Структура соціально-культурних орієнтацій суб'єктів освітнього простору під впливом трансформації інституту освіти
Анотація
Розглядається взаємозв’язок між трансформацією функцій освіти як соціального інституту й динамікою соціокультурних орієнтацій суб’єктів освітнього простору, конкретизуються механізми формування ціннісних пріоритетів. Наголошується, що стан професійної освіти варто аналізувати в суб’єктно-діяльнісному контексті, оскільки такий підхід уможливить досягнення необхідної диференціації соціальних сенсів і виявить критерії, що дадуть змогу вести мову про тенденції розвитку сучасного інституту освіти. Спираючись на теоретико-соціологічне знання, автор досліджує структуру «нових цінностей», часом кон’юнктурних і сумнівних, що виникають у системі освіти, і висвітлює актуальні протиріччя, що є наслідком відсутності цілісного «ціннісно-змістового образу» вищої школи.
Ключові слова: інститут освіти, соціокультурні обмеження, ціннісні орієнтації, суб’єктність освіти, світоглядний потенціал
Завантаження
Посилання
Александров Д. В. Стратегії адаптації суб’єктів освітнього простору в умовах реформування вищої школи / Александров Д. В. // Мультиверсум. Філософський альманах : зб. наук. праць. / гол. ред. Лях В. В. — 2012. — Вип. 6 (114). — С. 191—201.
Бурдье П. Практический смысл / Пьер Бурдье ; общ. ред., пер. и послесл. Н. А. Шматко ; Ин-т экспериментальной социологии. — СПб. : Алетейя, 2001. — 562 с.
Мертон Р. Социальная структура и аномия / Роберт Мертон // Социс. — 1992. — № 3. — С. 104—114.
Патнэм Р. Чтобы демократия сработала : гражданские традиции в современной Италии / Роберт Патнэм ; пер. с англ. А. Захарова. — М. : Ad Marginem, 1996. — 287 с.
Равкин З. И. Конструктивно-генетический подход к исследованию ценностей образования – одно из направлений развития современной отечественной теории педагогики / З. И. Равкин // Образование : идеалы и ценности (историко-педагогический аспект). — М. : ИТПиО РАТ, 1995. — 361 с.
Українське суспільство. Двадцять років незалежності. Соціологічний моніторинг : у 2-х т. — Т. 1. Аналітичні матеріали / за ред. д. е. н. В. Ворони, д. соц. н. М. Шульги. — К. : Інститут соціології НАН України, 2011. — 576 с.
Українське суспільство. Двадцять років незалежності. Соціологічний моніторинг : у 2-х т. — Т. 2. Таблиці і графіки / за ред. д. філос. н. Е. І. Головахи, д. соц. н. М. Шульги. — К. : Інститут соціології НАН України, 2011. — 480 с.
Bourdieu Р. Is a Disinterested Act Possible? // Bourdieu Р. Practical Reason : оn the Theory of Action. — Stanford : Stanford University Press, 1998. —153 р.
Coleman J. S. Foundations of Social Theory / James S. Coleman. — Cambridge, МА : Harvard University Press, 1990. — 302 р.
Rokeach M. The role of values in public opinion research / M. Rokeach // The Public Opinion Quarterly, Vol. 32. — № 4 (Winter, 1968-1969). — РР. 547—559.
References
Alexandrov, D.V. (2012). Strategies of adaptation of the subject’s educational environment in the reform of higher education. Multiversum. Philosophy anthology: collection of papers, 6(114), 191-201. [in Ukrainian]
Bourdieu, P. (2001). Practical sense. (N. Shmatko, Trans.). St. Petersburg: Aletheia. [in Russian]
Merton, R. (1992). Social structure and anomie. Sotsis, 3, 104-114. [in Russian]
Patnam, R. (1996). Making Democracy Work: civic traditions in modern Italy. (A. Zakharov, Trans.). Moscow: Ad Marginem. [in Russian]
Ravkin, Z. I. (1995). Structural and genetic approach to the study of the values of education – one of the directions of development of modern domestic theory of pedagogy. In: Education: ideals and values (historical and pedagogical aspect). Мoscow: ITPiO RAT. [in Russian]
Vorona, V., Shulga, M. (2011). Ukrainian society. Twenty years of independence. Social monitoring. Part 1. Analytical data. Kyiv: Institute of Sociology of NAS of Ukraine. [in Ukrainian]
Vorona, V., Shulga, M. (2011). Ukrainian society. Twenty years of independence. Social monitoring. Part 2. Tables and graphs. Kyiv: Institute of Sociology of NAS of Ukraine. [in Ukrainian]
Bourdieu, Р. (1998). Is a Disinterested Act Possible? In: Practical Reason: оn the Theory of Action. Stanford: Stanford University Press.
Coleman, J. S. (1990). Foundations of Social Theory. Cambridge, МА: Harvard University Press.
Rokeach, M. (1969). The role of values in public opinion research. The Public Opinion Quarterly, 32(4), 547-559.