СТАЛІСТЬ У КОНТЕКСТІ ЛЮДИНОМІРНОСТІ
Аннотация
У статті розглянуто та проаналізовано концепти «сталості» у педологічному русі початку ХХ ст. та інклюзивній освіті в контексті людиномірності. Відзначено значний людинознавчий потенціал розробленої педологами особистісно-орієнтованої концепції та її гуманістичних принципів, які є основною умовою реалізації сучасної інклюзивної освіти. Відстоюється думка про те, що людиномірність дасть змогу більше пізнати та зрозуміти природу людини й створити середовище для реалізації її потенціалу й підтримання сталого розвитку. Визначено також потенційні труднощі при створенні сталого середовища та можливості застосування наукової спадщини з питань людиномірності в сучасному освітньому середовищі.
Литвина Юлия. Устойчивость в контексте человекомерности
В статье рассмотрены и проанализированы концепты «устойчивости» в педологическом движении начала ХХ в. и в инклюзивном образовании в контексте человекомерности. Отмечен значительный человековедческий потенциал разработанной педологами личностно-ориентированной концепции и ее гуманистических принципов, которые являются основным условием реализации современного инклюзивного образования. Доказано, что человекомерность позволит лучше познать и понять природу человека и создать среду для реализации его потенциала и поддержки устойчивого развития. Определены возможные трудности при создании устойчивой среды и возможности применения научного наследия в вопросах человекомерности в современной образовательной среде.
LytvynaYuliya
The concepts of “sustainability” both in the pedological movement of the 20th century and inclusive education have been considered and analyzed in the context of human dimension. There has been marked the great human knowledge potential of the personality-oriented concept and its humane principles developed by pedologues that are the main condition of the implementation of modern inclusive education. It has been proved that human dimension will allow to learn and understand the nature of a person better, as well as to create the environment for realization of his/her potential and support of sustainable development. Some possible difficulties in establishing sustainable surrounding and possibilities of application of scientific heritage concerning human dimension in modern educational environment have been determined.
Ключові слова:
інклюзивна освіта, людиномірність, природовідповідність, сталість, суб’єктивний досвід.
инклюзивное образование, природосоответствие, человекомерность, устойчивость, субъективный опыт.
inclusive education, human dimension, correspondence to the nature, sustainability, subjective experience.
Скачивания
Литература
Список використаних джерел
Аносов І. П. Педагогічна антропологія : навч. посіб. / І. П. Аносов; Мелітопольський держ. педагогічний ун-т. — К. : Твім інтер, 2005. — 264 с.
Залужный А. С. Задача изучения детского коллектива // Залужный А. С. Детский коллектив и методы его изучения. — М. — Л. : Госиздат, 1931. — 145 с.
Маловідомі першоджерела української педагогіки (друга половина ХІХ–ХХ ст.) : Хрестоматія / Упоряд. : Л. Д. Березовська. — К. : Науковий світ, 2003. — 418 с.
Растригіна А. М. Розвиток теорії вільного виховання у вітчизняній і зарубіжній педагогіці кінця ХІХ — перш. пол. ХХ ст. : автореф. дис. д-ра пед. наук : 13.00.01 / А. М. Растригіна; Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. — К., 2004. — 35 с.
Філософія : Світ людини. Курс лекцій : Навч. посібник / В. Г. Табачковський, М. О. Булатов, Н. В. Хамітов та ін. — К. : Либідь, 2004. — 432 с.
Якиманская И. С. Технология личностно-ориентированного обучения в современной школе / И. С. Якиманская. — М. : Сентябрь, 2000. — 176 с.
Bailey D. B. Inclusion in the context of competing values in early childhood education / D. B. Bailey , R. A. McWilliam , V Buysse, P. W. Wesley // Early Childhood Research Quarterly. — Elsevier Inc., 1998. — 15 (1). — Р. 140—165.
References
Anosov, І P. (2005). Pedagogical anthropology : Study guide. Kyiv : Tvim inter [in Ukrainian].
Zaluzhnyi, А. S. (1973). The task of children collective study. Children collective and methods of its study. Moscow, Leningrad : GIZ Press [in Russian].
Berezovs’ka, L. D. (2003). Little-known sources of Ukrainian pedagogy (second half ХІХ—ХХ century) : Reader. Kyiv : Naukovy svit [in Ukrainian]
Rastryhina, А. М. (2004). Development of theory of free upbringing in domestic and foreign pedagogy of late 19th — early 20th centuries : abstract of thesis of Doctor of pedagogical sciences : 13.00.01. Kyiv [in Ukrainian].
Tabachkovs’kyi, V. H. and Bulatov, М. О. and Khamitov, N. V. (2004). Philosophy : The world of man. Course of lectures : Study guide. Kyiv : Lybid’ [in Ukrainian].
Yakimanskaya, I. S. (2000). Technology of personal-oriented education in modern school. Moscow : Sentyabr’ [in Russian].
Bailey, D. B. & McWiUiam, R. A. & Buysse, V. & Wesley, P. W. (1998). Inclusion in the context of competing values in early childhood education. Early Childhood Research Quarterly. Elsevier Inc,15 (1),140—165.