Topology and existentiality of pedagogical discourse

  • Олександр Волков Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького
  • Віра Волкова Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Abstract

The article deals with existential aspects of topology of pedagogical discourse that is interpreted as a complex of places in the field of power. It is determined that the place of location produces the character of presence, it determines realization, namely attitude to oneself and to the studies, setting the aim and tasks, character of their achievement, the level of educational activity progress. The author shows the significance of using estimation in order to distinguish the place of location in pedagogical discourse; the author also determines the attitude to it and character of objectivization. The article demonstrates negative role of the estimation institutionalization, it describes the reasons which cause subtraction from education and some ways to overcome it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Олександр Волков, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Волков Олександр Григорович – доктор філософських наук, доцент, професор кафедри філософії Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького (м. Мелітополь)

Віра Волкова, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького
Волкова Віра Андріївна – кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри соціальної педагогіки та дошкільної освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького (м. Мелітополь)

References

Бердяев Н. А. Творчество и объективация / Н. А. Бердяев ; сост. А. Шиманский , Ю. Шиманская. –– Минск : Экономпресс, 2000. –– 301 с.

Волков О. Г. Вступ до екзистенціальної прагматики політичного дискурсу : монографія / О. Г. Волков. –– Мелітополь : ТОВ «Видавничий будинок ММД», 2010. –– 604 с.

Габидуллина А. Р. Социо- и прагмалингвистические характеристики педагогического дискурса [Електронний ресурс] / А. Р. Габидуллина. –– Режим доступу : http://lib.chdu.edu.ua/pdf/novitfilolog/11/105.pdf. –– Назва з екрану (21.03.13).

Галинурова Г. И. Похвала как метод стимулирования в педагогическом дискурсе [Електронний ресурс] / Г. И. Галинулова, Н. Ш. Галлямова. –– Режим доступу : http://www.rusnauka.com/6_PNI_2012/Pedagogica/5_101937.doc.htm. –– Назва з екрану (21.03.13).

Ежова Т. В. К проблеме изучения педагогичес-кого дискурса / Т. В. Ежова // Вестник ОГУ. –– 2006. –– № 2. –– Т. 1. Гуманитарные науки [Електронний ресурс]. –– Режим доступу до журналу : http://vestnik.osu.ru/2006_2/10.pdf. –– Назва з екрану (21.03.13).

Зоткина Л. В. Некоторые особенности педагогического дискурса (на материале произведения Шарлоты Бронте «Джейн Эйр» [Електронний ресурс] / Л. В. Зоткина. –– Режим доступу : http://www.sgu/ru/files/notes/68119_doc. –– Назва з екрану (21.03.13).

Комаров С. В. «Топология субъективности» Ж. Делеза [Електронний ресурс] / С. В. Комаров. –– Режим доступу : http://www.s-komarov.com/wp-content/files/__..doc . –– Назва з екрану (21.03.13).

Кондрашина А. А. Педагогический дискурс : аксиологический стереотип и лингвокреативная практика учителя / А. А. Кондрашина // Уральский филологический вестник. –– 2012. –– № 3. Язык. Система. Личность : Лингвистика креатива [Електронний ресурс]. –– Режим доступу : http://journals.uspu.ru/attachments/article/148/%D0%92%D0%95%D0%A1%D0%A2_3_23.PDF. –– Назва з екрану (21.03.13).

Макогон Т. И. Топологические перспективы опи-сания местных сообществ [Електронний ресурс] / Т. И. Макагон. –– Режим доступу : http://teoria-practica.ru/-1-2013/philosophy/makogon.pdf. –– Назва з екрану (21.03.13).

Макогон Т. И. Топология местных сообществ / Т. И. Макогон // Вестник Томского государственного университета. –– 2013. –– № 366. –– С. 49––55.

Мерзляков А. В. Топология социального субъек-та (герменевтический аспект) : дис. канд. филос. наук : 09.00.11 / А. В. Мерзляков ; Удмуртский государственный университет. –– Ижевск, 2003. –– 142 с.

