Модель формування педагогічної культури майбутніх учителів музичного мистецтва
Анотація
Педагогічна культура посідає провідне місце в загальнокультурному та професійному становленні особистості, тому формування високого рівня такої культури можна вважати однією з передумов ефективної професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. Від рівня сформованості у здобувачів вищої освіти педагогічної культури як інтегрованої частини професійної культури певною мірою залежить якість розв’язання проблем культурно-педагогічної взаємодії, побудови індивідуальної траєкторії професійного педагогічного зростання й результативність виховання учнів. У статті запропоновано теоретичну модель, упровадження якої в процес професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва дасть змогу досягти бажаного результату – сформувати їх педагогічну культуру, яка є складним інтегративним особистісним утворенням, що охоплює комплекс педагогічних почуттів та мотивацій, художньо-педагогічну компетентність, гуманістично спрямований світогляд та мистецько-педагогічну творчість. Схарактеризовано та обґрунтовано зміст складників моделі формування педагогічної культури майбутніх учителів музичного мистецтва. Розкрито актуальність, теоретичну значущість і практичну цінність цієї теоретичної моделі. Актуальність розробки теоретичної моделі зумовлена тим, що вона є для педагогів у галузі музичної освіти алгоритмом і навігатором щодо послідовності виконання дій і процедур в організації освітнього процесу. Моделювання процесу формування педагогічної культури майбутніх учителів музичного мистецтва засобами духовної музики базувалося на основі системного, культурологічного, міждисциплінарного, особистісно орієнтованого, компетентнісного підходів з дотриманням принципів культуровідповідності, гуманістичної спрямованості, ціннісно-смислового, інтеграції, єдності, теоретичної і практичної підготовки. Логіка побудови моделі передбачала певні етапи її реалізації: адаптаційний, процесуально- операційний, творчо-реалізуючий. Доведено, що модель формування педагогічної культури майбутніх учителів музичного мистецтва засобами духовної музики є дієвою та цілісною.