Problem of students’ educational requirements and personal queries harmonization by means of institute of education transformation

  • Денис Александров Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Abstract

The author of the article analyses the contradictions which were formed in the system of higher school requirements and the whole of professional orientations of subjects of the educational process. The problem of harmonization is examined in the social-psychological measuring in the context of professional creative life, construction of the personal sense of educational activity. Harmonization is understood not as artificial optimization of the system of educational practices (in metaphysical sense), but as conscious inclusion of the subject in the system of social-educational relations (in dialectical sense). It is marked in the article that the desired compromise «subject-educational field» is possible on condition of overcoming a range of adaptation problems and problems of professional self-determination of students, on condition of acquisition by the educational system of the proper level of self-organization as necessary correlation of indices which will concertedly support it under new circumstances.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Список використаних джерел

Про Основні напрями реформування вищої освіти в Україні. Указ президента України від 12.09.1995 № 832/95. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/832/95 (10.04.2014)

Бадарч Д. Актуальные вопросы интернациональной гармонизации образовательных систем : монография / Бадарч Д., Сазонов Б. А. — М. : ТЕИС, 2007. — 190 с.

Соловьев B. C. Избранное / В. С. Соловьев. — М. : Советская Россия, 1990. — 491 с.

Роджерс К. Р. Взгляд на психотерапию. Становление человека / К. Р. Роджерс ; пер. с англ. ; общ. ред Е. И. Исениной. — М. : Издательская группа «Прогресс», «Универс», 1994. — 340 с.

Болонский процесс : Бергенский этап / Под науч. ред. В. И. Байденко. — М. : ИЦПКПС, 2005. — 173 с.

Бондаревская Е. В. Гуманистическая парадигма личностно ориентированного образования / Бондаревская Е. В. — М. : Педагогика, 1997. –– № 4. — С. 11—17.

Гершунский Б. С. Методологические проблемы стандартизации образования / Б. С. Гершунский, В. М. Березовский // Педагогика. — № 1. — 1993. — С. 27—32.

Гуманизация воспитания в современных условиях. Сборник статей / Под ред. Газмана О. С., Костенчука И. А. — М. : УВЦ «Инноватор», 1995. — 115 с.

Hannabuss S. Knowledge paradigms and change / S. Hannabuss // Intern. J. of sociology at social policy. — Hull, 1988. — Vol. 8. —№ 1. — P.25—28.

References

About major directions of reforming the higher education in Ukraine. Decree of President of Ukraine dated 12.09.1995 № 832/95. Retrieved from : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/832/95 [in Ukrainian].

Badarch, D. and Sazonov, B. А. (2007). Important questions of international harmonization of educational systems: monograph. Moscow : TEIS [in Russian].

Soloviev, V. S. (1990). Selected works. Moscow : Sovetskaya Rossia [in Russian].

Rogers, C. R. (1994). A view of psychotherapy. Development of man. Moscow : «Progress» [in Russian].

Baidenko, V. I. (2005) Bologna process: the Bergen stage. Moscow : ICPKPS [in Russian].

Bondarevskaya, Е. V. (1997). Humanistic paradigm of person-oriented education. Pedagogy, 4, 11—17 [in Russian].

Gershunskiy, B. S. (1993). Methodological problems of education standartization. Pedagogy, 1, 27—32 [in Russian].

Humanization of bringing-up in modern conditions. Collection of papers (1995). (Gazman, О. S. and Kostenchuk, I. А., Ed.). Moscow : UVC «Innovator» [in Russian].

Hannabuss, S. (1988). Knowledge paradigms and change. Intern. J. of sociology at social policy. Hull. Vol. 8.,1, 25—28.

Published
2014-04-23
Section
Articles