Axiological dimension of education: problems and potential opportunities
Abstract
Search for new people of education, required by the demands of our time, actualizes illumination of the philosophical meanings of education as a means for a man to define his place in the world of culture, in particular the free choice of value orientations and free life. Education, as a system that is of value in its essence and structurally includes such subsystem as upbringing which is based on sociocentric, anthropological, national and religious values, has a great potential of opportunities concerning value-moral orientation of the pupil's activity. Thus, formation of the purposes and content of education is principally important for realization of the educational axiological potential. The types of educational systems (traditional, rational, humanistic) and research activity, based on philosophical ideas that substantiate ideals, norms, and ontological postulates of science and education, are significant for the purposes and content of education.Downloads
References
Андрущенко В. Гуманізм і гуманітаризм: спільне і специфічне / В. Андрущенко, М. Михальченко // Вища освіта України. — 2005. — № 4. — С. 5—12.
Бахтін М. Гуманізм як принцип виховання сучасної молоді / М. Бахтін // Вища освіта України. — 2007. — № 1. — С. 117—120.
Бех І. Д. Виховання особистості: Сходження до духовності: наук. видання / І. Д. Бех. — К. : Либідь, 2006. — 272 с.
Козелецкий Ю. Человек многомерный (психологическое эссе) / Ю. Козелецкий. — К. : Лыбидь, 1991. — 288 с.
Костенко С. С. Образование как процесс социализации с жизнеутверждающей направленностью / С. С. Костенко // Философские науки. — 2007. — № 5. — С. 137—148.
Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати / В. Г. Кремень. — К. : Грамота, 2005. — 448 с.
Культура. Ідеологія. Особистість: Методолого-світоглядний аналіз / Л. Губерський, В. Андрущенко, М. Михальченко. — К. : Знання України, 2005. — 580 с.
Лях В. Екзистенційна свобода: вибір і відповідальність (філософська концепція Ж.-П. Сартра) / В. Лях // Філософська і соціологічна думка. — 1995. — № 5—6. — С. 110—116.
Огнев’юк В. Навчання та виховання як соціоцентричні цінності / В. Огнев’юк // Вища освіта України. — 2003. — № 4. — С. 15—20.
Предборська І. М. Методологічні засади історії педагогіки / І. М. Предборська // Історія педагогіки в структурі професіональної підготовки вчителя: зб. наук. праць Кам’янець-Подільського держ. пед. університету. — Кам’янець-Подільський: АбеткаНОВА, 2002. — Вип. 3. — Т.2. — С. 5—12.
References
Andrushchenko, V., & Mykhal’chenko, М. (2005). Humanism and Humanitarism: Common and Specific. Higher Education of Ukraine, 4, 5-12. [in Ukrainian]
Bakhtin, M. (2007). Humanism as a Main Principal of Modern Youth Education. Higher Education of Ukraine, 1, 117-120. [in Ukrainian]
Bekh, I. D. (2006). Education of Personality: Stepping up to Spirituality. Kyiv: Lybid’. [in Ukrainian]
Kozeleckiy, Yu. (1991). Diversity in Human Measures (philosophical essay). Kyiv: Lybid'. [in Russian]
Kostenko, S. S. (2007). Education as a Process of Socialization with Life Stating Orientation. Philosophical Science, 5, 137-148. [in Russian]
Kremen, V. H. (2005). Education and Science in Ukraine – Innovative Aspects. Strategy. Realization. Results. Kyiv: Hramota. [in Ukrainian]
Huberskyi, L., Andrushchenko, V., & Mykhal’chenko, M. (2005). Culture. Ideology. Personality: Methodological World View Analysis. Kyiv: Znannia Ukrainy. [in Ukrainian]
Liakh, V.(1995). Existantional Freedom: Choice and Responsibility (Philosophic Concept of Zh.-P. Sartr). Philosophical and Sociological Thinking, 5-6, 110-116. [in Ukrainian]
Ohneviyuk, V. (2003). Education as Sociocentrical Value. Higher Education of Ukraine, 4, 15-20. [in Ukrainian]
Predbors’ka, I. M. (2002). Methodological Basis of History of Pedagogics. History of Pedagogics in the Structure of Professional Training of a Teacher: Collected scientific works of Kamianets-Podil’skyi State Pedagogical University, 3(2), 5-12. [in Ukrainian]