Psychological health as a factor of the personality’s harmonious development

  • Ольга Царькова Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Abstract

The article reveals the problem of psychological health and harmonious development of personality. The author studies all-round harmonious development of a psychologically healthy person. The article analyzes various scientific approaches for studying psychological health and personal harmony in general.

The attention is paid to the harmony as the integral part of personality. The author examines major levels of psychological health, each of them characterizing the peculiarities of personality’s psychological state. The author defines possibilities of every person for harmonious development. The system parameter characterizing a harmonious personality is considered to be the high level of balanced relations of various personal formations. Spirituality is seen as one of the main aspects of a psychologically healthy personality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ольга Царькова, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Царькова Ольга Вікторівна – кандидат психологічних наук, доцент кафедри практичної психології Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького (м. Мелітополь)

References

Асеев В. Г. Мотивация учебной деятельности и формирование личности / В. Г. Асеев. –– М. : 2006. –– 346 с.

Божович Л. И. Психологический анализ условий формирования и строения гармонической личности / Л. И. Божович // Проблемы формирования личности. –– М. : Издательство РИОР, 2005. –– С. 257––289.

Ваник Д. Профессиональная подготовка учителей и проблемы мотивации достижения и контроля действий / Д. Ваник, Ф. Ман // Вопросы психологии. –– 1989. –– № 3. –– С. 14––27.

Вербицкий А. А. Проблема трансформации мотивов в контекстном обучении / А. А. Вербицкий, Н. А. Бакмаева // Вопросы психологии. –– 1997. –– № 4. –– С. 35––41.

Дубровіна І. В. Практична психологія освіти / І. В. Дубровіна. –– СПб. : Питер, 2004. –– 592 с.

Захарова Л. Н. Личностные особенности, стили поведения и типы профессиональной самоиден-тификации студентов педагогического вуза / Л. Н. Захарова // Вопросы психологии. –– 1998. – № 2. –– С. 43––92.

Психологический словарь / Под ред. В. П. Зинченко, Б. Г. Мещерякова. 2-е изд., пере-раб. и доп. –– М. : Педагогика––Пресс, 2008. –– 440 с.

Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. –– СПб : Издательство «Пи-тер», 2000 –– 712 с.

References

Aseev, V. G. (1976). Motivation of studying and development of personality. Moscow : Piter. [in Russian]

Bozhovich, L. I. (2005). Psychological analysis of conditions of the harmonious personality’s development and formation. In : Problems of the personal development. Moscow : Publishing house RIOR. [in Russian]

Vanik, D. and Mann F. (1989). Professional training of teachers and problems of motivation of achievement and activity control. Issues of psychology, 3, 14–27. [in Russian]

Verbitskiy, А. А. and Bakhmaeva, N. А. (1997). The problem of motive transformation within the context teaching. Issues of psychology, 4, 35–41. [in Russian]

Dubrovina, I. V. (2006). Experimental psychology of education. St.-Petersburg : Publishing house «Piter». [in Russian]

Zakharova, L. N. (1998). Personal features, styles of behavior and types of the professional self-identification of the pedagogical university students. Issues of psychology, 2, 43–92. [in Russian]

Dictionaryof sychology. (2008). (V. P. Zinchenko, B. G. Meshcheryakova, Ed.). Moscow : Pedagogika-Press. [in Russian]

Rubinstein, S. L. (2000). Basics of general psychology. St.-Petersburg : Publishing house «Piter». [in Russian]

Published
2013-04-30
Section
Articles