Структура соціально-культурних орієнтацій суб'єктів освітнього простору під впливом трансформації інституту освіти

  • Денис Александров Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Анотація

Розглядається взаємозв’язок між трансформацією функцій освіти як соціального інституту й динамікою соціокультурних орієнтацій суб’єктів освітнього простору, конкретизуються механізми формування ціннісних пріоритетів. Наголошується, що стан професійної освіти варто аналізувати в суб’єктно-діяльнісному контексті, оскільки такий підхід уможливить досягнення необхідної диференціації соціальних сенсів і виявить критерії, що дадуть змогу вести мову про тенденції розвитку сучасного інституту освіти. Спираючись на теоретико-соціологічне знання, автор досліджує структуру «нових цінностей», часом кон’юнктурних і сумнівних, що виникають у системі освіти, і висвітлює актуальні протиріччя, що є наслідком відсутності цілісного «ціннісно-змістового образу» вищої школи.

Ключові слова: інститут освіти, соціокультурні обмеження, ціннісні орієнтації, суб’єктність освіти, світоглядний потенціал

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Денис Александров, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького
старший викладач

Посилання

Александров Д. В. Стратегії адаптації суб’єктів освітнього простору в умовах реформування вищої школи / Александров Д. В. // Мультиверсум. Філософський альманах : зб. наук. праць. / гол. ред. Лях В. В. — 2012. — Вип. 6 (114). — С. 191—201.

Бурдье П. Практический смысл / Пьер Бурдье ; общ. ред., пер. и послесл. Н. А. Шматко ; Ин-т экспериментальной социологии. — СПб. : Алетейя, 2001. — 562 с.

Мертон Р. Социальная структура и аномия / Роберт Мертон // Социс. — 1992. — № 3. — С. 104—114.

Патнэм Р. Чтобы демократия сработала : гражданские традиции в современной Италии / Роберт Патнэм ; пер. с англ. А. Захарова. — М. : Ad Marginem, 1996. — 287 с.

Равкин З. И. Конструктивно-генетический подход к исследованию ценностей образования – одно из направлений развития современной отечественной теории педагогики / З. И. Равкин // Образование : идеалы и ценности (историко-педагогический аспект). — М. : ИТПиО РАТ, 1995. — 361 с.

Українське суспільство. Двадцять років незалежності. Соціологічний моніторинг : у 2-х т. — Т. 1. Аналітичні матеріали / за ред. д. е. н. В. Ворони, д. соц. н. М. Шульги. — К. : Інститут соціології НАН України, 2011. — 576 с.

Українське суспільство. Двадцять років незалежності. Соціологічний моніторинг : у 2-х т. — Т. 2. Таблиці і графіки / за ред. д. філос. н. Е. І. Головахи, д. соц. н. М. Шульги. — К. : Інститут соціології НАН України, 2011. — 480 с.

Bourdieu Р. Is a Disinterested Act Possible? // Bourdieu Р. Practical Reason : оn the Theory of Action. — Stanford : Stanford University Press, 1998. —153 р.

Coleman J. S. Foundations of Social Theory / James S. Coleman. — Cambridge, МА : Harvard University Press, 1990. — 302 р.

Rokeach M. The role of values in public opinion research / M. Rokeach // The Public Opinion Quarterly, Vol. 32. — № 4 (Winter, 1968-1969). — РР. 547—559.

References

Alexandrov, D.V. (2012). Strategies of adaptation of the subject’s educational environment in the reform of higher education. Multiversum. Philosophy anthology: collection of papers, 6(114), 191-201. [in Ukrainian]

Bourdieu, P. (2001). Practical sense. (N. Shmatko, Trans.). St. Petersburg: Aletheia. [in Russian]

Merton, R. (1992). Social structure and anomie. Sotsis, 3, 104-114. [in Russian]

Patnam, R. (1996). Making Democracy Work: civic traditions in modern Italy. (A. Zakharov, Trans.). Moscow: Ad Marginem. [in Russian]

Ravkin, Z. I. (1995). Structural and genetic approach to the study of the values of education – one of the directions of development of modern domestic theory of pedagogy. In: Education: ideals and values (historical and pedagogical aspect). Мoscow: ITPiO RAT. [in Russian]

Vorona, V., Shulga, M. (2011). Ukrainian society. Twenty years of independence. Social monitoring. Part 1. Analytical data. Kyiv: Institute of Sociology of NAS of Ukraine. [in Ukrainian]

Vorona, V., Shulga, M. (2011). Ukrainian society. Twenty years of independence. Social monitoring. Part 2. Tables and graphs. Kyiv: Institute of Sociology of NAS of Ukraine. [in Ukrainian]

Bourdieu, Р. (1998). Is a Disinterested Act Possible? In: Practical Reason: оn the Theory of Action. Stanford: Stanford University Press.

Coleman, J. S. (1990). Foundations of Social Theory. Cambridge, МА: Harvard University Press.

Rokeach, M. (1969). The role of values in public opinion research. The Public Opinion Quarterly, 32(4), 547-559.

Опубліковано
2013-06-07
Номер
Розділ
Articles