Ontologization of logic in R. Peters’ analytical philosophy of education

  • Михайло Семікін

Abstract

In the article by means of comparison with dialectical and Marxist logic the originality of logic interpretation in R. Peters’ analytical philosophy of education is shown. The author accentuates the importance of studying the pragmatic concepts, being aware of principles and criteria of determined behavior in the speech game. In the context of using notions in everyday speech the article analyzes an approach to logic as means of the mind’s “private use” for achieving social goals. The contrastive analysis of dialectic logic as means of clarifying the notions as pure essence and analytical logic as means of finding productive decisions to achieve social goals is carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Витгенштейн Л. Логико-философский трактат / Л. Витгенштейн. –– М. : Наука, 2009. –– 133 с.

Витгенштейн Л. Философские исследования / Л. Витгенштейн. –– М. : АСТ, 2009. –– 463 с.

Гегель Г. В. Ф. Энциклопедия философских наук: в 3 т. / Г. В. Ф. Гегель. –– М. : Мысль, 1975. –– Т. 1: Наука логики. –– 558 с.

Ильенков Э. В. Диалектическая логика. Очерки истории и теории / Э. В. Ильенков. –– [5-изд.]. –– М. : Ленард, 2014. –– 328 с.

Кант И. Критика чистого разума / И. Кант. –– М. : Эксмо, 2006. –– 736 с.

Конт О. Дух позитивной философии. Слово о положительном мышлении / О. Конт. –– М. : Либроком, 2011. –– 82 с.

Людвиг Витгенштейн. Избранные работы / Л. Витгенштейн; пер. с нем. и англ. В. Руднева. –– М. : Издательский дом «Территория будущего», 2005. –– 440 с.

Райл Г. Понятие сознания / Г. Райл. –– М. : Идея-Пресс, 2000. –– 312 с.

Peters R. S. The logic of education / R. S. Peters, P. H. Hirst. –– London : Routledge & Kegan Paul, 1972. –– 147 p.

Reading R. S. Peters Today : Analysis, Ethics, and the Aims of Education / R. S. Reading. –– London : Wiley-Blackwell, 2011. –– 256 p.

Published
2016-02-20
Section
Articles