Олешков М. Ю. Моделирование коммуникативного процесса : монография [Електронний ресурс] / М. Ю. Олешков ; Нижнетагильская государственная социально-педагогическая академия, Уральский государс-твенный педагогический университет. –– Нижний Тагил: 2006. –– 336 с. –– Режим доступу : http://oleshkov.info-tag.ru/odoc/47_.doc. –– На-зва з екрану (21.03.13).

Палагута В. И. На пути создания дискурсивной теории социального пространства / В. И. Палагута // Філософські проблеми гуманітарних наук : збірка наукових праць [Електронний ресурс]. –– Режим доступу : http://www.info-library.com.ua/books-text-11578.html. –– Назва з екрану (21.03.13).

Полякова Н. Б. Конструирование дискурса влас-ти : герменевтический аспект : дис. канд. филос. наук : 09.00.11 / Полякова Наталья Борисовна ; Удмуртский государственный университет. –– Ижевск, 2003. –– 143 с.

Разинов Ю. А. Экзистенциальная геометрия пути (к постановке вопроса) [Електронний ресурс] / Ю. А. Разинов // Вестник Самарской гуманитарной академии. Серия : Философия. Филология. –– 2011. ––№ 2. –– Режим доступу до журналу : http://www.phil63.ru/files/001%20vest-10.doc. –– Назва з екрану (21.03.13).

Савчук В. В. Топология дискурса : возможность выбора логических констант в организации про-странства мира [Електронний ресурс] / В. В. Сав-чук, В. И. Разумов, И. А. Кребель. –– Режим дос-тупу : http://sociokosmos.ru/anthropotopos/Article/5_May_Sept/1_topology_discourse.doc. –– Назва з екрану (21.03.13).

Сковорода Г. С. Повне зібрання творів : У 2 т. / Г. С. Сковорода. –– К. : Наукова думка, 1973. –– Т. 1. –– 544 с.

Университет как центр культуропорождающего образования. Изменение форм коммуникации в учебном процессе / М. А. Гусаковский, Л. А. Ященко, С. В. Костюкевич и др. ; под ред. М. А. Гусаковского. –– Мн. : БГУ, 2004. –– 279 с.

Хайддеггер М. Бытие и время / М. Хайддеггер ; пер. с нем. В. В. Бибихина. –– Харьков : Фолио, 2003. –– 503 с.

Хоружий С. С. Конституция личности и идентич-ности в перспективе опыта древних и современ-ных практик себя [Електронний ресурс] / С. С. Хоружий. –– Режим доступу : http://www.synergia-isa.ru/lib/download/lib/024_Horuzhy_Firenze.doc. –– Назва з екрану (21.03.13).

Черник В. Б. Фактические речевые жанры в педа-гогическом дискурсе и тексте урока : дис. канд. филос. наук : 10.02.01 / В. Б. Черник ; Урал. гос. ун-т им. А. М. Горького. –– Екатеринбург, 2012. –– 196 с.

Шафер О. Б. Пространственность человеческого существования : экзистенциальное измерение : дис. канд. филос. наук : 09.00.01 / О. Б. Шафер ; Томский гос. ун-т. –– Томск, 2008. –– 141 с.

Щербинина Ю. В. Гармонизация педагогическо-го дискурса : дис. канд. филол. наук : 13.00.02 / Ю. В. Щербинина ; Моск. пед. гос. ун-т. –– М., 2010. –– 469 с.

