Філософсько-антропологічні рецепції освітнього інтересу студентської молоді
Анотація
Освітній інтерес розглядається як інструмент соціокультурного конструювання реальності, чинник антропогенезу. Філософсько-антропологічна рецепція освітнього інтересу передбачає аналіз освітнього вибору, зробленого суб'єктом, але детермінованого понад з урахуванням конкретних умов його існування: інформаційних, соціально-економічних, історико-політичних. Така рецепція передбачає виявлення умов переведення системи в певний стан незалежно від того, в якому стані вона перебувала раніше, та надає аналіз сучасного шляху формування соціокультурних моделей і стилів життя у трансгресивному суспільства.
На зазначених вище теоретико-методологічних засадах робиться спроба дослідити освітній інтерес як ціннісно-раціональну позицію активного суб’єкта в освітньому просторі, яка виявляється і як інтенція, що визначається диспозицією в існуючому полі освітніх послуг, і як суб’єктивна потреба в отриманні знань, вмінь і навичок. З позиції філософської антропології освітній інтерес розглядається як синтез потреби в отриманні суспільно затребуваних знань і можливості її задоволення в світлі освітнього простору, що набув істотно нових якісних рис. Активно використовуються загальнонаукові методи, історичний та компаративістський методи.
Освітній інтерес виступає інструментом, який формує молодь активним суб’єктом соціокультурного конструювання реальності, суб’єктом соціокультурної трансформації трансгресивного суспільства. Специфіка освітнього інтересу, його антропогенетична функція виявляється тому, що сучасна молодь як більш інтернальна і, водночас, залежні від зовнішніх тенденцій-аттракторів, володіє значною мотивацією досягнення, прагне знайти межі можливого в пізнанні себе і вийти за об’єктивно встановлені межі. Антропологічний підхід дає можливість поглянути на освітні інтереси студентської молоді в ситуації культурного плюралізму як на ухвалення певних моделей поведінки, що формуються не державою, ідеологією або культурою, а вибором самої людини. Як ніколи сучасне суспільство потребує активного суб’єкта, здатного проявляти інтелектуальну і духовну самостійність у світі розрізнених орієнтирів і мінливих тенденцій. Через це регуляція освітніх інтересів завглибшки пов’язана з впливом на сутнісні характеристики людини.