The Structure of socio-cultural orientations of educational space subjects under the act of transformation of education institute

  • Денис Александров Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Abstract

The article deals with the interdependence between transformation of functions of education as a social institute and the dynamics of socio-cultural orientations educational space subjects, the mechanisms of forming of valued priorities are concretized. The condition of education institute cannot be analyzed outside of subjective context, since such an approach allows to achieve the necessary differentiation of social needs and find out the criteria to provide the development tendencies of education institute. Based on the theoretical- social knowledge, the author of the article researches the structure of «new values», sometimes opportunistic and doubtful, which arises in the system of education, and shows actual contradictions as a result of the absence of holistic «valued-notional image» of high school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Денис Александров, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького
старший викладач

References

Александров Д. В. Стратегії адаптації суб’єктів освітнього простору в умовах реформування вищої школи / Александров Д. В. // Мультиверсум. Філософський альманах : зб. наук. праць. / гол. ред. Лях В. В. — 2012. — Вип. 6 (114). — С. 191—201.

Бурдье П. Практический смысл / Пьер Бурдье ; общ. ред., пер. и послесл. Н. А. Шматко ; Ин-т экспериментальной социологии. — СПб. : Алетейя, 2001. — 562 с.

Мертон Р. Социальная структура и аномия / Роберт Мертон // Социс. — 1992. — № 3. — С. 104—114.

Патнэм Р. Чтобы демократия сработала : гражданские традиции в современной Италии / Роберт Патнэм ; пер. с англ. А. Захарова. — М. : Ad Marginem, 1996. — 287 с.

Равкин З. И. Конструктивно-генетический подход к исследованию ценностей образования – одно из направлений развития современной отечественной теории педагогики / З. И. Равкин // Образование : идеалы и ценности (историко-педагогический аспект). — М. : ИТПиО РАТ, 1995. — 361 с.

Українське суспільство. Двадцять років незалежності. Соціологічний моніторинг : у 2-х т. — Т. 1. Аналітичні матеріали / за ред. д. е. н. В. Ворони, д. соц. н. М. Шульги. — К. : Інститут соціології НАН України, 2011. — 576 с.

Українське суспільство. Двадцять років незалежності. Соціологічний моніторинг : у 2-х т. — Т. 2. Таблиці і графіки / за ред. д. філос. н. Е. І. Головахи, д. соц. н. М. Шульги. — К. : Інститут соціології НАН України, 2011. — 480 с.

Bourdieu Р. Is a Disinterested Act Possible? // Bourdieu Р. Practical Reason : оn the Theory of Action. — Stanford : Stanford University Press, 1998. —153 р.

Coleman J. S. Foundations of Social Theory / James S. Coleman. — Cambridge, МА : Harvard University Press, 1990. — 302 р.

Rokeach M. The role of values in public opinion research / M. Rokeach // The Public Opinion Quarterly, Vol. 32. — № 4 (Winter, 1968-1969). — РР. 547—559.

References

Alexandrov, D.V. (2012). Strategies of adaptation of the subject’s educational environment in the reform of higher education. Multiversum. Philosophy anthology: collection of papers, 6(114), 191-201. [in Ukrainian]

Bourdieu, P. (2001). Practical sense. (N. Shmatko, Trans.). St. Petersburg: Aletheia. [in Russian]

Merton, R. (1992). Social structure and anomie. Sotsis, 3, 104-114. [in Russian]

Patnam, R. (1996). Making Democracy Work: civic traditions in modern Italy. (A. Zakharov, Trans.). Moscow: Ad Marginem. [in Russian]

Ravkin, Z. I. (1995). Structural and genetic approach to the study of the values of education – one of the directions of development of modern domestic theory of pedagogy. In: Education: ideals and values (historical and pedagogical aspect). Мoscow: ITPiO RAT. [in Russian]

Vorona, V., Shulga, M. (2011). Ukrainian society. Twenty years of independence. Social monitoring. Part 1. Analytical data. Kyiv: Institute of Sociology of NAS of Ukraine. [in Ukrainian]

Vorona, V., Shulga, M. (2011). Ukrainian society. Twenty years of independence. Social monitoring. Part 2. Tables and graphs. Kyiv: Institute of Sociology of NAS of Ukraine. [in Ukrainian]

Bourdieu, Р. (1998). Is a Disinterested Act Possible? In: Practical Reason: оn the Theory of Action. Stanford: Stanford University Press.

Coleman, J. S. (1990). Foundations of Social Theory. Cambridge, МА: Harvard University Press.

Rokeach, M. (1969). The role of values in public opinion research. The Public Opinion Quarterly, 32(4), 547-559.

Published
2013-06-07
Section
Articles