Практична діяльність майбутніх педагогів дошкільної освіти: аналіз міжнародного досвіду
Анотація
У статті проаналізовано міжнародний досвід у сфері дошкільної освіти. На прикладі європейських країн (Греція, Німеччина, Португалія, Франція, Австрія) розкрито особливості підготовки майбутніх вихователів. Визначено низку відмінностей у викладанні в закладах вищої освіти за відповідним фахом в Україні та названих країнах, зокрема між кількістю годин для практики та їх розподілом між рівнями вищої освіти тощо. Виокремлено провідні риси освітньої діяльності за відповідним фахом. За матеріалами наукових розвідок з’ясовано особливості підготовки майбутніх вихователів у різних країнах Європи. Так, наприклад, у Греції провідним у вищій освіті є діалог освітян з освітніми службовцями та вихователями дошкільних закладів, завдяки чому створюються мережі для ефективного професійного спілкування та взаємодії. Аналіз дошкільної освіти Німеччини, де інтернатуру впроваджено вже в перші два роки навчання, свідчить про фактичний ефект від навчання, яке тісно пов’язане з практикою. У Португалії вища освіта(дошкільна) базується на контрольованій професійній практиці, що завдяки постійному зв’язку з теорією являє собою простір для зв’язку між світом праці та світом навчання. Французький досвід у підготовці педагогів дошкільної освіти є прикладом використання вихователем права на неперервну освіту, коли після отримання диплому й за п’ять років до виходу на пенсію вихователь дошкільного закладу має змогу відвідувати лекції, тренінги, семінари тощо. Професійне вдосконалення за французькими традиціями складається з таких аспектів: базова культурна освіта, дисципліна навчання, стажування (практика) та індивідуальне вдосконалення. Аналіз міжнародного досвіду у сфері дошкільної освіти дав змогу авторові статті окреслити перспективи подальших досліджень у цьому напрямі, зокрема зробити акцент на розробленні й впровадженні тренінгів для викладачів і здобувачів вищої освіти спеціальності«Дошкільна освіта».