії
українського народу Греко-
Католицька Церква (ГКЦ) відігравала
важливу роль. В умовах розвитку
сучасного українського суспільства
розглянуті аспекти освітньо-виховної
діяльності духовенства є особливо
актуальними, оскільки в ХІХ – першій
третині ХХ тс. релігійно-освітнім
діячам вдалося закласти теоретико-
методичні підвалини національного
виховання та реалізувати основні
положення доктрини церкви.
Наголошено, що релігійність
українського народу була
домінантою національного
організму, вона відображалась
у різноманітних виявах культури
нації. Поширюючи освіту серед
українського народу, зміцнюючи
в таикй спосіб його національну
свідомість, греко-католицьке
духовенство виконувало роль не
лише духовної, а й політичної еліти
українців Галичини. Упродовж
окресленого періоду священники
активно працювали в анпрямі
формування інфраструктури
масового народницького руху. Його
культурно-освітня програма
передбачала видання наукової,
церковної, шкільної і почвально-
моральної літератури, організацію
дозвілля для різних верств, надання
меценатської допомоги
малозабезпеченій молоді для
здобуття освіти, утримування бурс.
Я. Головацький, В. Барвінський,
А. Петрушевич, І. Шараневич та ін.
створили цілу низку шкільних
підручників та фундаментальних
історичних досліджень, що сприяли
розробленню теоретичних засад
національного шкільництва
і виховання.