The priority of a humane as characteristic peculiarity of ukrainian national system of education: historical and philosophical context

  • Олена Уваркіна

Abstract

The article discloses the concepts of a national education human – like systems in the history of Ukrainian philosophical and pedagogical idea, which is considered to be the notional priority of modern Ukrainian national educational system. The process of human-like systems realization in education suggests theoretical reconstruction of humanistic potential precursors philosophical idea, namely those which reveal the essence of human in a personality. The author analyzes human-like and human-centered content of Ukrainian philosophy of cordia-centralism, which was represented by “the heart philosophy” of G. Skovoroda, mental philosophy of P. Yurkevich, pedagogical anthropology of K. Ushinskiy, ideas of universal education of M. Pirogov, S. Rusova, educational ideals of G. Vashchenko and others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Червонецький В. В. Гуманізація взаємовідносин учителів і учнів в історії вітчизняної педагогічної думки з найдавніших часів до кінця ХІХ століття [Текст] / В. В. Червонецький, С. С. Червонецька, В. О. Бєлов // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. — 2011. — № 12 (223). — Ч. ІІ. — С. 156—168.

Троїцька Т. С. Українська філософська антропологія як теоретико-методологічна основа професійної підготовки педагога: дис. ... д. філос. н.: 09.00.10 / Т. С. Троїцька ; Інститут вищої освіти НАПН. — К., 2007. — 450 с.

Горський В. С. Історія української філософії [Текст] : курс лекцій / В. С. Горський. — К. : Наукова думка, 1997. — 288 с.

Твердохліб Т. С. Вимоги до особистості вчителя в педагогічній спадщині П. Д. Юркевича [Електронний ресурс] / Т. С. Твердохліб. — Режим доступу: www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Pfto/2010_7/files/PD710_50.pdf. (20.04.13)

Грама Г. П. Розвиток професійної освіти у контексті «Педагогічної антропології» К. Д. Ушинського і сучасності [Текст] / Г. П. Грама // Наукові праці ДонНТУ. Серія: педагогіка, психологія і соціологія. — 2010. — Вип. 8. — С. 61—64.

Падун Н. О. М. І. Пирогов про загальнолюдське виховання [Електронний ресурс] / Н. О. Падун. — Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Nzspp/2009_5/statti/42.html (20.04.13)

Горчакова О. А. Гуманістична спрямованість педагогічних поглядів М. І. Пирогова [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.01 / О. А. Горчакова ; Харківський державний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди. — Харків, 2000. — 20 с.

Антощук К. Ф. Людиновимірний предмет науки [Текст] / К. Ф. Антощук // Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. — Серія: Педагогіка. — 2010. — № 5. — С. 300—310.

Барліт О. О. Науково-педагогічна спадщина С. Русової як приклад комплексного вивчення проблеми етико-естетичного виховання дітей [Електронний ресурс] / О. О. Барліт. — Режим доступу: www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Pfto/2010_7/files/PD710_02.pdf. — Назва з екрану (20.04.13)

Головчук С. Ю. Виховання волі і характеру молоді у педагогічній спадщині Г. Ващенка [Текст] / С. Ю. Головчук // Педагогічний альманах. — 2011. — Вип. 9. — С. 245—248.

References

Chervonets'kyy, V. V., Chervonets'ka, S. S., & Belov V. O. (2011). Humanization of relations of teachers and pupils in the history of home educational mind with the oldest watch of by the end XIX age. Visnyk KNU imeni Tarasa Shevchenka, 12 (223), 156-168. [in Ukrainian]

Troyits'ka T. S. (2007). Ukrainian philosophical anthropology as theoretiko- methodological basis of the professional training of teacher. Thesis Submitted in Partial Fulfillments of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy: 09.00.10. Kiev. [in Ukrainian]

Horskyi, V.S. (1997). Hystory of Ukrainian Philosophy: lections. Кyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian]

Tverdokhlib, T. S. (2013). Demands to the teacher's personality in educational bequest of P.D. Iurkevich. Retrieved from: www.nbuv.gov.ua/portal/Sots_Gum/Pfto/2010_7/files/PD710_50.pdf. [in Ukrainian]

Hrama, H. P. (2010). The development of professional education in the context of Educational anthropology of K. D. Ushinskiy and nowdays. Naukovi pratsi DonNTU. Seriya: pedahohika, psykholohiya i sotsiolohiya, 8, 61-64. [in Ukrainian]

Padun N. O. (2013). M.I. Pirogov about common to all mankind upbringing. Retrieved from: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Sots_Gum/Nzspp/2009_5/statti/42.html. [in Ukrainian]

Horchakova, O. A. (2000). The humanistic directivity of educational views of M. I. Pirogov. Abstract of Thesis Submitted in Partial Fulfillments of the Requirements for the Degree of Doctor of Pedagogical Science: 13.00.01. Kharkiv. [in Ukrainian]

Antoshchuk, K. F. (2010). Humanliking as the subject of science. Naukovyy visnyk Melitopol's'koho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Bohdana Khmel'nyts'koho. Seriya: Pedahohika, 5, 300-310. [in Ukrainian]

Barlit, O.O. Scientific-Educational bequest of S. Rusova as instance of the complex study of problem of the ethics and aesthetic upbringing of children. Retrived from: www.nbuv.gov.ua/portal/Sots_Gum/Pfto/2010_7/files/PD710_02.pdf. [in Ukrainian]

Holovchuk, S.Yu. (2011). Upbringing of bullock and character of youth in educational bequest of G. Vashchenko. Pedahohichnyy al'manakh, 9, 245-248. [in Ukrainian]

Published
2013-06-07
Section
Articles