ВИКЛАДАННЯ ФІЛОСОФІЇ ЯК ОСНОВА ГУМАНІЗАЦІЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ: МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ СИНТЕЗ І СПІЛЬНІСТЬ ПРОБЛЕМ

  • Петро Матвієнко
  • Анатолій Землянський

Анотація

Досліджено процес поглиблення й розширення взаємодії філософії та освіти, які перебувають у рефлексивних взаєминах, як один зі шляхів розв’язання проблем обох галузей. Доведено, що за рахунок цього освіта має можливість долати проблему консерватизму, а філософія отримує потужний імпульс для розвитку. Тому в будь-яких кризових умовах тісна взаємодія філософії та освіти об’єктивно сприяє розвитку обох галузей знань: філософія збільшує свою практичну значущість і, відповідно, впливовість, освіта збагачується теоретико-методологічними здобутками сучасної філософії, підвищуючи ефективність виконання своїх завдань, що опосередковано є для суспільства антикризовим чинником.

Ключові слова: людиновимірність, філософія, освіта, рефлективність.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Андрущенко В. П. Сучасна соціальна філософія: курс лекцій / В. П. Андрущенко, М. І. Михальченко. — К. : Генеза, 1996. — 368 с.

Барно О. М. Демократизація та гуманізація вищої освіти – запорука формування високопрофесійного спеціаліста XXI століття / О. М. Барно // Імідж сучасного педагога. — 2003. — №5–6. — С. 6—12.

Вельш В. Наш постмодерний модерн / Вольфґанґ Вельш; пер. з нім. А. Л. Богачова, М. Д Култаєвої, Л. А. Ситніченко. — К. : Альтерпрес, 2004. —328 с.

Гьосле В. Практична філософія в сучасному світі / Вітторіо Гьосле; пер. з нім. А. Єрмоленка. — К. : Лібра, 2003. — 248 с.

Державна національна програма «Освіта» («Україна XXI століття»). —К. : Райдуга, 1994. — 61 с.

Єрмоленко А. М. Комунікативна практична філософія: підручник / А. М. Єрмоленко. — К. : Лібра, 1999. — 488 с.

Комитет министров Совета Европы, Рекомендация R(85)7 Комитета министров государствам-членам о преподавании и изучении прав человека в школах. 14 мая 1981 года [Электронный ресурс]. — Режим доступа к ресурсу : http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=994_222 (20.04.13).

Кривуля О. М. Філософія: навчальний посібник / О. М. Кривуля — Xарків : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2010. — 592 с.

Кузнецов В. Ю. Философия преподавания философии [Электронный ресурс] / В. Ю. Кузнецов // Вестник Московского университета. Серия Философия. — 2003. — № 5. — С. 73—85. — Режим доступа к ресурсу : http://www.philos.msu.ru/vestnik/philos/art/2003/kuznets_philos.htm (20.04.13).

Романенко М. І. Гуманізація освіти: концептуальні проблеми та практичний досвід / М. І. Романенко. — Дніпропетровськ : Промінь, 2001. — 160 с.

Скрипникова Л. В. О роли гуманитарного знания в системе гуманитаризации технического образования / Л. В. Скрипникова, Ж. К. Ефремова, Ю. Г. Гладкий // Проблемы высшей школы. — 1991. — Вып. 73. — С. 28—33.

Ушинский К. Д. Человек как предмет воспитания: Опыт педагогической антропологии // К. Д. Ушинский // Избранные произведения : Вып. 4. Кн. 1 : Человек как предмет воспитания. — М. : Издательство АПН СССР, 1946. — 332 с.

Хамітов Н. В. Історія філософії. Проблема людини та її меж / Н. В. Хамітов, Л. Н. Гармаш, С. А. Крилова. — К. : Наукова думка, 2000. — 271 с.

Янарас Х. Нерозривна філософія: нариси вступу до філософії / Х. Янарас. — К. : Основи, 2000. — 307 с.

Carr W. Philosophy and education / Wilfred Carr // The RoutledgeFalmer Reader in Philosophy of Education Ed. by Wilfred Carr — London ; New York : Routledge, 2005. — 272 p.

References

Andrushchenko, V.P. & Mykhalchenko, M. I. (1996). Modern Social Philosophy: Course of Lectures. Kyiv: Heneza. [in Ukrainian]

Barno, O.M. (2003). Democratization and humanization of Higher Education – Reason of Efficient Specialist Forming of the 21st Century. Modern Teacher Image, 5-6, 6-12. [in Ukrainian]

Vel’sh, V. (2004). Our Postmodern Modernism. (A. L. Bohachova, M. D. Kul’taieva, & L. A. Sytnichenko, Trans.). Kyiv: Alterpress. [in Ukrainian]

Hiosle, V. (2003). Practical Philosophy of the Modern World. (A. Yermolenko, Trans.). Kyiv: Libra. [in Ukrainian]

State National Program Osvita. Ukraine of the XXI century. (1994). Kiev: Raiduha. [in Ukrainian]

Yermolenko, A. M. (1999). Communicative Practical Philosophy: copybook. Kyiv: Libra. [in Ukrainian]

Recommendation of Committee of Ministers of States-Members about Teaching and Learning of Human Rights at Schools. (2013). Retrieved from: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=994_222.

Kryvulia, O. M. (2010). Philosophy: copybook. Kharkiv: KhNU named after V.N. Karazin. [in Ukrainian]

Kuznecov, V. Yu. (2003). Philosophy of Teaching Philosophy. Reviewer of Moscow University. Section: Philosophy, 5, 73-85. Retrieved from: http://www.philos.msu.ru/vestnik/philos/art/2003/kuznets_philos.htm.

Romanenko, M. I. (2001). Humanization of Education: Conceptual Problems and Practical Skill. Dnipropetrovsk: Promin. [in Ukrainian]

Skripnikova, L. V., Efremova, Zh. K., & Gladkiy, Ju. G. (1991). About the Role of Humanitarian Knowledge in the System of Humanitarization of Technical Education. Problems of Higher School, 73, 28-33. [in Russian]

Ushinskiy, K. D. (1946). Person as a Subject of Education: Experience of Pedagogical Antropology. In: Selected works. Person as a Subject of Education. Moscow: APN USSR Press. [in Russian]

Khamitov, N. V., Harmash, L. N., & Krylova, S.A. (2000). History of Philosophy. The problem of a Person and its Boundaries. Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian]

Yanaras, Kh. (2000). Unseparated Philosophy: Essays of Introduction to Philosophy. Kyiv: Osnovy. [in Ukrainian]

Carr, W. (2005). Philosophy and education. In: The Routledge Falmer Reader in Philosophy of Education (Wilfred Carr, Ed.). London; New York: Routledge.

Опубліковано
2013-06-07
Номер
Розділ
Articles