The integration constants of art forms interaction in the history of musical-pedagogical thought

  • Лілія Солодовнік Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Abstract

The work reveals the essence of musical and aesthetic education of personality in historic retrospective and modern dimensions; the author analyzes the basic principles of integrative education as a worldview-educative model and a human dimensional methodological basis of applying the integrative constants of the art forms interaction in the history of musical-pedagogical thought. It is noted that the strategies of general artistic and culturological education are to be directed at the renewal of its methodological principles, at project development of education on the grounds of different models of integration (subject, inter-subject, inter-branch, polycentric, global), at the development of pedagogical technologies of personal orientation which are based on the grounds of dialogical interaction, definition of perspective aims that can harmonize the pupil’s social and personal sides.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Лілія Солодовнік, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Солодовнік Лілія Валентинівна – пошукувач Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького (м. Мелітополь)

References

Гордійчук М. М. М. Д. Леонтович : нарис про життя і творчість / М. М. Гордійчук. –– К. : Держ. вид-во образотворчого мистецтва і музичної літератури, 1977. –– 134 с.

Гуманистическая направленность штайнеровс-кой педагогики : метод. пособие / Пер. с фин. ; редкол. : Пузанов Б. П. (отв. ред.) и др. –– М. : Владос, 1999. ––150 с.

Іванова Л. Педагогiчнi iдеї М. Леонтовича / Л. Іванова // Музика в школi : зб. статей. Вип. 8. –– К. : Музична Україна, 1982. –– С. 58––62.

Клепко С. Інтегративна освіта і поліморфізм знання / С. Клепко. – Київ ; Полтава ; Харків : ПОІПОПП, 1998. –– 360 с.

Леонтьева Э. В. Карл Орф / Э. Леонтьева. –– М. : Музыка, 1984. –– 334 с.

Морозова С. Основные направления и приемы развития детского творчества в педагогической деятельности Б. Яворского и его учеников // Из истории музыкального воспитания: хрес-томатия / Сост. О. Апраксина. — М. : Просвеще-ние, 1990. –– С. 113––120.

Холопова В. Музыка как вид искусства : учеб-ное пособие / В. Холопова. –– СПб. : Лань, 2000. –– 320 с.

References

Gordiychuk, М. М. (1977). М. D. Leontovich : es-say on life and creative woks. Kyiv : State publishing house of the decorative art and musical literature. [in Ukrainian]

Puzanov, B. P., (Ed). (1999). Humanistic orienta-tion of Steiner’s pedagogy : methodological guidebook. Moscow : Vlados. [in Russian]

Ivanova, L. (1982). Pedagogical ideas of M. Leontovich. In : Music at school. Kyiv : Muzychna Ukraina. [in Ukrainian]

Klepko, S. (1998). Integrative education and polymorphism of learning. Kyiv–Poltava–Kharkiv : POIPOPP. [in Ukrainian]

Leontieva, E. V. (1984). Karl Orff. Moscow : Muzyka. [in Russian]

Morozova, S. (1990). Main directions and meth-ods of the child creativity development in the pedagogical activity of B. Yavorskiy and his disciples. In : Apraksin О. (Ed.). From history of musical upbringing : a reader. Moscow : Prosveshcheniye. [in Russian]

Kholopova, V. (2000). Music as an art form : teaching guidebook. St.-Petersburg : Lan’. [in Russian]

Published
2013-04-30
Section
Articles