СВІТОГЛЯДНО-ЦІННІСНИЙ ПОТЕНЦІАЛ СОЦІАЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ ЯК ЧИННИК ГАРМОНІЗАЦІЇ КУЛЬТУРНО-ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ

  • Людмила Афанасьєва

Аннотация

Анотації:

Розкрито світоглядно-методологічні засади освітніх парадигм, їх значення й особливості змін у контексті залучення соціального потенціалу особистості до утворення системи сучасних освітянських цінностей і норм як чинника формування пріоритетів сучасного українського суспільства. Розглянуто теоретико-філософські підходи до осягнення світоглядно-ціннісних чинників раціональності, що є неодмінним атрибутом соціальності, відповідно до принципу комунікативної раціональності. Будучи загальнофілософським принципом, він має значний методологічний резонанс у дослідженнях різних наукових і соціальних практик як умова структурування соціально-філософської рефлексії у світлі вимог постнекласичної раціональності щодо залучення ціннісних і моральнісних чинників до формування евристичного й прогностичного потенціалу сучасної освіти.

Афанасьева Людмила. Мировоззренческо-ценностный потенциал социальности человека как фактор гармонизации культурно-образовательного пространства

Освещается значение образовательных парадигм и мировоззренческо-методологические основы и особенности их изменения в контексте привлечения социального потенциала личности к формированию системы современных образовательных ценностей и норм как фактора формирования системы ценностей современного украинского общества. Рассматриваются теоретико-философские подходы к постижению мировоззренческо-ценностных факторов рациональности как непременного атрибута социальности согласно принципу коммуникативной рациональности, как общефилософского принципа, имеющего значительный методологический резонанс в исследованиях различных научных и социальных практик, как обусловленность структурирования социально-философской рефлексии в свете требований постнеклассической рациональности, как основание для привлечения ценностных и нравственных факторов формирования эвристического и прогностического потенциала современного образования.Afanasyeva Lyudmyla. Worldview and value potential of man’s sociality as a factor of cultural and educational space harmonization

The article highlights the meaning of educational paradigms, worldview- methodological grounds and specificity of their changes in the context of attracting the social potential of the personality to the formation of modern educational values and norms as a factor in shaping the value system of modern Ukrainian society. The author studies theoretical and philosophical approaches to understanding worldview and value factors of rationality as an essential attribute of sociality according to the principle of communicative rationality, as a general philosophical principle that has considerable resonance in methodological studies of different scientific and social practices, as a requirement of structuring social and philosophical reflection in the light of postnonclassical rationality demands, as a basis for attracting value and moral factors shaping heuristic and predictive capabilities of modern education.

Ключові слова:

культурно-освітній простір, людиновимірність, світоглядно-ціннісний потенціал, соціалізація, філософія освіти.

культурно-образовательное пространство, человекомерность, мировоззренческо-ценностный потенциал, социализация, философия образования.

cultural and educational space, human dimension, world view and value potential, socialization, philosophy of education.

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Литература

Список використаних джерел

Андрущенко В. Вища освіта у пост-Болонському просторі : спроба прогностичного аналізу // Філо-софія освіти. — 2005. — № 2. — С. 6—19.

Бех В. П. Генезис соціального організму країни. — Запоріжжя : Просвіта, 2000. — 288 с.

Воронкова В. Г. Філософія розвитку сучасного суспільства : теоретико-методологічний контекст : монографія / В. Г. Воронкова. — Запоріжжя : ЗДІА, 2012. — 262 с.

Дзвінчук Д. Розвиток освітніх систем у ХХ столітті та нові запити ХХІ століття / Д. Дзвінчук // Вища освіта України. — 2007. — № 1. — С. 27—35.

Добронравова І. Філософія освіти в епоху постне-класичної науки / І. Добронравова // Філософія освіти. — 2005. — № 1. — С. 116—125.

Дольская О. А. Репрезентации рациональности в поле образования : монография / О. А. Дольская. — Харьков : ХНУРЕ, 2009. — 264 с.

Кассирер Э. Опыт о человеке. Введение в фило-софию человеческой культуры // Кассирер Э. Из-бранное. Опыт о человеке / пер. с англ. и коммент. Ю. А. Муравьева. — М. : Гардарика, 1998. — С. 440—505.

