Philosophy teaching as higher education humanization basis: interdisciplinary synthesis and common problems
Abstract
The process of deepening and widening of philosophy and education interaction which are in reflexive relation is analyzed as one of the ways to solve the problems of these branches. The author proves that this will give the opportunity to education to overcome the problem of conservatism and philosophy to gain a powerful impulse for development. That is why under any crisis conditions close interaction of philosophy and education objectively favours these knowledge branches development: philosophy increases its practical significance and, thus, its influence; education is enriched with theoretic-methodological achievements of contemporary philosophy, raising the efficiency of its tasks realization, is indirectly the anticrisis factor for the society.
Downloads
References
Андрущенко В. П. Сучасна соціальна філософія: курс лекцій / В. П. Андрущенко, М. І. Михальченко. — К. : Генеза, 1996. — 368 с.
Барно О. М. Демократизація та гуманізація вищої освіти – запорука формування високопрофесійного спеціаліста XXI століття / О. М. Барно // Імідж сучасного педагога. — 2003. — №5–6. — С. 6—12.
Вельш В. Наш постмодерний модерн / Вольфґанґ Вельш; пер. з нім. А. Л. Богачова, М. Д Култаєвої, Л. А. Ситніченко. — К. : Альтерпрес, 2004. —328 с.
Гьосле В. Практична філософія в сучасному світі / Вітторіо Гьосле; пер. з нім. А. Єрмоленка. — К. : Лібра, 2003. — 248 с.
Державна національна програма «Освіта» («Україна XXI століття»). —К. : Райдуга, 1994. — 61 с.
Єрмоленко А. М. Комунікативна практична філософія: підручник / А. М. Єрмоленко. — К. : Лібра, 1999. — 488 с.
Комитет министров Совета Европы, Рекомендация R(85)7 Комитета министров государствам-членам о преподавании и изучении прав человека в школах. 14 мая 1981 года [Электронный ресурс]. — Режим доступа к ресурсу : http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=994_222 (20.04.13).
Кривуля О. М. Філософія: навчальний посібник / О. М. Кривуля — Xарків : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2010. — 592 с.
Кузнецов В. Ю. Философия преподавания философии [Электронный ресурс] / В. Ю. Кузнецов // Вестник Московского университета. Серия Философия. — 2003. — № 5. — С. 73—85. — Режим доступа к ресурсу : http://www.philos.msu.ru/vestnik/philos/art/2003/kuznets_philos.htm (20.04.13).
Романенко М. І. Гуманізація освіти: концептуальні проблеми та практичний досвід / М. І. Романенко. — Дніпропетровськ : Промінь, 2001. — 160 с.
Скрипникова Л. В. О роли гуманитарного знания в системе гуманитаризации технического образования / Л. В. Скрипникова, Ж. К. Ефремова, Ю. Г. Гладкий // Проблемы высшей школы. — 1991. — Вып. 73. — С. 28—33.
Ушинский К. Д. Человек как предмет воспитания: Опыт педагогической антропологии // К. Д. Ушинский // Избранные произведения : Вып. 4. Кн. 1 : Человек как предмет воспитания. — М. : Издательство АПН СССР, 1946. — 332 с.
Хамітов Н. В. Історія філософії. Проблема людини та її меж / Н. В. Хамітов, Л. Н. Гармаш, С. А. Крилова. — К. : Наукова думка, 2000. — 271 с.
Янарас Х. Нерозривна філософія: нариси вступу до філософії / Х. Янарас. — К. : Основи, 2000. — 307 с.
Carr W. Philosophy and education / Wilfred Carr // The RoutledgeFalmer Reader in Philosophy of Education Ed. by Wilfred Carr — London ; New York : Routledge, 2005. — 272 p.
References
Andrushchenko, V.P. & Mykhalchenko, M. I. (1996). Modern Social Philosophy: Course of Lectures. Kyiv: Heneza. [in Ukrainian]
Barno, O.M. (2003). Democratization and humanization of Higher Education – Reason of Efficient Specialist Forming of the 21st Century. Modern Teacher Image, 5-6, 6-12. [in Ukrainian]
Vel’sh, V. (2004). Our Postmodern Modernism. (A. L. Bohachova, M. D. Kul’taieva, & L. A. Sytnichenko, Trans.). Kyiv: Alterpress. [in Ukrainian]
Hiosle, V. (2003). Practical Philosophy of the Modern World. (A. Yermolenko, Trans.). Kyiv: Libra. [in Ukrainian]
State National Program Osvita. Ukraine of the XXI century. (1994). Kiev: Raiduha. [in Ukrainian]
Yermolenko, A. M. (1999). Communicative Practical Philosophy: copybook. Kyiv: Libra. [in Ukrainian]
Recommendation of Committee of Ministers of States-Members about Teaching and Learning of Human Rights at Schools. (2013). Retrieved from: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=994_222.
Kryvulia, O. M. (2010). Philosophy: copybook. Kharkiv: KhNU named after V.N. Karazin. [in Ukrainian]
Kuznecov, V. Yu. (2003). Philosophy of Teaching Philosophy. Reviewer of Moscow University. Section: Philosophy, 5, 73-85. Retrieved from: http://www.philos.msu.ru/vestnik/philos/art/2003/kuznets_philos.htm.
Romanenko, M. I. (2001). Humanization of Education: Conceptual Problems and Practical Skill. Dnipropetrovsk: Promin. [in Ukrainian]
Skripnikova, L. V., Efremova, Zh. K., & Gladkiy, Ju. G. (1991). About the Role of Humanitarian Knowledge in the System of Humanitarization of Technical Education. Problems of Higher School, 73, 28-33. [in Russian]
Ushinskiy, K. D. (1946). Person as a Subject of Education: Experience of Pedagogical Antropology. In: Selected works. Person as a Subject of Education. Moscow: APN USSR Press. [in Russian]
Khamitov, N. V., Harmash, L. N., & Krylova, S.A. (2000). History of Philosophy. The problem of a Person and its Boundaries. Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian]
Yanaras, Kh. (2000). Unseparated Philosophy: Essays of Introduction to Philosophy. Kyiv: Osnovy. [in Ukrainian]
Carr, W. (2005). Philosophy and education. In: The Routledge Falmer Reader in Philosophy of Education (Wilfred Carr, Ed.). London; New York: Routledge.