ВПЛИВ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА НА РОЗВИТОК ТЕХНІКИ МОВЛЕННЯ ТА КОМУНІКАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
Анотація
У статті розглянуто особливості впливу інклюзивного
навчання на формування мовленнєвих умінь, розвиток
комунікативної компетентності та вдосконалення техніки
мовлення учнів початкової школи. Визначено, що
інклюзивне середовище сприяє не лише засвоєнню
навчального матеріалу, а й гармонійному мовленнєвому,
соціально-емоційному та особистісному розвитку дитини.
Проаналізовано значення інтерактивних форм роботи,
групових завдань, логопедичних і дихальних вправ, які
позитивно впливають на дикцію, темп, інтонаційну
виразність, правильність звуковимови та загальну
мовленнєву активність дітей.
Показано, що взаємодія дітей з типовим розвитком і з
особливими освітніми потребами сприяє формуванню
толерантності, взаєморозуміння, розвитку емоційного
інтелекту та культури спілкування. Особлива увага
приділяється ролі вчителя, асистента, логопеда та
тьютора у створенні позитивного мовленнєвого
середовища, забезпеченні психологічного комфорту й
підтримці кожної дитини відповідно до її індивідуальних
можливостей.
Зроблено висновок, що інклюзивне освітнє середовище є
потужним чинником розвитку техніки мовлення та
комунікативної культури, оскільки поєднує навчальну,
виховну й корекційно-розвивальну функції. Системна
робота в цьому напрямі формує у дітей молодшого
шкільного віку впевненість у спілкуванні, здатність до
самовираження, взаємодії та соціальної адаптації.