Корсак К. В. Соціально-філософський аналіз тен-денцій розвитку тріади «людина — суспільство — освіта» на початку XXI століття : автореф. дис. д-ра філософ. наук : 09.00.10 / К. В. Корсак ; Інсти-тут вищої освіти АПН України. — К. : 2006. — 36 с.

Кремень В. Г. Філософія національної ідеї. Люди-на. Освіта. Соціум / В. Г. Кремень. — К. : Грамота, 2007. — 576 с.

Лутай B. C. Рух на випередження. Реформування вищої освіти на основі становлення філософсько-методологічної парадигми постнекласичної нау-ки / B. C. Лутай // Вища освіта України. — 2001. — № 2. — C. 33—43.

Марек Квієк. Глобалізація і вища освіта / Марек Квієк // Вища освіта. — 2001. — № 4. — С. 5—12.

Новиков А. М. Постиндустриальное образование / А. М. Новиков. — М. : Издательство «Эгвес», 2008. — 136 с.

Предборська І. М. Теорія соціальної зміни : соціа-льно-філософський аналіз : дис. д-ра філософ. на-ук : 09.00.03 / І. М. Предборська ; Київ. держ. ун-т ім. Тараса Шевченка. — К. : 1996. — 385 с.

Предборська І. М. Мінливість, соціум, людина : монографія / І. М. Предборська. — Суми : Слобо-жанщина, 1995. — 136 с.

Степин В. С. Проблема аксиологического базиса современного образования : Философия, культура и образование (материалы круглого стола) / В. С. Степин // Вопросы философии. — 1999. — № 3. — С. 24—25.

Шелер М. Формы знания и образование / М. Шелер ; пер. с нем. А. И. Малинкина // Чело-век. — 1992. — № 5. — С. 63—75.

References

Andrushchenko, V. (2005). Higher education in post-Bologna space : attempt of prognostic analysis. Philosophy of education, 2, 6—19 [in Ukrainian]

Bekh, V. P. (2000). Genesis of the country’s social organism. Zaporizhzhya : Prosvita [in Ukrainian].

Voronkova, V. H. (2012). Philosophy of modern so-ciety development : theoretical-methodological context : monograph. Zaporizhzhya : ZSIA [in Ukrainian].

Dzvinchuk, D. (2007). Development of educational systems in 20th century and new demands of 21st century. Higher education of Ukraine, 1, 27—35 [in Ukrainian].

Dobronravova, І. (2005). Philosophy of education in the epoch of postnonclassical science. Philosophy of education, 1, 116—125 [in Ukrainian].

Dol’skaya, О. А. (2009). Representations of ratio-nality in the field of education: monograph. Khar-kov : KNURE [in Ukrainian].

Cassirer, E. (1998). An essay on man. Introduction into philosophy of human culture. Selected works. An essay on man. Moscow : Gardarika [in Russian].

Korsak, К. V. (2006). Social-philosophical analysis of tendencies of the triad “man—society—education» development in early 21st century : ab-stract of thesis for the degree of Doctor of philo-sophical sciences: 09.00.10. Kyiv [in Ukrainian].

Kremen’, V. H. (2007). Philosophy of the national idea. Man. Education. Socium. Kyiv : Hramota [in Ukrainian].

Lutai, V. S. (2001). Proactive movement (Reforming of the higher education on the basis of establishing philosophical-methodological paradigm of the postnonclassical science). Higher education in Ukraine, 2, 33—43 [in Ukrainian].

Marek, K. (2001). Globalization and higher educa-tion. Higher education, 4, 5—12 [in Ukrainian].

Novikov, А. М. (2008). Postindustrial education. Moscow : Publishing House «Egves» [in Russian].

Predbors’ka, І. М. (1996). Theory of social change: social-philosophical analysis : thesis of Doctor of philosophical sciences : 09.00.03. Kyiv [in Ukrai-nian].

Predbors’ka, І. М. (1995). Changeability, socium, man : monograph. Sumy : Slobozhanshchyna [in Ukrainian].

Stepin, V. S. (1999). Problem of axiological basis of modern education : Philosophy, culture and educa-tion (proceedings of the round-table discussion). Is-sues of philosophy, 3, 24—25 [in Russian].

Scheler, М. (1992). Forms of knowledge and educa-tion. Chelovek, 5, 63—75 [in Russian].

Опубликован
2014-04-23
Выпуск
Раздел
Articles