Gender-oriented pedagogy in the formation of the art of living in the cultural-educational space

  • Христина Лапій Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Abstract

The article deals with philosophical and educational positions of the problem of the art of living. The role of gender-oriented pedagogy as a factor of the development of the art of living in the cultural-educational space is analyzed as well. The author considers gender-oriented pedagogy as a part of philosophical-educational and cultural conceptions which serves as a means of overcoming existing gender stereotypes through revision of the content of the studied subjects, role socialization, rethinking the role of a teacher, etc. Its aim is to mitigate the gender stereotypes through the creation of tolerant environment for the formation of a student personality by means of education. The philosophical and reflective field of the art of living, which is formed and develops outside the philosophy of education, is examined. It provides the relevance of the work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Введение в гендерные исследования: учебное пособие / под. ред. И. А. Жеребкиной. — Харьков : ЧЦГИ, 2001. — Ч. 1. — 708 с.

Гендерний розвиток в Україні: реалії і перспективи / Т. Мельник, Л. Лобанова, Т. Ніколаєнко та ін.. — К. : Програма розвитку ООН, 2003. — 104 с.

Берн Ш. Гендерная психология / Ш. Берн. — СПб. : Прайм-ЕВРОЗНАК, 2001. — 71 c.

Иванова О. А. Гендерный подход к организации образовательного процесса / О. А. Иванова // Образование взрослых: перспективы развития в XXI веке. — СПб. : ИОВ РАО, 2003. — С. 161—165.

Хамитов Н. В. Философия человека: от метафизики к метаантропологии / Н. В. Хамитов — К. : Ника-Центр, 2002. — 334 с.

Філософські абриси сучасної освіти: монографія / авт. кол. : І. Предборська, Г. Вишинська, В. Гайденко, Г. Гамрецька та ін. ; за заг. ред. І. Предборської. — Суми : ВТД «Університетська книга», 2006. — 226 с.

References

Zherebkina, I. A. (Ed.). (2001). Introduction into Gender Investigation: copybook. Khar'kov : ChCGI. [in Russian]

Mel’nik, T., Lobanova, L., & Nikolayenko, T. (2003). Gender Development in Ukraine. Realties and perspectives. Kiev: Program of UNO development. [in Ukrainian]

Bern, Sh. (2001). Gender Psychology. Saint Petersburg: Prime-EVROZNAK. [in Russian]

Ivanova, O. A. (2003). Gender-oriented Organization of Educational Process. In: Education of Adults: Perspectives of Development in the 21st century. Saint Petersburg: IOV RAO. [in Russian]

Hamitov, N. V.(2002). Human Philosophy: from Metaphysics to Metaantropology. Kyiv: Nika-Centre. [in Russian]

Predbors’ka, I. (Ed.), Vyshyns’ka, H., Haidenko, V. & Hamrets’ka, H. Philosophical Review of Modern Education: Monograph. (2006). Sumy: VTD University Book. [in Ukrainian]

Published
2013-06-07
Section
Articles