Universal human measurements and objectives of the music culture development in the context of pedagogical practice

  • Тетяна Мартинюк Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького
  • Олена Долинна

Abstract

The work is dedicated to the music culture potential through the redirection of education towards the strategy of man’s development and self-development and  principles of its realization within humanistically-oriented educational paradigms and pedagogical systems. These ideas are reflected in the research works on the problems of modern methodology and theory of music education. The art of music is studied as one of the guides and factors of the man’s spiritual development, which is most approved by the  pedagogical and cultural practice through the  centuries, and also as the efficient means of attaining balance of the sensuous and rational sphere of the knower’s conscience. The author is studying culturological aspects of the methodological support of the teacher-musician’s professional education in the context of formation of the man’s axiological and worldview objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Олена Долинна
Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

References

Адорно Теодор В. Философия новой музики / Теодор В. Адорно; пер. с нем. — М. : Логос, 2001. — 343 с.

Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс / Б. Асафьев. — М. : Музыка, 1971. — 376 с.

Барт Р. Избранные работы : Семиотика. Поэтика / Р. Барт. — М. : Издательская группа Прогресс, Универс, Рея, 1994. — С. 279—280.

Гегель Г. Ф. Сочинения / Г. Ф. Гегель. — М. : Изд-во Социально-экономической литературы, 1958. — 440 с. — (Том XIV. Лекции по эстетике. Книга третья).

Носина В. Символика музыки И. С. Баха / В. Носина // Междунар. курсы высш. худож. мастерства памяти С. В. Рахманинова. — Тамбов, 1993. — 104 с.

Філософія сучасної освіти в сучасній Україні : матеріали першої Всеукраїнської науково-практичної конференції «Філософія сучасної освіти та стан її розробки в Україні». — К. : ІЗМН, 1997. — 544 с.

Черепанова С. Філософія освіти в онтологічному вимірі: цілісність буття людини та буття культури / С. Черепанова // Філософія освіти: наук. часопис / Ін-т вищої освіти АПН України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, Укр. академія політ. наук. — К. : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009. — 2009. — № 1–2(8). — С. 126—142.

Adorno, Teodor V. (2001). Philosophy of New Music. Moscow : Logos. [in Russian]

Asaf'yev, B. (1971). Musical Form as a Process. Moscow: Muzyka. [in Russian]

Bart, R.(1994). Selected Works: Semiotics. Poetry. Moscow: Press Group Progress, Univers, Reya. [in Russian]

Gegel', G. F. (1958). Essays. Lectures on Esthetics. Book three. Moscow: Social-Economical Literature Press, [in Russian]

Nosina, V. (1993). Music Symbolism of I.S. Bach. International Training of Higher Art Skill in the memory of S.V. Rachmaninov. Tambov. [in Russian]

Philosophy of Modern Education in Modern Ukraine. (1997). Documents of the 1st All-Ukrainian Scientific Practical Conference ‘Philosophy of Modern Education and State of its Development in Ukraine’. Kiev: IZMN. [in Ukrainian]

Cherepanova, S. (2009). Philosophy of Education in Ontological Sense: Wholesome of Human Being and of Culture State. Philosophy of Education: scientific review, 1–2(8), 126-142. [in Ukrainian]

Published
2013-06-07
Section
Articles