References

Berdyaev, N. А. (2000). Creativity and objectivization. Minsk : Ekonompress. [in Russian]

Volkov, О. G. (2010). Introduction into existen-tial pragmatics of the political discourse. Melitopol : TOV «Publishing house MMD». [in Ukrainian]

Gabidullina, А. R. (2012). Socio- and pragmalinguistic characteristics of the pedagogical discourse. Retrieved from : http://lib.chdu.edu.ua/ pdf/novitfilolog/11/105.pdf. [in Russian]

Galinurova, G. I. and Gallya-mova, N. Sh. (2012). Praise as a method of stimulation in the pedagogical discourse. Retrieved from : http://www.rusnauka.com/ 6_PNI_2012/Pedagogica/5_101937.doc.htm. [in Russian]

Yezhova, Т. V. (2006). On the issue of the peda-gogical discourse study. Reporter OGU, 2. Re-trieved from : http://vestnik.osu.ru/2006_2/ 10.pdf. [in Russian]

Zotkina, L. V. (2010). A few peculiarities of the pedagogical discourse (on the basis of “Jane Eyre” by Sh. Bronte. Retrieved from : http://www.sgu/ru/files/notes/68119_doc. [in Russian]

Komarov, S. V. (2007). «Topology of subjectivity» by G. Deleuze. Retrieved from : http://www.s-komarov.com/wp-content/files/__..doc. [in Russian]

Kondrashyna, А. А. (2012). Pedagogical dis-course : axiological stereotype and linguo-creative practice of a teacher. The Ural philological reporter, 3. Retrieved from : http://journals.uspu.ru/attachments/article/148/%D0%92%D0%95%D0%A1%D0%A2_3_23.PDF [in Russian]

Makogon, Т. I. (2013). Topological prospects of description of local communities. Retrieved from : http://teoria-practica.ru/-1-2013/philosophy/makogon.pdf. [in Russian]

Makogon, Т. I. (2013). Topology of local communities. Reporter of Tomsk State University, 366, 49–55. [in Russian]

Merzlyakov, А. V. (2003). Topology of the so-cial subject (hermeneutic aspect) : thesis of Candidate of philosophical sciences : 09.00.11. Izhevsk. [in Russian]

Oleshkov, М. Y. (2006) Modelling of communicative process. Retrieved from: http://oleshkov.info-tag.ru/odoc/47_.doc. [in Russian]

Palaguta, V. I. On the way to creation the dis-course theory of the social space. Philosophical issues of the Humanities. Retrieved from : http://www.info-library.com.ua/books-text-11578.html. [in Russian]

Polyakova, N. B. (2003). Laying out the dis-course of power : hermeneutic aspect : thesis of Candidate of philosophical sciences : 09.00.11. Izhevsk. [in Russian]

Razinov, Y. А. (2011). Existential track geome-try (of a problem presentation). Reporter of Samara Humanitarian Academy, 2. Retrieved from : http://www.phil63.ru/files/001%20vest-10.doc. [in Russian]

Savchuk, V. V. and Razumov, V. I. and Kre-bel’, V. V. (2011). Topology of discourse : possibility to choose logical constants in the organization of the world space. Retrieved from : http://sociokosmos.ru/anthropotopos/Article/5_May_Sept/1_topology_discourse.doc. [in Rus-sian]

Skovoroda, G. S. (1973). Complete set of works : In 2 vol. Kyiv : Naukova dumka [in Ukrainian]

Gusakovskiy, М. А. and Yashchenko, L. А. and Kostyukevich, S. V. (2004). University as a cen-tre of culture-generating education. Alteration of the forms of communication within the process of study. Minsk : BSU. [in Russian]

Heidegger, М. (2003). Being and Time. Khar’kov : Folio. [in Russian]

Khorunzhyi, S. S. (2007). Constitution of personality and identity in the perspective of experience of the ancient and modern practices of self. Retrieved from : http://www.synergia-isa.ru/lib/download/lib/024_Horuzhy_Firenze.doc. [in Russian]

Chernik, V. B. (2012). Actual verbal genres in the pedagogical discourse and text of a lesson : thesis of Candidate of philosophical sciences : 10.02.01. Yekaterinburg. [in Russian]

Shafer, О. B. (2008). Spatiality of the human ex-istence : existential dimension : thesis of Candi-date of philosophical sciences : 09.00.01. Tomsk. [in Russian]

Shcherbinina, Y. V. (2010). Harmonization of pedagogical discourse : thesis of Candidate of philological sciences : 13.00.02. Moscow. [in Russian]

Published
2013-04-30
Section
Articles